Odyssey
Za objevem vraku lodě z první světové války s nákladem stříbra stojí americká společnost Odyssey Marine Exploration, Inc., která se zabývá průzkumem podmořského nerostného bohatství. Občas narazí i na bohatství v podobě potopených lodí a jejich nákladů. Objevila již řadu nejznámějších vraků historie. Je mezi nimi i SS Mantola, parník britsko-indické společnosti Barclay Curle & Company z Glasgow.
Společnost Odyssey na záchranu Mantoly a vyzvednutí nákladu získala smlouvu od britského ministerstva dopravy. „Ačkoli nekomentujeme specifika takových obchodních ujednání, míra návratnosti této zakázky je vyšší než průměrná, přičemž záchranná společnost nese veškerá rizika a počáteční náklady,“ uvedl tehdy mluvčí ministerstva. Nicméně v tisku proběhlo, že si Odyssey smí ponechat osmdesát procent hodnoty nákladu.
Bezmála sto let na dně oceánu
Společnost Odyssey Marine Exploration je vybavená špičkovými technologiemi, z nichž nejcennější je podmořské vozítko, které může zblízka zkoumat vraky potopených lodí. SS Mantolu objevila nedaleko pobřeží Irska v hloubce zhruba dva a půl kilometrů. Tehdejší generální ředitel společnosti Odyssey Greg Stemm uvedl, že se „… projekt Mantola nachází v hloubce, se kterou máme bohaté zkušenosti.“
Za vrakem parníku Mantola vás pod hladinu vezme následující video:
Na vlnách...
Parník Mantolu spustila na vodu společnost Barclay Curle & Company dne 22. března 1916. Na moři se však moc neohřál. Při plavbě z Middlesbrough a poté z Londýna s nákladem do Kalkaty 30. října téhož roku, najel u Aldeburghu na minu a byl poškozený. Posádka vyvázla bez úhony. Opravený pak s 165člennou posádkou, osmnácti cestujícími, běžným nákladem a pruty stříbra dne 4. února 1917 opět mířil do Kalkaty.
O čtyři dny později ho začala u irského majáku Fastnet odstřelovat německá ponorka SM U-18 pod velením kapitána Raimunda Weisbacha. Britský kapitán D. J. Chivas nařídil loď opustit. Sedm indických námořníků se utopilo, když se záchranný člun převrátil, ostatní se zachránili. Útok odvrátila šalupa HMS Laburnum. Mantolu vzala do vleku. Lano se však na rozbouřeném moři přetrhlo a Mantola šel ke dnu.
Náklad stříbra měla Barclay Curle & Company pojištěný. V roce 1917 jí britské ministerstvo vyplatilo pojistné plnění ve výši 110 000 liber (6 560 000 liber v roce 2023). Předpokládalo se, že Mantola převážel nejméně 18 tun zlata. Z podpalubí velmi zachovalého vraku americká společnost vyzvedla 1 203 prutů stříbra v dnešní tržní hodnotě 12 milionů liber. Stříbro je uložené na bezpečném místě ve Velké Británii.