Život bez kávy si my kávoholici neumíme představit. Ostatně, v Evropě ji v kavárnách popíjíme už od 17. století. V arabském světě, odkud se k nám dostala, si ji vychutnávali dokonce už o pár století dřív.

Že se tenhle nápoj stal oblíbeným po celém světě není pouze kvůli jeho široké škále chutí, ale rovněž i faktu, že vás po delší dobu udrží v bdělém stavu a koncentrované.

Jenže co když to s pitím kávy přeženete? Podívejte se, jaké následky pro váš zdravotní stav může mít její nadměrná konzumace. Rozhodně nejsou nijak příjemné.

Kolik kávy je tak akorát

V odborných studiích se uvádí, že 400 miligramů kofeinu je pro většinu zdravých dospělých ještě bezpečné množství. Jinými slovy, pokud vypijete čtyři šálky kávy, teoreticky by se vám nemělo nic stát. Větší množství už sebou ale nese určitá zdravotní rizika.

A protože nic není černobílé, výše uvedené množství neplatí pro každého. Někdo vypije pár šálků kávy denně a je v pohodě, jiný na sobě zpozoruje vedlejší účinky už po jediném šálku.

Když to s kávou přeženete

Spousta lidí si dá kávu, protože je bolí hlava. Jenže nadměrná spotřeba kávy naopak bolest hlavy vyvolává. K dalším vedlejším účinkům patří nervozita a podrážděnost. Kofein má rovněž diuretické účinkyi, zejména na lidi, kteří ho neužívají ve větší míře. Laicky řečeno, po větším množství kávy budete chodit často na malou.

Hodně kofeinu ovlivňuje negativním způsobem kvalitu spánku. Někdo se v noci neustále budí, další rovnou nespí. I když kávu předchází pověst, že by vás měla hodit do pohody, při nadměrném množství může naopak vyvolat úzkostné stavy. 

Kofein není jen v kávě

Pozor na to, že kofein se nenachází jenom v kávě. Najdete ho v některých čajích, v pravém kakau a čokoládě. Tvoří podstatnou součást energetických nápojů a výrobci ho přidávají i do limonád kolového typu.

Ve výsledku se veškerý kofein, který jste vypili, ať už to bylo prostřednictvím kávy nebo jiného nápoje, nasčítá. I když si tak dáte jednu kávu ráno a před den kofein doháníte výše zmíněnými způsoby, mohou se u vás projevit stejné účinky, jako byste pili jenom kávu, ale ve větším množství.

Pozor na bylinky a léčivé látky

Věděli jste, že některé léky a bylinky mohou s kofeinem interagovat? Například látka teofylin, která je součástí léků na řadu dýchacích potíží může zvyšovat nežádoucí účinky kofeinu jako je nevolnost a bušení srdce.

Jestli pijete hodně kávy nebo nápojů s obsahem kofeinu, měli byste si dát pozor na oblíbenou bylinku echinacea, která se používá k prevenci nachlazení a zvýšení imunity. Může totiž zvyšovat koncentraci kofeinu v krvi a tím i jeho nepříjemné účinky.

 Jak snížit pití kávy na optimální množství

Není to snadné a nijak příjemné, ale určitě tenhle krok k lepšímu zdraví zvládnete. Jde o to, že pokud se rozhodnete ze dne na den seknout s pitím kávy, mohou se dostavit abstinenční příznaky – jako je bolest hlavy, únava, podrážděnost a soustředění na úkoly. Ty ale naštěstí po několika dnech odezní.

Odborníci proto doporučují ubírat množství šálků kávy, které vypijete denně, postupně. Pokud je pití kávy pro vás i rituál, bez kterého neobejdete, dobrou alternativou může být bezkofeinová káva, která je stejně chutná jako ta klasická. 

Zdroje: www.mayoclinic.org, www.wellandgood.com