Nejhorší tramvajová katastrofa se stala v ČR: Lidská chyba stála 30 životů

15. září 2019 četba na 2 minuty
Na místě zůstala jen změť kovu, dřeva a lidských těl.

Na místě zůstala jen změť kovu, dřeva a lidských těl.

Foto: Archiv

A pak že třináctka nenosí smůlu! 13. července 1947 sice nepřipadalo na pátek, nýbrž na neděli, ale to na výsledku nic neměnilo. Snad jen to, že mezi oběťmi nebyli lidé vracející se z práce, ale výletníci. Počet mrtvých dosáhl tragického čísla 30.

Lidé vyskakovali za jízdy

Tehdy ještě vedla tramvajová trať z Ústí nad Labem do přilehlé obce Telnice, kde v půl páté odpoledne vyhlížela skupina lidí svůj spoj. Měli za sebou hezký den a těšili se domů.

Když tramvaj přijela, všichni nastoupili a vydali se k městu. Sice se museli trochu zmáčknout, ale nikdo v tom neviděl problém.

V prudkém klesání se však plně obsazená tramvaj začala nekontrolovatelně rozjíždět a nabírala stále větší rychlost. Řidič se podle svědků snažil brzdit i s použitím písku, který sypal na koleje, ale marně.

Pomník odhalený v roce 2007

Mezi lidmi vznikla panika, někteří se pokoušeli vyskočit za jízdy, jiní se jen pevně drželi a doufali, že vše dobře skončí. Tragédie vyvrcholila na Bukově, kde souprava uháněla už rychlostí kolem 70 kilometrů v hodině a blížila se k zatáčce. V ní se tažný motorový vůz nejprve postavil jen na dvě kola, pak vykolejil a narazil do sloupu elektrického vedení. Vlečný vůz se vymrštil na další tramvaj, která stála na vedlejší koleji.

Těla obětí záchranáři nosili do blízké zahrady.

Následky tragédie byly hrozivé. V troskách našlo okamžitou smrt 19 pasažérů, dva cestující zemřeli cestou do nemocnice a devět osob podlehlo těžkým zraněním o něco později. Kromě toho záchranáři napočítali ještě dalších 76 lidí s různě vážnými šrámy. Dodnes jde o nejhorší tramvajovou nehodu u nás a podle všeho i v Evropě.

Za vše mohly špatné brzdy

Pět dní po tragédii se konal hromadný pohřeb obětí tragédie. Akce se změnila v celonárodní smuteční pouť, na kterou přišlo až 30 tisíc lidí.

Příčina havárie dodnes vyvolává dohady, ale všeobecně se soudí, že neštěstí způsobilo selhání brzd, k němuž přispělo přetížení tramvaje v prudkém klesání.

Trať z Telnice do Ústí byla zrušena v roce 1955, poslední ústecká tramvaj pak vyjela roku 1970. Velmi se změnilo i místo nehody. Nyní je tam velký kruhový objezd. V roce 2007, po dlouhých 60 letech od nehody, vznikl v jeho blízkosti památník se jmény všech 30 obětí.

(tom)

Akční letáky