Bylo 8. února roku 1587. Marie si klekla na polštářek a hlavu položila na železný blok. Nikdo přesně neví, co se stalo. Když se ale kat rozpřáhl, sekera se přetočila a místo toho, aby oddělila hlavu od těla, tupou stranou udeřila královnu do týlu. Ani druhý pokus se nevydařil. Šíje stála visela na kousku šlachy. Poprava byla ukončena až po jejím přetnutí.

Mariiny ostatky byly následně uloženy do rakve. Ještě před jejich pohřbením však byly zhotovené čtyři posmrtné masky. Dvě se dochovaly do dnešních dnů. Jednu z nich, označovanou jako maska ​​Lennoxlove, použila grafická designérka Becca Segovia k rekonstrukci tváře panovnice.

Tvář Marie Stuartovny

Posmrtná maska je odlitek obličeje nebožtíka z vosku nebo sádry za účelem zachování podoby zesnulého. Předpokládá se tak, že ty Mariiny prozrazují mnohem více o tom, jak vypadala, než portréty zhotovené za jejího života.

„Při rekonstrukci jsem ale zjistila, že její obrazy byly docela realistické,” říká Becca Segovia. „Pouze je na nich typická stylizace 16. století ve formě extrémně tenkého obočí a zvláštně sevřených rtů.” 

Zajímavostí také je, že všechny Mariiny podobizny ji ukazují zprava. Umělkyni to zkomplikovalo srovnání tvaru čelisti a nosu. „Posmrtná maska ji navíc ukazuje štíhlejší. To mohlo být způsobeno dlouhým vězněním a stresem,” upozorňuje.

Královna krasavice

Beccu Segoviu zároveň překvapilo, jak Marie Stuartovna působila mladě. „Nemá vrásky, pleť je hladká, bez jizviček nebo stopách po venkovních aktivitách, i když je známo, že královna milovala jízdu na koni,” říká. „Takto by chtěl ve 44 letech vypadat každý.”

Zdroj: Youtube

Umělkyně skotskou panovnici zobrazila ve dvou podobách. V dobových šatech s pokrývkou hlavy a jako moderní ženu se záplavou hustých zrzavých vlasů. 

Zdroje: www.cs.wikipedia.org, www.royaltynowstudios.com, www.pastchronicles.com