Na palubě zříceného stroje Tu-154 ruského ministerstva obrany cestovalo 92 osob včetně 64 členů prestižního hudebního tělesa, kteří letěli z Moskvy povzbudit svým zpěvem vojáky nasazené v Sýrii. Letadlo havarovalo krátce po startu z letiště v Soči, kde plánovaně přistálo pro doplnění paliva.

Bylo časné zimní ráno a letiště tonulo ve tmě. Aby se armádní letoun vyhnul tureckému vzdušnému prostoru, měl nad Černým mořem učinit otočku, vrátit se nad pevninu a poté pokračovat východním směrem. Dvě minuty po startu však začal ze záhadných důvodů klesat, ztratil se z radarů a spadl do moře. Jeho vrak byl nalezen v hloubce 50–70 metrů. Nikdo z pasažérů ani posádky neštěstí nepřežil. (Zdroj: en.wikipedia.org)

Po roce a půl vydalo ruské ministerstvo obrany zprávu, že nehodu zřejmě zavinila "chybná prostorová orientace pilota". Tím Rusové případ bez bližších podrobností uzavřeli.

Skoupost na vysvětlující dodatky vyvolala vlnu podezření. Vyvstaly spekulace, že šlo o teroristický útok a v podvozkové šachtě se skrývala bomba. Zastánci této teorie se opírají o zprávy, že trosky letadla byly rozmetány v širokém okruhu a těsně před pádem kdosi viděl na obloze záblesk.

Pak se ale našli i svědkové, kteří tvrdili, že letadlo klesalo s "nosem vzhůru", jako když motorka jede po zadním kole. Takový obraz by lépe zapadl do scénáře o pilotově ztrátě orientace.

Kapitán Roman Volkov byl letcem velmi zkušeným. Podle expertů se ale toho rána necítil dobře a podepsala se na něm únava. Při navádění stroje na ranvej měl údajně problém strefit se na správnou dráhu. Jakmile se s letadlem ocitl nad mořem, neviděl kolem sebe nic jiného než tmu. V tento moment se podle odborníků při nabírání výšky a zrychlování může stát, že čidlo orientace ve vnitřním uchu vypoví poslušnost a špatně informuje mozek o poloze letadla. Pilot se pak domnívá, že stroj stoupá příliš rychle, a snaží se stoupání korigovat, přičemž ho nevědomky pošle k mořské hladině.

Osudovou chybou bylo, že pilot důvěřoval více svým smyslům než přístrojům v kabině. (Zdroj: www.bbc.com)

Stručnost vládní zprávy pak může mít překvapivě jednoduché vysvětlení. Ministerstvo obrany totiž po celou dobu vyšetřování verzi o pilotově chybě tvrdošíjně odmítalo. Teprve když odborná komise nedala jinak, muselo se s pravdou ven. Do rozepisování detailů se ale uraženému ministrovi přirozeně nechtělo...