Káva, oblíbený nápoj, který je pro mnohé nedílnou součástí dne, je po celém světě nesmírně oblíbená. Těmi vůbec největšími milovníky kávy jsou Finové, kteří si ročně vychutnají až 10 kilogramů kávy na osobu. Pro srovnání v České republice je průměrná konzumace 3 kilogramů ročně na osobu. Káva je však nejen chutná, ale i zdravotně prospěšná – ovšem pouze v omezeném množství.

Jak káva ovlivňuje lidské tělo? To zjistíte ve videu kanálu Fitness007 na YouTube:

Zdroj: Youtube

Zdravotní výhody kávy

Přestože mnozí berou kávu pouze jako nápoj, který jim dodá energii a ráno je postaví na nohy, má káva mnohem více účinků. A při rozumném množství je pro tělo prospěšná.

Káva obsahuje přes 200 látek blahodárných pro zdraví, včetně antioxidantů, které chrání srdce a snižují riziko výskytu Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby. Kromě toho kofein, hlavní stimulant v kávě, podporuje paměť a koncentraci a pomáhá při únavě. Káva je také bohatá na draslík, hořčík a mangan, které jsou nezbytné pro správné fungování lidského organismu.

Rizika nadměrné konzumace

Přestože káva nabízí mnoho zdravotních výhod, její nadměrná konzumace může vést k nepříjemným zdravotním problémům, jako jsou bolesti hlavy, nespavost, svalový třes, bušení srdce a časté nutkání močit.

Kromě toho se ale může objevit i nevysvětlitelná nervozita a v krajních případech také deprese a úzkosti. Lidé, kteří trpí některým z psychických problémů, by proto kávu neměli konzumovat vůbec, případně jen ve velmi omezeném množství.

Kolik kávy je bezpečné vypít?

Odborníci doporučují maximálně čtyři šálky kávy denně, což odpovídá přibližně 400 miligramům kofeinu. Ideální je se ale držet dvou až tří šálků denně pro optimální zdravotní přínos.

Pokud trpíte nespavostí a kávy se nechcete vzdát, snažte se svůj poslední šálek kávy na den vypít nejpozději kolem 14. hodiny.

Pozor na kofein v jiných nápojích

Pokud se rozhodnete konzumaci kávy omezit, ale nadále se u vás budou vyskytovat příznaky jako třes, zrychlený srdeční tep anebo nervozita, je možné, že do sebe nadbytečný kofein přijímáte z jiných zdrojů. A třeba o tom ani nevíte.

Kofein totiž není obsažen pouze v kávě, ale najdeme ho také v energetických nápojích, čokoládě, kolových nápojích, kakau, léčivech proti migréně, v limonádách a některých druzích sušenek a žvýkaček. Při nadměrné konzumaci kofeinu je důležité udržet klid a pít hodně vody, aby se tělo mohlo s přebytkem kofeinu vyrovnat. V případě silné intoxikace je nutné vyhledat lékařskou pomoc.

Zdroje: ireceptar.cz, novinky.cz, kavologie.cz