Prohlédněte si nejdražší Leonardův obraz. Je na něm chyba. Přijdou na ni jen 2% nejchytřejších
Některé záhady skutečně vyřeší až odborníci na slovo vzatí. Tak tomu bylo také v případě obrazu Salvator Mundi, jehož autorem je světově známý Leonardo da Vinci. Prohlédněte si nejdražší Leonardův obraz. Je na něm chyba. Přijdou na ni jen 2% nejchytřejších. Tušíte, o co jde?
Chyba Spasitele světa
Odhalit chybu na obraze slavného Leonarda da Vinciho se rozhodl tým odborníků z Kalifornské univerzity v Irvine. Obraz známý jako Salvator Mundi neboli Spasitel světa skutečně skrýval dlouhé roky jednu nesrovnalost. Byla jí koule, kterou Kristus drží ve své ruce.
Její podivnost nedala odborníkům spát a tak se tuto záhadu pokusili vyřešit. Koule, kterou drží Kristus ve své ruce, totiž nezvětšuje ani jinak nemění obraz vyobrazený za ní.
Vědci se proto rozhodli jednat a vytvořili virtuální kopii díla za 340 miliónů liber. Cílem bylo vyřešit, jak to da Vinci s jejím vyobrazením skutečně myslel.
Obecně se má za to, že jakýkoliv skleněný obraz ve tvaru koule působí jako čočka. Díky tomu dochází k převrácení všeho, co je za ní. Da Vinciho koule však žádných zásadních změn nenabývá.
Odborníci tak za pomoci speciálního softwaru vytvořili 3D repliku slavného díla a pozorovali, jak je nová koule schopná lámat světlo. Následně došli k nečekanému zjištění.
Dutá koule
Tým irvinských specialistů došel k závěru, že koule, kterou da Vinci vyobrazil v Kristově ruce není pevná. Pravým důvodem, proč obraz za koulí zůstává takřka nezměněný, není chyba nebo da Vinciho neznalost optiky, nýbrž fakt, že koule, kterou Kristus svírá v ruce, je dutá.
Pro více informací se podívejte na toto video:
Tím dochází k takřka nulovému zkreslení obrazu vyobrazeného za ní. "Leonardo si byl znalý toho, jak sklo interaguje se světlem, jeho zápisníky jsou plné světla odrážejícího se od různých objektů. I tady dobře věděl, co dělá," uvedl Marco Liang, vedoucí pracovník výzkumu.
Při pečlivém zaměření se na kouli je patrné, že roucho za ní téměř nezměněné. Je viditelných pět čar, přičemž u páté z nich dochází k nepatrné změně. To odborníci přisuzují da Vinciho záměru poslední čáru rozmazat.
Podle týmu to značí jediné. Leonardo dobře věděl, co při malování Spasitele světa dělá a s tímto záměřem obraz i dokončil. Byl vědomý toho, jak dutá koule zkresluje rovné linie procházející za ní.
Vědci během výzkumu pečlivě studovali také poznámky Leonarda da Vinciho. V nich vyčetli, s jakou přesností se da Vinci rozepisoval o problematice interakce světla s různými objekty. Závěr je jasný. Da Vinci namaloval velmi přesnou dutou kouli.
To, co tedy 2% nejbystřejších považuje za chybu, ve skutečnosti bylo da Vinciho přesným záměrem.