V době, kdy neexistovaly časopisy, televize nebo internet, bylo těžké budovat vztah s veřejností. Jedním ze způsobů, jak lidem ukázat, že za nimi stojí silný panovník, byly obrazy. Znázorňovaly obsahové symboly, díky kterým jedinec předával informace o svém bohatství a názoru.
Obrazy zároveň nastolovaly ideál krásy a představovaly nové módní trendy. Příkladem je portrét dcery Marie Terezie s názvem Marie Antoinetta v košilkách, jež namalovala Élisabeth Louise Vigée Le Brun. Královna má na něm oblečené lehké mušelínové šaty, které nosily ženy na venkově. Místo toho, aby měla vyčesané vlasy do objemného drdolu nebo paruku, má je rozpuštěné. Její obličej vypadá, že je pouze lehce nalíčený. Zároveň chybí běžný bílý pudr.
Módní guru Marie Antoinetta
Veřejnost plátno pobouřilo. Místo toho, aby se Marie prezentovala jako panovnice, oblékla se do toho, co mnozí považovali za spodní prádlo, jež bylo vyrobené z dovážené bavlny a ne z místního hedvábí. Obraz byl proto pochopený jako důkaz neochoty přizpůsobit se životu na dvoře. „Francie oblečená jako Rakousko,” napsal jeden z kritiků. Jak se ale říká: „Negativní reklama je také reklama.” Během několika týdnů začaly urozené dámy odkládat paruky a nechávaly si ušít vzdušné šaty.
Marie Antoinetta si velmi dobře uvědomovala, jakou mají její portréty moc. Proto malířce nařídila, aby ji na nich mírně přikrášlila. Jako potomek habsburské dynastie totiž zdědila její typické rysy, jako vypouklé oči, kulatou bradu, našpulený ret, zakřivený nos a protáhlý obličej. Zároveň měla, stejně jako její matka, sklon k obezitě.
Své nedokonalosti ale uměla nosit. „Vždy chodila s hlavou vztyčenou,” napsala o ní Vigée Le Brun. „Nebyla krásnou, ale spíše okouzlující. S lesklou až průhlednou kůží, kterou jí každý záviděl.” Ta tehdy byla, oproti dnešnímu trendu bronzového opálení, velice žádoucí. Symbolizovala vysoké společenské postavení a bohatství.
Marie Antoinetta dnes
Jak by francouzská královna vypadala bez pštrosích per v parukách a naškrobené krinolíně? Byla by stejně jako v 18. století považovaná za krasavici? Tuto otázku si položil grafik a digitální umělec s přezdívkou PhotoshopSurgeon, jehož vášní je oživovat tváře slavných historických osobností a dát jim dnešní moderní vzhled.
K rekonstrukci si vybral dílo od Josepha Hickela z roku 1774, na němž je Marie jako devatenáctiletá. Dívce dal místo šedé paruky módní mikádo, zvýraznil lícní kosti a potlačil tupou bradu. Ozdobil ji jemnými stříbrnými šperky a oblékl do černé krajky. I dnes by byla Marie Antoinetta označena jako půvabná. I přesto, že nedisponovala mírami 90-60-90, neměla dokonale oválný obličej, výrazné rty a malý nos, což je dnes symbolem ideálu.
Zdroje: www.quora.com, www.news.artnet.com