Kosmetické přípravky za socializmu: Parfém Duch Moskvy a Indulona

11. leden 2020 četba na 2 minuty
Zkrášlovací prostředky byly za socialismu nedostatkovým zbožím.

Zkrášlovací prostředky byly za socialismu nedostatkovým zbožím.

Foto: Youtube

Komunistická ideologie neřešila, jak ženy vypadají, hlavně když byly uvědomělé a pomáhaly budovat socialismus údernou prací. Kosmetický průmysl byl proto v rámci plánovaného hospodářství upozaděnou Popelkou. V 50. letech lidé mohli být rádi, když sehnali aspoň základní hygienické potřeby.

Touhu být krásná však režim z příslušnic něžného pohlaví nevymýtil. Totální izolace od západního světa také nebyla reálná, a československé ženy dobře věděly, jak vypadá Sophia Loren nebo Brigitte Bardot. Způsob líčení a účesů ikon západních filmů se stal velice inspirativním zejména v uvolněnějších 60. letech: jak si ale vykreslit kočičí oči a natupírovat vlasy do vysokého drdolu, když nejsou k dispozici žádné šminky ani tužidlo?

Protože se ve své době nijak neřešily alergie ani karcinogenní látky, ke zvýraznění očí si slečny a paní někdy dopomáhaly třeba ohořelou sirkou nebo krémem na boty. Účesy se zafixovaly cukrovou vodou či pivem, a mohlo se vyrazit do společnosti.

Jako všestranný krém na ruce, tělo i obličej se využívala Indulona, za lepší výrobek se pak považovala Nivea v modré placaté dózičce. Niveou se také celé rodiny v létě chránily před prudkým sluncem u rybníků a řek.

Ještě na začátku 60. let si televizní hlasatelky pudrovaly obličej dětským pudrem smíchaným s pigmentem. Ústav kosmetiky se později po nátlaku Filmového studia Barrandov uvolil vyrábět krycí make-up s názvem Dermacol, který splňoval i potřebné zdravotnické normy.

Na trhu byla k dispozici tuhá řasenka, která se musela před použitím navlhčit, a krémové oční linky, k nimž chyběl štěteček. Nejhůře dostupné však byly příjemné parfémy a deodoranty. Družstvo Vřídlo z Karlových Varů si počátkem 60. let nechalo patentovat voňavku nazvnou Živé květy: lahvička obsahovala čirou tekutinu se snítkem konvalinkek či fialek a po otevření vydávala velice silný a nelibý odér. Ženy ji většinou dostaly od někoho jako dárek a nechaly si ji vystavenou na toaletním stolku, aniž by ji kdy použily. Muži zase k Vánocům dostávali kolínskou z dovozu, která nesla název Duch Moskvy a její lahvičky mívaly tvar trpaslíka nebo dědy Mráze.

Teprve v polovině 70. let režim povolil otevření prodejny Dioru v Pařížské ulici v Praze, její zboží však bylo pro našince luxusem.

Akční letáky