Koleoptéra byla jakási mladší sestra helikoptéry? S koly? Co vlastně byl tento podivně vypadající letoun? Zvláštní je, že se všichni konstruktéři dlouho snažili zkonstruovat letadlo. A když se to podařilo, čtyřicet let poté už to nestačilo. Každý chtěl zase něco jiného, nového. Na vině bylo i to, že vzletové a přistávací dráhy jsou pro moderní aeronautiku postrachem, protože vyžadují důkladnou údržbu a stojí nejen spousty času, ale samozřejmě i peněz.
Proto se začalo pátrat po něčem novém.
Když letadla přestala stačit
Zdálo se, že správnou volbou budou letadla s kolmým startem a přistáním, tedy jakési stíhací letouny, které by poletovaly kolem fronty, snášely se k nepříteli a hledaly úkryt v blízkých lesích, odkud by vzlétly jako rakety. Zkrátka takové „holky pro všechno“.
A právě koleoptéra byla jedním z mnoha pokusů o vytvoření životaschopného letounu, o který se svět snažil v průběhu 50. let 20. století. Vyvinula jej společnost SNECMA, která již dříve experimentovala s několika bezkřídlými zkušebními letouny.
Na původní plán se podívejte zde:
Jak vypadala koleoptéra?
Koleoptéra byl jednomístný letoun s neobvyklým prstencovým křídlem. Jeho cílem bylo vzlétat a přistávat vertikálně. Díky tomu by nevyžadoval žádnou vzletovou a přistávací dráhu a stačilo by mu velmi málo prostoru.
Jediný prototyp koleoptéry provedl svůj první let v prosinci 1958. A o sedm měsíců později zanikl. Přestože se uvažovalo o výrobě druhého prototypu, nikdy se na něj už nepodařilo sehnat finanční prostředky.
Nejradikálnější konstrukci koleoptéry vymyslel rakouský inženýr Helmut von Zborowski. Jedna a tatáž součástka měla sloužit k různým účelům. Zborowski navrhl prstencové nebo koblihovité křídlo obklopující trup a sloužící jako pohonná jednotka, drak letadla s létajícím křídlem a kryt snižující odpor vzduchu. Křídlo by se tak dalo proměnit v náporový motor a letadlo v nadzvukový stíhací letoun. Jenže se jej vlastně ani nepodařilo dostat pořádně do vzduchu. Problémy se objevily ihned.
Tak vznikla koleoptéra SNECMA
SNECMA Coléoptère je francouzský prototyp vertikálně startujícího a přistávajícího letounu, který byl vyvinut v 50. letech 20. století francouzskou společností SNECMA. Byl to první letoun na světě, který mohl startovat a přistávat vertikálně pomocí svých vlastních motorů. Měl tvar koleoptéry, což mu dalo jméno. Projekt byl ukončen kvůli technickým a finančním problémům.
Název pochází z toho, že se jednalo vlastně o turbodmychadlo Atar DV namířené k nebi a umístěné na čtyřech kolech. Zkušební pilot seděl v nedaleké dodávce, nahlížel skrz bublinový baldachýn a pomocí ovládání, které bylo podobné joysticku, řídil vozidlo.
Žádné z vylepšení nefungovalo, a proto koleoptéra, vlastně velmi krátce a zcela nečekaně, dosáhla horizontálního letu až při svém devátém a posledním letu. Jenže „letadlo“ shořelo a jeho pilot byl těžce zraněn. To znamenalo konec zařízení, které vidíte na obrázku. Více informací získáte i na videu zde:
Zdroje: www.smithsonianmag.com, en.wikipedia.org/wiki/SNECMA_Coleoptere