Rituál pití kávy, ať už jako ranní nezbytnost nebo společenský nápoj, je v naší kultuře hluboce zakořeněn. Pro mnohé je den bez kávy zcela nepředstavitelný, protože ji pijeme jako životabudič. Preference v druzích kávy se ale velmi liší; zatímco někteří si cení čerstvě namleté zrnkové kávy pro její kvalitu, jiní mají rádi pohodlí instantní kávy.

Káva, oblíbený nápoj po celém světě, má různé zdravotní důsledky, které jsou často předmětem výzkumu a diskusí. Ačkoli panuje obecný názor, že káva může být zdraví škodlivá, nedávné studie naznačují odlišnější pohled a vyzdvihují především přednosti tohoto aromatického nápoje. Pojďme se tedy podívat na oba pohledy i na typy kávy a jejích náhražek.

Klasika nade vše

Káva získávaná z pražených a mletých kávových zrn se může pochlubit silným aroma rozpoznatelným na dálku. Nejběžnější druhy, arabica a robusta, se dovážejí především z Brazílie, Kolumbie a Indonésie, přičemž kávovník pochází pravděpodobně z Etiopie. Historické záznamy naznačují, že Etiopané byli prvními, kdo konzumoval kávová zrna a zpočátku je žvýkali syrová.

Co si můžeme dát jiného?

Jiní lidé ale preferují spíše náhražky kávy, které s kávou mají buď více, nebo méně společného. Na dnešním trhu, kde zisk často převažuje nad kvalitou, se totiž spotřebitelé setkávají s produkty různé kvality.

Mezi alternativy kávy patří kávové slupky, kořen čekanky, fíky, ječmen i cukr. Tyto náhražky tvoří od 5 do 80 % obsahu výrobku a při zpracování do něj mohou vnášet nežádoucí látky, jako je furan a akrylamid.

Mezi náhražkami kávy nabízejí kořen čekanky, obilné nápoje a bylinné směsi zážitek podobný kávě bez kofeinu. Zejména kořen čekanky je proslulý svou bohatou, lehce dřevitou chutí a často se míchá s kávou nebo se používá jako samostatná varianta bez kofeinu.

O náhražkách kávy hovoří toto video:

Zdroj: Youtube

Co hovoří PRO kávu?

Pozitivní je, že káva je spojována s řadou zdraví prospěšných látek, zejména antioxidantů, jako jsou polyfenoly. Polyfenoly mohou mít neurologické účinky, což by u některých lidí mohlo působit jako antidepresivum. Kofein obsažený v kávě může ovlivňovat duševní stavy tím, že zvyšuje bdělost a pozornost, snižuje úzkost a zlepšuje náladu.

Podle některých odborníků je mírná konzumace kávy (přibližně 2 až 5 šálků denně) spojena s nižší pravděpodobností výskytu různých onemocnění, jako je cukrovka 2. typu, srdeční choroby, rakovina jater a děložní sliznice, Parkinsonova choroba a deprese. Kromě toho může káva snižovat riziko předčasného úmrtí.

Ale jsou tu i PROTI

Jak jsme již řekli, káva ale obsahuje i látky, o jejichž skutečném efektu na lidské zdraví se stále diskutuje. Mezi tyto látky patří zejména akrylamid a furan, vedlejší produkty procesu pražení.

Akrylamid je spojován s možnými zdravotními riziky, včetně rakoviny a poškození DNA. Jeho množství v kávě je však obecně nízké a zdá se, že celkové zdravotní přínosy kávy převažují nad riziky. Doktor Donald Hensrud, ředitel programu zdravého života na klinice Mayo, uvádí, že „množství akrylamidu v kávě je minimální a pro většinu lidí by nemělo představovat významný problém.“

Furan, bezbarvá těkavá sloučenina s chloroformovou vůní, vzniká rovněž při pražení kávových zrn a je považován za možný karcinogen. Koncentrace furanu se může lišit v závislosti na způsobu přípravy, přičemž plně automatizované profesionální kávovary produkují nejvyšší množství, zatímco při domácí přípravě kávy je koncentrace obvykle nižší. Zamíchání kávy před pitím může pomoci snížit obsah furanu.

Kdo by se měl kávy zcela vyvarovat

Některé skupiny lidí, jako jsou těhotné ženy a jedinci s panickými nebo úzkostnými poruchami, by měly být s konzumací kávy opatrné.

Také nefiltrovaná káva, jako je french press a turecká káva, obsahuje diterpeny, které mohou zvyšovat špatný LDL cholesterol a triglyceridy, ačkoli filtrovaná káva a instantní káva diterpeny téměř neobsahují.

Složitá rovnováha prospěšných i těch rizikových látek v kávě vede k neustálým diskusím o zdravotních důsledcích kávy na náš organismus. S rozvojem výzkumu je stále jasnější, že vliv kávy na zdraví je mnohostranný a závisí nejen na těchto inherentních látkách, ale také na individuálním zdravotním stavu a způsobu konzumace.

Ačkoli tedy káva obsahuje některé látky, které mohou ve velkém množství představovat zdravotní rizika, zdá se, že přínosy mírné konzumace kávy u většiny lidí tato rizika převažují. Stejně jako u každé jiné stravy by se konzumace kávy měla řídit mírou a osobním zdravotním stavem.

Zdroje: www.ncbi.nlm.nih.gov, www.hsph.harvard.edu, www.healthline.com, www.forbes.com