Na počátku 20. století lékaři tvrdili, že kolo je nástroj hříchu. Co mělo dělat?

Lenka Samuely | 16. 7. 2022

Jízdní kolo je jedním z nejoblíbenějších dopravních prostředků. Využívá se nejen při cestě do a z práce, ale hlavně jako volnočasová aktivita. Cyklistika je totiž nejen zdraví prospěšná, ale také dodává pocit svobody. A to se mužům koncem 19. století nelíbilo.

V roce 1885 vyrobil anglický průmyslník John Kemp Starley první jízdní kolo moderního typu s řetězem, stejně vysokými koly a širokými řidítky. Pohodlné jednostopové vozidlo se rychle rozšířilo mezi střední vrstvu. A doslova způsobilo revoluci.

Zdroj: Youtube

Do vynálezu bicyklu se žena dostala sama od domova jen stěží. Kočáry řidili kočí, při cestě vlakem nebo parníkem musela cestovat s mužským příbuzným nebo společnicí. Přesun na koňském hřbetu byl považován za nebezpečný a nepohodlný. Jakmile se ale kolo stalo masovou záležitostí, nic již nebránilo tomu roztáhnout pomyslná křídla a z místa na místo se přemisťovat bez asistence.

Kolo a ženy v 19. století

Moderní bicykl přišel v době, kdy se ve společnosti začalo otevřeně debatovat o postavení žen a jejich úloze. Do popředí se dostávala hnutí, jež se snažila prosadit sociální spravedlnost a genderovou rovnoprávnost. A jízdní kolo se stalo jejich symbolem.

Například aktivistka a vášnivá cyklistka Amelia Bloomer zahodila korzet a několik vrstev spodniček a přišla s konceptem polokalhot „bloomers“, které se připevňovaly ke kolenům a přes ně se přehazovala krátká sukně. „Ta vůbec nejhorší věc, jež jsem viděl, je žena na bicykli. Myslel jsem, že rebelie končí u kouření cigaret, ale toto mi změnilo názor," napsal v roce 1891 redaktor Sunday Heraldu.

Postavení ženy v 19. století: Přinášela podřazenost mužům skutečně neštěstí?
Magazín

Postavení ženy v 19. století: Přinášela podřazenost mužům skutečně neštěstí?

Tehdejší tisk byl plný článků a dopisů od čtenářů, jež projevovali pobouření a zhnusení nad novou aktivitou, která se pro ženy vůbec nehodí. Lékaři varovali, že samotná jízda kazí zdraví. Cyklistika měla vést k vyčerpání organismu, bušení srdce, nespavosti, bolestem hlavy a depresi. Dámy prý kvůli své nezodpovědnosti mohou získat „bicyklový obličej", projevující se buď jako rudý a horký nebo bledý s tmavými kruhy pod očima.

Ďábelská cyklistika

Největším problém však bylo sedlo. Odborníci varovali, že má zhoubný vliv na ženské orgány související s mateřstvím. „Jakmile se překročí určitá rychlost, váha těla se přenese dopředu. To vzbuzuje pocity dosud neznámé a nerealizované mladou dívkou, jež jsou zcela nežádoucí," upozorňovala profesorka angličtiny na Jersey City State College Ellen Garvey. Tato „masáž" však měla další negativní následky.

Toto byly nejkrásnější ženy 19. století. Obstály by i dnes?
Magazín

Toto byly nejkrásnější ženy 19. století. Obstály by i dnes?

Anticyklisté tvrdili, že jízda na kole ničí sexuální zdraví žen a ohrožuje definici pohlaví. Někteří lékaři dokonce psali, že vibrace sedla jsou zdrojem stimulace, které mohou vést až k lesbismu. Církve a duchovní věřili, že ženy jezdící na kole určitě skončí jako prostitutky nebo budou nevěrné.

Zdroj: Youtube

Přesto se cyklistky nevzdaly. Kolo nebylo jen koníčkem a sportovní aktivitou, bylo prostředkem, jak se dostat do práce a stát se finančně nezávislou. Postupem času se situace obrátila. Muži oceňovali dobrou zdravotní kondici žen a fakt, že je při schůzkách nedoprovází gardedáma. „Jízda na kole udělal pro emancipaci žen více než cokoli jiného na světě," napsala jedna z nejznámějších amerických aktivistek té doby Susan B. Anthony, která je první ženou, jejíž podobizna se v USA objevila na mincích.

Zdroj:

www.waaattmag.cz, www.dennikn.sk, www.medium.com

Tagy cyklistika jízdní kolo John Kemp Starley Susan B. Anthony USA zdraví