Jaký předmět drží v ruce mladá žena? Obraz z 19. století vyvolal na internetu obrovský poprask
Obraz "Očekávaná žena", který vytvořil rakouský malíř Ferdinand Georg Waldmüller v roce 1850, si nedávno získal pozornost kvůli tomu, že se na něm objevil anachronický předmět: žena držící něco, co vypadá jako iPhone. Vedlo to k debatám o pravosti obrazu a přítomnosti cestovatelů časem v historii.
www.snopes.com, www.newsweek.com, www.thesun.co.uk
Kvůli tomuto předmětu se strhl v médiích velký poprask, i když se později ukázalo, že dotyčný předmět ve skutečnosti není iPhone, ale malá modlitební knížka, běžně známá jako "kniha hodin". Podobnost předmětu s moderním chytrým telefonem je pravděpodobně důsledkem pareidolie, což je tendence lidského mozku rozpoznávat známé vzory v náhodných předmětech.
Média vzhůru nohama
Navzdory vyvrácení teorie o cestování v čase obraz vyvolal diskusi o roli technologií v našich životech a o tom, jak mohou změnit naše vnímání historie. Srovnání zdánlivě moderního předmětu na starém obraze zdůrazňuje, jak je naše chápání minulosti ovlivněno našimi vlastními zkušenostmi a znalostmi.
Interpretace
Kromě toho je "Očekávaná žena" sama o sobě zajímavým uměleckým dílem, které odráží společenské normy a očekávání doby, v níž byla vytvořena. Obraz zobrazuje mladou ženu čekající na svého snoubence nebo manžela, což symbolizuje tradiční genderové role a očekávání žen jako pečovatelek a hospodyň. Žena je oblečena do módního oděvu, ale její postoj a chování naznačují smysl pro povinnost a poslušnost.
Malíř Waldmüller, autor obrazu, byl známý svými realistickými zobrazeními každodenního života a "Očekávající (či čekající) žena" není výjimkou. Obraz umožňuje nahlédnout do společenského a kulturního kontextu Rakouska 19. století, zejména pokud jde o genderové role.
Peter Ruseel a jeho tweet
Na obraz upozornil v médiích svým Tweetem umělecký blogger Peter Russell. Obraz od rakouského malíře Ferdinanda Georga Waldmüllera byl namalován mezi lety 1850 a 1860 a Russell a jeho partnerka jej objevili při návštěvě Neue Pinakothek v Mnichově.
Na obraze z období biedermeieru mladá žena jako by byla zabrána do svých sociálních sítí. Kráčí s telefonem a hlavou skloněnou po prašné cestě a vůbec nevnímá své okolí, a proto netuší, že za další zatáčkou na ni čeká klečící mladík s kyticí růží v ruce. Její chování velmi připomíná to, s čím se denně setkáváme na ulicích a všude kolem nás.
Na video se podívejte zde:
Nakonec však bylo skutečné tajemství obrazu objasněno, když se ukázalo, že si dívka nehraje se svým novým iPhonem, ale je na cestě do kostela s modlitební knížkou v ruce," vysvětluje Gerald Weinpolter, jednatel umělecké agentury.
Není to poprvé, kdy se některý předmět v uměleckém díle jeví našim moderním očím, jako by ho tam mohl umístit pouze cestovatel v čase.
Na sociálních médiích obraz vzbudil četné diskuse, například o tom, že žena právě používá nějakou seznamovací aplikaci. Závěrem lze říci, že ačkoli výskyt iPhonu na obraze Čekající žena upoutal pozornost veřejnosti, je důležité přistupovat k obrazu v jeho historickém a kulturním kontextu.
Díky tomu můžeme hlouběji porozumět společenským normám a hodnotám té doby, stejně jako roli umění při odrážení a utváření společenských postojů.