Ardi Rizal okusil první cigaretu, když mu bylo pouhých 18 měsíců. Nabídl mu ji jeho otec, rovněž silný kuřák. Osvěta o škodlivosti tabákových výrobků do chudé vsi na Sumatře jaksi nedorazila. Zato reklamy na cigarety byly vidět všude.

Fotky dvouletého Ardiho, který jezdí na tříkolce a potahuje přitom z cigarety, se na internetu sdílely rychlostí blesku. Brzy se nad nimi rozčiloval celý svět. Tato medializace nenechala klidnou ani indonéskou vládu, jež rodině zorganizovala odbornou pomoc.

Malý Ardi nastoupil odvykací kúru a během dvou let se závislosti na cigaretách úspěšně zbavil. Začal je ale nahrazovat sladkostmi a trpěl silnou obezitou. Pediatr William Nawawi se obával, že chlapci hrozí cukrovka, a naordinoval mu dietu, při které měl Ardi konzumovat jen čerstvé ryby, ovoce a zeleninu.

Příběh měl šťastný konec; Ardi má dnes normální postavu a ve škole je považován za premianta. Zatímco mu však celý svět tleská, v Indonésii problém přetrvává.

Ardimu se dostalo pomoci díky reakci na sociálních sítích. V jeho zemi ale zdaleka nešlo o ojedinělý případ. Američtí reportéři objevili na Jávě dalšího dvouletého chlapečka, který si s pomocí dědečka zapálil cigaretu hned poté, co se probudil z odpoledního spánku.

"Já mu to dovolím, chutná to dobře, je to jako chleba s čokoládou," hájil se dědeček. Malý Chairul je prý díky cigaretám klidnější a nepláče. "Když pije kafe a kouří, je naprosto hodný a v pohodě," dodal dědeček.

Dvě hodiny cesty od Chairulovy vesnice narazili novináři na sedmiletého chlapce Maulanu, který rovněž kouřil v přítomnosti své rodiny. "Doufám, že přestane, až začne chodit do školy," prohlásila jeho matka. "Nemůžu mu to zakázat naráz, to by hrozně křičel. Musíme ho odvykat postupně."

Podle průzkumů provedených v roce 2011 zkoušela v Indonésii kouřit cigarety celá třetina dětí ve věku do 10 let. Zmedializovaný případ Ardiho Rizala donutil vládu, aby zakázala prodej tabákových výrobků dětem do 18 let, omezila reklamy na cigarety a začala veřejnost informovat o škodlivosti kouření. Změny ve smýšlení samotné společnosti jsou však během na dlouhou trať.