Vysoký cholesterol

Abychom riziku vysokého cholesterolu předešli, doporučuje se nízkokalorická strava s obsahem nutričně bohatých potravin. Tyto potraviny jsou schopné snižovat cholesterol mnoha různými způsoby. 

Některé z nich obsahují rozpustnou vlákninu. Ta se váže na cholesterol a pomáhá jej odstraňovat z těla. Jiné potraviny obsahují polynenasycené tuky, které snižují hladinu LDL cholesterolu. 

Další potraviny pak obsahují rostlinné steroly a stanoly, látky, které blokují vstřebávání cholesterolu. Mezi potraviny, které by lidé s vysokým cholesterolem měli zařadit do svého jídelníčku, jednoznačně patří oves. 

Obecně platí, že jedna miska ovesných vloček obsahuje přibližně 2 g rozpustné vlákniny. Přidáním ovoce se obsah vlákniny nadále zvyšuje. Pokud začnete svůj den ovesnou kaší s ovocem, dodáte tělu vše, co potřebuje, aby bylo zdravé a vitální. 

Další potravinou, která pomáhá bojovat proti vysokému cholesterolu, jsou fazole. Ty jsou jedinečným zdrojem rozpustné vlákniny. Dalším benefitem fazolí je vysoká sytivost. Jejich konzumací tak zabijete dvě mouchy jednou ranou. 

Norma cholesterolu

Skvělým zdrojem rozpustné vlákniny je také lilek. Ořechy jako mandle, vlašské ořechy či arašídy, jsou schopné rychle snížit hladinu cholesterolu přibližně o 5 %. Ořechy našemu tělu poskytují také živiny chránící srdce.

Jak snížit vysoký cholesterol: 

Zdroj: Youtube

Další potravinou, která je podle odborníků na výživu skvělou prevencí vysokého cholesterolu a která působí jako rychlá pomoc při snížení cholesterolu, jsou rostinné oleje. Nahrazení másla nebo sádla rostlinnými oleji, jako je řepkový, slunečnicový nebo olivový, pomáhá snižovat hladinu nezdravého LDL cholesterolu.

Hladinu LDL cholesterolu snižuje také ovoce jako jsou jablka, hroznové víno, jahody a citrusové plody. Toto ovoce je bohatým zdrojem pektinu, taktéž druhu rozpustné vlákniny.

Lidé, kteří trpí na vysoký cholesterol, by rozhodně měli konzumovat tučné ryby, jako jsou losos a makrela. Tyto druhy ryb jsou bohatým zdrojem omega 3 nenasycených mastných kyselin, které snižují LDL cholesterol a zároveň působí jako ochrana našeho srdce.

Ačkoliv problém vysokého cholesterolu není spjatý s věkem, protože zvýšenou hladinu LDL cholesterolu mohou mít i mladí lidé, pozor je třeba dát si především v rozmezí 40. a 50. rokem života. Tam často dochází ke zvýšení zmíněného LDL cholesterolu. 

Optimální hladina cholesterolu, kterou by lidé mezi 40. a 50. rokem života měli mít, je podle odborníků pod 5 mmol/l. Nutné je však sledovat všechny složky cholesterolu, ne jen ten celkový.

Zdroje: www.yalemedicine.org, www.medicalnewstoday.com, www.ncbi.nlm.nih.gov