Objevené byly úplnou náhodou v roce 1986 kapitánem rybářské lodi Venture III Paulem Heplerem. „Mapoval jsem dno oceánu magnetometrem, když zařízení zachytilo dva obrovské kovové předměty,” vzpomíná. „Nejdřív jsem neviděl, co to je. Voda byla dost špinavá. Poté se ale ukázalo, že na dně stojí parní mašiny.”
Potápěči z National Oceanic and Atmospheric Administration a New Jersey Shipwreck Museum námořníkův objev potvrdili. Navíc zjistili, že se jedná o lokomotivy typu Planet class 2-2-2 t z 50. let 19. století. Otázkou ale bylo, jak se dostaly do vody.
Potopené lokomotivy
Odborníci předpokládají, že stroje patřily firmě Seth Wilmarth Union Works, která mezi lety 1848 až 1855 tento typ stavěla. Patnáctitunové lokomotivy se však vyráběly jen krátkou dobu. Už tehdy nevyhovovaly požadavkům železnice. Mohl to být důvod, proč skončily na mořském dně? Kolem nich, ani pod nimi totiž není žádný vrak lodi. Zároveň neexistuje ani záznam o tom, že by někomu chyběly.
„To si nemyslíme,” říká Dan Lieb z Philadelphia Chapter of Explorers Club. „Předpokládáme, že byly ztracené v bouři, když byly přepravované z Bostonu do Středního Atlantiku. Buď samy spadly z člunu, nebo byly úmyslně shozené, aby se ulehčilo lodi.”
Tato teorie má ale podle potápěče Richeho Galiana tři háčky. „Kdyby samovolně spadly, těžko by obě dvě dopadly rovnou na kola. V případě, že posádka vyklopila nejdřív jednu a pak druhou, nebyly by tak blízko u sebe. Za třetí je podivné, že se tak těžké stroje nezabořily do písku. Je to záhada.”
Lokomotivy v moři
Důkladnému průzkumu lokomotiv brání lokalita, kde jsou potopené. Panuje tam chlad, temnota, špatná viditelnost a nebezpečné proudy. I přesto hlubinní detektivové z MoDiver nedávno odhalili, že mašiny spočívají na železných mřížích, ekvivalentech moderních skladových palet. Mohou být důvodem, proč se nezabořily do mořského dna.
Nyní odborníci pracují na plánu, jak lokomotivy vytáhnout, aby mohly být zrenovované. I přestože byly pod hladinou více než 170 let, jsou pozoruhodně zachovalé. Mohou tak poskytnout cenné informace o tom, jaké materiály a metody byly použité k jejich stavbě.
Zdroje: www.njscuba.net, www.thevintagenews.com, www.dailymail.co.uk