Esther je sama o sobě velmi půvabná žena. I bez make-upu má jemnou pleť, výrazné zelené oči, plné rty a symetrický nos. Vystupující klíční kosti, které jsou na originálním snímku jasně zřetelné, napovídají, že se pyšní štíhlou postavou. I přesto se jí vrátily obrázky, na nichž se vůbec nepoznala.
„Projekt byl velmi poučný,” zhodnotila výsledky. „Díky němu jsem si uvědomila, že když standardy krásy porovnáme v globálním měřítku, dosažení ideálu je nemožné. A to i v případě, že použijete Photoshop,” směje se.
Ideál krásy
Nápad na tento experiment přišel v době, kdy Honig pracovala jako manažerka sociálních sítí pro malý startup. Její šéf ji představil platformu pro nezávislé pracovníky z celého světa, kde se dají najmout experti od copywriterů po virtuální asistentky.
„Všimla jsem si, že zde spousta uživatelů nabízela úpravu fotografií. Okamžitě mě napadlo, že každý jednotlivec bude mít pravděpodobně estetické preference specifické pro svou vlastní kulturu,” vzpomíná. Oslovila proto freelancery z více než 25 zemí s prosbou, aby její tvář udělali krásnější.
Umělci mohli změnit cokoliv. Od barvy očí přes make-up až po odstín pleti. Zároveň mohli odstranit nedokonalosti, jako flíčky na tváři nebo poletující vlasy. Některé úpravy ale byly dramatičtější. Byly přidány šperky, změněno oblečení nebo dokonce struktura kostí.
Mužská představa o kráse
Jak si tedy jednotlivci mužského pohlaví z téměř celého světa představují ideální ženskou tvář? Například v Argentině preferují výrazné třpytivé líčení. V Bulharsku mají v oblibě světle modré oči. Marocký umělec zahalil Honig do tradičního hijabu a Filipínec ji přidal bohatou kštici a zlatý náhrdelník.
Asi nejpřekvapivější výsledek však přišel z USA. „Americký příklad vůbec neodpovídá tomu, co uvidíte ve většině módních magazínech nebo v reklamách,” napsal časopis TIME. Drtivá většina respondentů ale udělala jen miniaturní úpravy. Přidala jemné oční stíny nebo tvářenku. Za ideál krásy by se tak dala považovat přirozenost.
Zdroje: www.buzzfeed.com, www.boredpanda.com, www.demilked.com