Super-Zemi Ross 508b objevil dalekohled Subaru, jenž disponuje speciálním infračerveným spektrografem IRD. Tým z Astrobiology Center v Japonsku ho vyvinul speciálně pro hledání exoplanet obíhajících na obežné dráze červených trpaslíků, jako je Ross 508.

Objev nedaleké planety, která je potenciálně vhodná pro život, je teleskopův první úspěch. Ross 508b se řadí do kategorie super-Zemí, tedy těles, jež jsou větší než naše domovina, ale nepřesahují desetinásobek její hmotnosti. Zpočátku byly objeveny pouze planety typu plynný obr. Existence vyšší formy života je na nich ale nepravděpodobná. Později se podařilo najít objekty z křemičitanových hornin. Ty by mohly mít dýchatelnou atmosféru, vhodnou gravitaci a stabilní teplotu.

Ross 508b

Právě Ross 508b by mohla tyto podmínky splňovat. Nachází se totiž na vnitřní hranici obyvatelné zóny své hvězdy. Za tu je považována oblast, kde mohou panovat vhodné podmínky pro existenci kapalné vody na povrchu.

Svou hvězdu oběhne jednou za 11 dní. Problémem však je, že její oběžná dráha má tvar elipsy. To znamená, že na ní budou pravděpodobně panovat proměnlivé podmínky. Čím blíže se k červenému trpaslíkovi přiblíží, tím více je ovlivňována gravitací a zvýšeným žárem.

Zda je za těchto podmínek na planetě přítomna voda, je stále předmětem diskuze a dalšího výzkumu. Japonský tým je i přesto revolučním objevem nadšený. „Od začátku vývoje IRD uplynulo 14 let. Celou dobu jsme doufali, že najdeme planetu přesně jako Ross 508b," řekl profesor Bun'ei Sato z Tokijského technologického institutu, hlavní řešitel IRD- SSP. „Tento úspěch otevřel dveře pro budoucí pozorování, jenž mohou potvrdit, že kolem hvězd s nízkou hmotností mohou existovat exoplanety."

Planety podobné Zemi

Dlouho se předpokládalo, že život se poblíž hvězd typu červený trpaslík nemůže vyvinout. Hlavním důvodem je jejich nižší hmotnost a teplota. Obyvatelná zóna se tak musí vyskytovat blíže než v případě jiných sluncí. To znamená, že exoplanetu zasahuje mnohem větší radiace.

Navíc i přesto, že tři čtvrtiny hvězd v galaxii Mléčná dráha jsou červení trpaslíci, díky tomu, že vyzařují méně viditelného světla, se špatně zkoumají. To ale může změnit Strategický program Subaru a infračervený spektrograf IRD. Vědci tak doufají, že pomocí něj odhalí ještě lepší kandidáty na obyvatelné planety obíhající červené trpaslíky.

Zdroj:

www.weather.com, www.livingfuture.cz, www.vosveteit.zoznam.sk