oceaninfo.com,  www.thehistoryblog.com, en.wikipedia.org/wiki/Black_Swan_Project

Pod hladinou světových oceánů bylo nalezeno již mnoho pokladů z dob dávno minulých i ne tak vzdálených. Do dnešních dnů je stále v oceánech mnoho neobjeveného bohatství. Jak uvedl například ředitel programu námořního dědictví v NOAA, James Delgado, pod vodou stále zůstává kolem milionu známých i neobjevených vraků lodí, na nichž se skrývá poklad v celkové hodnotě asi 60 miliard dolarů, tedy téměř 150 miliard korun.

Na video se podívejte zde:

Zdroj: Youtube

Černá labuť znovu ožila

Jedním z nejznámějších pokladů je však ten z lodi Černá labuť, jíž známe i pod názvem Nuestra Señora de las Mercedes. Loď se potopila u portugalského pobřeží v roce 1804 s milionem stříbrných dolarů na palubě. Tyto mince se zřejmě nikdy nedostaly do oběhu a pouze putovaly z Jižní Ameriky do Španělska.

Nejenže se jednalo i o obrovský poklad, ale rovněž o soudní spor, který se dostal až k Nejvyššímu soudu ve Spojených státech. Jak by také ne, když bylo tehdy nalezeno ve zlatě a stříbře neuvěřitelných 500 milionů dolarů (12,4 miliardy korun).

Utajený nález

Za nálezem pokladu na dně Atlantiku stála soukromá společnost Odyssey Marine Exploration, která si však po určitou dobu nechala svůj úspěch pro sebe a odmítla prozradit přesnou polohu nebo jméno lodi. Nalezla jej roku 2007. Jak k tomu ale došlo?

Společnost, která za objevem nesmírného bohatství stála, nakonec musela dle nařízení amerického federálního soudu v Tampě z roku 2008 poklad odtajnit a vrátit. Tehdy vyšlo najevo, že poklad není z více vraků, jak bylo předpokládáno, ale skutečně z vraku španělské fregaty Nuestra Señora de las Mercedes. Místo nálezu se muselo nacházet poblíž Španělska, protože po nálezu byl poklad vyložen tajně na Gibraltaru, Odyssey si pronajala letadlo a odletěla s kořistí do svého sídla v Tampě na Floridě.

Bohatství, jaké svět neviděl

Když Odyssey dlouho hledaný vrak našla, vyjmula z jeho útrob 17 tun stříbrných mincí a téměř 100 000 zlatých mincí a řadu dalších artefaktů. A právě proto, že se jednalo o španělskou loď, byla později společnost zažalována španělskou vládou u soudů Spojených států. Španělsko chtělo svůj poklad zpět, což se nakonec stalo až v roce 2012. Od té doby jsou mince vytaveny v Národním muzeu podmořské archeologie v Cartageně.

To, že loď Odyssey, která se vydala Mercedes objevit, našla tuto směs roztroušenou v oblasti o rozloze několika fotbalových hřišť, kde se plavidlo setkalo se svým výbušným koncem, činí tento závěr ještě přesvědčivějším," uvedl tehdy soudce Pizzo. I když se společnost Odyssey proti rozsudku opakovaně odvolala, neuspěla. Poklad byl vrácen Španělsku a společnosti Odyssey byly uhrazeny veškeré náklady spojené s vyzdvižením pokladu a obdržela procento z tržní hodnoty všech nalezených artefaktů.

Poklad nebyl „zadarmo“

Kromě toho, že musela společnost nález vrátit, musela ještě zaplatit 1 milion dolarů za "zlou víru a zneužití soudního sporu". Posléze se ještě ukázalo, že při vyzdvihování pokladu společnost Odyssey zničila i zbytky lodi.

Zákon totiž přikazuje, že v případě nálezu takového pokladu je nutno postupovat v souladu s předepsanými pravidly. Kdyby platil tzv. zákon o nálezu, byl by poklad jen váš, ale to jen za předpokladu, že po něm majitelé plavidla nepátrají. I tak musíte na vyplacení a poklad čekat, dokud není vše legislativně uzavřeno. Výjimkou je pak tzv. zákon o opuštěných ztroskotaných lodích. Ten byl přijat v roce 1987 ve Spojených státech a vztahuje se na každý poklad objevený nejméně tři míle od pobřeží, který tak patří Spojeným státům. A tak se stalo i v případě Černé labutě.