Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček v roce 2010 pomohli svým spoluhráčům vydobýt pro Českou republiku světové zlato, hned v září následujícího roku však jejich životní cesta tragicky skončila. Osudným se jim stal let z Jaroslavle do běloruského Minsku, kde měli zahájit novou sezonu KHL. Na palubě letadla cestovali mimo jiné i slovenský útočník Pavol Demitra a švédský brankář Stefan Liv.

Podle svědků letadlo při startu přejelo dráhu a pokusilo se odlepit ze země až z přilehlé oranice. Dosáhlo však výšky jen několika metrů, než se v pravém náklonu zřítilo k zemi. V ten okamžik se vznítila nádrž s palivem a letadlo se přetočilo na záda. Šance na přežití cestujících a posádky byla mizivá.

Přesto jeden člověk přežil. Byl jím palubní inženýr Alexandr Borisovič Sizov, který porušil předpis a při vzletu se nepřipoutal. Paradoxně mu to zachránilo život, protože při nárazu proletěl puklinou v trupu, spadl do řeky a z trosek se dokázal vyprostit. Jeho zranění byla vážná, ale nikoli smrtelná.

Podle Sizova mezi cestujícími zavládlo silné napětí, když se letadlo nezvedalo ze země. "Rychle jsem si uvědomil, že už nejedeme po ranveji. Letadlo začalo brzy po vzletu padat a bylo jasné, že narazíme," vylíčil Sizov, který si z nehody pamatuje jen ohromnou ránu. K vědomí přišel až v řece. (Zdroj: www.themoscowtimes.com, říjen 2011)

Ačkoli aerolinky Jak Service měly v minulosti potíže s technickým stavem letadel a s některými zastaralými typy už nesměly létat do zemí EU, na havarovaném letounu Jak–42 před vzletem technici nenašli nic podezřelého. Na základě počítačové simulace a letových testů vyšetřovatelé dospěli k závěru, že druhý pilot zřejmě letadlo nevědomky přibržďoval nohou na pedálu, a letadlo proto nenabralo rychlost potřebnou k tomu, aby se včas odlepilo od země.

Zpráva také poukázala na problematický zdravotní stav druhého pilota, jenž už deset let trpěl neuropatií, která se projevuje postupnou ztrátou citlivosti v dolních končetinách. S touto poruchou si vůbec nemusel uvědomit, že se jeho nohy dotýkají brzdových pedálů a vyvíjejí na ně tlak. Ze zdravotního hlediska tento muž vůbec nebyl způsobilý k výkonu svého povolání. Navíc ani nedokončil přeškolení na řízení letounů Jak-42. (Zdroj: cs.wikipedia.org)

Odpovědnou osobou se nicméně stal náměstek generálního ředitele společnosti Jak Service Vadim Timofejev, který o nezpůsobilosti druhého pilota věděl, a přesto mu let povolil. V roce 2015 mu soud vyměřil pětiletý trest odnětí svobody, na rozsudek se ale okamžitě vztáhla amnestie vyhlášená ku příležitosti 70. výročí vítězného konce 2. světové války.

V praxi to znamená, že za smrt 44 lidí nebyl nikdo potrestán. Aerolinky Jak Service jen byly donuceny ukončit svou činnost.