Důležité kalcium

Kromě zubů a kostí, kde hraje vápník zcela nezastupitelnou roli, zastává tento minerál v našem těle celou řadu důležitých funkcí. Díky vápníku dochází ke svalovým kontrakcím, přenosu nervových impulzů a také ke srážení krve. 

Sloučeniny tohoto minerálu mají vliv na činnost našeho srdce a jsou důležitou složkou pro kardiovaskulární soustavu. 

Vápník neboli kalcium se stává silnějším, pokud se pojí s dalšími pro tělo důležitými minerály, jako jsou hořčík a fostor a vitamíny, jako jsou D a K. 

Vápník je pro naše tělo skutečně důležitý a je jeho hladinu je nutné držet v rovnováze. Doplnit jej můžete potravinovými doplňky nebo stravou bohatou na vápník.

Jak již bylo řečeno, vápník je zcela zásadním minerálem pro naše zuby a kosti, kterým poskytuje nejen pevnost, ale také odolnost. Pokud chcete krásný a zdravý chrup, bez vápníku to nejpůjde. 

Nedostatek vápníku

Vápník stojí nejen za zdravým růstem kostí a zubů, ale také jejich vývojem a kvalitou. Nezbytný je tedy nejen v dětství, ale také v dospělém věku, kdy hraje zásadní roli ve zdraví kostního aparátu a hustotě kostí. 

Příznaky, které indikují nedostatek vápníku: 

Zdroj: Youtube

Ta se vilvem stárnutí snižuje. Vápník však tento proces dokáže zpomalit a zabránit tak případným úrazům. Nejvyšší hustoty dosáhnou kosti člověka mezi 25. a 35. rokem života. 

S přibývajícím věkem se pak hustota kostí snižuje a člověk je více ohrožený rizikem zlomenin. Nedostatek vápníku je hlavní příčinou vzniku osteoporózy, která ohrožuje zejména ženy po období klimakteria. 

Pokud trpíte nedostatkem tohoto minerálu, nemusíte ihned spěchat k lékaři. Účinně to poznáte i sami. Nedostatek vápníku se projevuje především tím, že vás dlouhodobě trápí suchá pokožka. 

Dalším příznakem, podle kterého nedostatek vápníku poznáte, jsou svalové křeče. Ty se mohou objevit na nohou, rukou či v zádech a postupem času, pokud vápník nedoplníte, se mohou zhoršovat. 

Pokud při každé návštěvě zubní ordinace lékař oznámí, že u vás v ústech našel nový kaz, na vině může být také nedostatek kalcia. Dalším příznakem, který může poukazovat na nedostatek tohoto minerálu, je nepravidelný srdeční tep. 

Pokud vás trápí nedostatek vápníku, dříve než sáhnete po doplňcích stravy, zkuste tento minerál tělu dodat volbou správných potravin.

Vápník je hojně zastoupený v mléce a všech mléčných výrobcích. Vápník je obsažený také v některých ořeších, jako jsou lístkové a vlašské ořechy a mandle.

Najdete jej také v kopru, pažitce a kakau. Konzumovat můžete také sušené ovoce, zejména v meruňkách a fících se vápník vyskytuje v dostatečném množství.

Zdroje: www.medicalnewstoday.com, health.clevelandclinic.org, www.healthline.com