Narychlo bylo ještě domluveno přátelské utkání v Paříži, kde se měli čeští hokejisté utkat s tamějším týmem. Již od počátku však celou akci provázely komplikace.

"Tenhle výlet mě už stál tolik nervů, že bych se nedivil, kdyby se ještě něco semlelo. Nejlepší by snad bylo zůstat doma," řekl tehdy Antonín Vodička, který reprezentaci trénoval.

Na video o katastrofě se podívejte zde:

Zdroj: Youtube

Marné čekání

Osm hráčů odletělo do Wembley o den dříve a mělo je následovat dalších šest hráčů, kteří Paříž opustit druhý den ráno. Ráno 8. listopadu zahalila Londýn hustá mlha. První skupina hráčů, kteří dorazili den předtím, čekala na své spoluhráče v hotelu, ale marně. I když ve druhé třetině předvedli Angličané skvělého sportovního ducha, Češi vyhráli 5:3. Daleko více než o výsledek se ale strachovali o své kamarády spoluhráče.

Až pozdě v noci se ukázalo, že malé letadlo zmizelo z radaru nad vodami La Manche a nikdy se po něm nenašla žádná stopa. Předpokládá se, že odpočívá někde na dně.

Nemilosrdná estébé

V letadle seděli tehdejší hvězda týmu Ladislav Troják, Zdeněk Jarkovský, Miroslav Pokorný, Vilibard Stovik, Zdeněk Švarc a Karel Stibor. Ačkoli jejich rodiny utrpěly obrovskou ztrátu, česká estébé měla na celou situaci jiný pohled. Rodiny se ocitly pod palbou tajné policie, která obvinila hráče, že si zinscenovali vlastní smrt a že žijí někde v zahraničí.

Zejména Lea Trojáková a její šestiletá dcera byly zdrceny výhrůžkami, obviněními a lží, která se navalila na jejich mrtvého manžela a otce. Lea měla problém sehnat práci, a nakonec skončila jako školnice jen díky pomoci přátel. Stíhání Trojákových spoluhráčů pak pokračovalo roky a prakticky všichni hráči byli odsouzeni k těžkým pracím, někteří v rozmezí 10 až 15 let.

Konspirační teorie a nešťastné náhody

Záhadné zmizení českých hokejistů vedlo StB ke konspiracím, z nichž to největší byla plánovaná emigrace. V případě některých hokejistů pojala tajná policie ještě před cestou podezření, že chtěli z Československa emigrovat. Ještě v Praze jim proto byly sebrány pasy, a i když je všichni hokejisté dostali zpět, hokejový svaz jim už nestihl včas zařídit víza do Velké Británie.

Stejně jako v případě jiných leteckých neštěstí je však pravděpodobné, že i českým hokejistům se stala osudná souhra hned několika faktorů, na jejichž konci byl pravděpodobný pád letounu do bažin v okolí francouzského města Dieppe.

Druhou nešťastnou komplikací byla skutečnost, že všechny pondělní lety z Paříže do Londýna, kde měl tým v podvečer sehrát svůj první zápas z plánovaných pěti, už byly plně obsazené. Ti, kdo měli víza, proto odletěli už v neděli večer a dva opozdilci z Prahy – Jarkovský a Švarc – se v Paříži připojili ke čtveřici zbývajících hokejistů, která na víza teprve čekala. Plán byl odletět v pondělí a připojit se ke zbytku týmu, jenže lety byly obsazené, takže bylo nutné problém pro šest hráčů vyřešit. Řešení nabídla soukromá společnost Mercury, kterou vlastnil bývalý vojenský pilot René de Narbornne, který měl zároveň osudného 8. listopadu letoun Beechcraft 18 řídit. Zda letět chtěl, či nechtěl, se už dnes nikdo nedozví, faktem ovšem je, že situace v pondělí nevypadala z pohledu počasí vůbec příznivě a letadla – taktéž vinou stávky Air France – už čtyři dny do Londýna nelétala.

Oběti letecké tragédie

Ladislav Troják - 34 let, útočník

Karel Stibor - 24 let, útočník

Vilibald Šťovík - 31 let, obránce

Miloslav Pokorný, 22 let, obránce

Zdeněk Švarc - 29 let, obránce

Zdeněk Jarkovský - 30 let, brankář

Ihned po tragédii bylo zahájeno pátrání, do kterého se stroje Královské letectvo a také francouzské armády. Záchranná akce však žádný výsledek nepřinesla a těla hokejistů se nikdy nenašla. Přibližně po roce však moře vyplavilo dvě těla, z nichž jedno prokazatelně patřilo pilotovi Narbonnovi. To nesmyslné spekulace o útěku hokejistů do zahraničí navždy vyvrátilo.

Patrně se stalo to, že letadlo s československými hokejisty odstartovalo s dvouhodinovým zpožděním z letiště Le Bourget. Pilot Narbornne však změnil letový plán - nejprve byl viděn u města Rouen, následně u Dieppe a kontakt s ním navázala i rádiová kontrola v Órleans, nacházející se však mnohem jižněji. V mlze a dešti se pravděpodobně ztratil. Navíc se ukázalo, že letadlo bylo pravděpodobně značně přetíženo - vezlo nejen palivo s výraznou rezervou, ale také šest hokejistů, jejich výstroj a osobní věci pro celý tým na pětizápasové turné.

Zdroje:

www.greatesthockeylegends.com, sportsthenandnow.com, www.tyden.cz