Otevření studeného piva po dlouhém dni je pro mnohé známým rituálem. Světově pivní průmysl stále vzkvétá a dokazuje, že pivo je oblíbeným nápojem. Ačkoli je pivo díky nižšímu obsahu alkoholu snadno dostupné, každodenní dopřávání si piva si vybírá daň na zdraví, a to jak z krátkodobého, tak dlouhodobého hlediska.

 Podívejte se na toto video:

Zdroj: Youtube

Výživová hodnota

Začněme od základů. Standardní dvanáctistupňová plechovka či lahev běžného piva obsahuje 153 kalorií, 14 gramů alkoholu a různé živiny, jako jsou bílkoviny, niacin a hořčík. Ačkoli pivo může mít určité zdravotní výhody, je nezbytné si uvědomit důsledky každodenní konzumace zlatavého moku.

Podávání zdraví prospěšných látek

Podle přehledu Nutrients 2021 je překvapivě mírná konzumace piva spojena se zvýšenou hustotou kostních minerálů a nižším rizikem zlomenin kyčlí. Odborníci však zdůrazňují potřebu dalšího výzkumu, který by tyto přínosy porovnal s možnými nevýhodami.

Pivo může narušit spánek a především játra

Pivo vám sice pomůže se uvolnit, ale může narušit váš spánek. Americká lékařka Kimberly Gomerová varuje, že vliv alkoholu na mozek může zpomalit reflexy, zhoršit rovnováhu, paměť a spánek. Dokonce i lehké pití, jak uvádí studie JMIR Mental Health z roku 2018, může vést ke snížení kvality spánku o 9,3 %.

Navíc přímá cesta piva do jater má vliv na hubnutí. Gomer vysvětluje, že játra upřednostňují alkohol jako toxin a brání tak procesu spalování tuků v těle. Neustálé pití alkoholu může játra zatěžovat, což může vést k jejich trvalému poškození.

Trávicí problémy i riziko dehydratace

Cesta alkoholu trávicím systémem může způsobit bolesti břicha, nadýmání a průjem. Velké množství může dokonce přispět ke střevním zánětům, změnit střevní bakterie a připravit půdu pro nemoci související s alkoholem.

Obsah alkoholu v pivu může vést k dehydrataci, protože narušuje funkci ledvin. Studie Nutrients z roku 2017 však naznačuje, že mírná konzumace spolu s dostatečným příjmem vody může zmírnit diuretický účinek, což je zásadní pro předcházení obávané ranní kocovině.

Chronická zdravotní rizika

Nadměrná konzumace piva zvyšuje riziko chronických onemocnění. Může zvyšovat pravděpodobnost vysokého krevního tlaku, mrtvice, srdečního selhání a některých druhů rakoviny, včetně rakoviny úst, krku, jícnu, tlustého střeva, konečníku, jater a prsu.

Pivo jako elixír zdraví?

Mezi varovnými příběhy někteří odborníci vyzdvihují potenciální přínosy piva. Obsahuje základní vitaminy jako B1, B2, B6, niacin a kyselinu listovou a minerální látky. Antioxidanty a fermentované sloučeniny obsažené v pivu mohou pozitivně přispívat ke zdraví střev.  Takže ano, pivo nemá jen samá negativa, ale i zde platí, že musí být konzumováno s mírou.

Přestože pivo může mít určité zdravotní výhody, klíčem k úspěchu je umírněnost. Zodpovědné pití a dodržování množství maximálně dvou nápojů denně u mužů a maximálně jednoho nápoje u žen, vám zajistí, že si příležitostné pivo vychutnáte, aniž byste ohrozili svou pohodu. Takže, pít či nepít pivo každý den? Volba je na vás.

Zdroje: www.idnes.cz, vedazive.cz, www.eatingwell.com