Příčiny zánětu

Chronický zánět může být podporovaný různými faktory, včetně konkrétních potravin. Rafinovaný cukr, který se často vyskytuje v perlivých nápojích, pečivu a sladkostech, zvyšuje množství prozánětlivých cytokinů a potlačuje imunitní systém. 

Rostlinné oleje s vysokým obsahem tuků omega-6, mléčné výrobky bohaté na nasycené tuky a obiloviny obsahující lepek, jako je pšenice, žito a ječmen, mohou také přispívat k zánětům.

Dalšími viníky jsou smažené potraviny, bílá mouka a červené maso. Obsahují látky podněcující záněty a přispívají k chronickým onemocněním. Zpracované deriváty kukuřice, umělé chemikálie, aditiva a transmastné kyseliny dále zhoršují zánětlivé reakce.

Zánětlivé buňky přetrvávající v cévách mohou vést k hromadění plaku, což zvyšuje riziko infarktu a mrtvice. Dlouhodobý zánět je také spojovaný s obezitou, artritidou, rakovinou, cukrovkou, Alzheimerovou chorobou a depresí. Uvědomění si souvislosti mezi stravou a zánětem je zásadní pro předcházení zánětu a podporu dlouhodobého zdraví.

Kromě rafinovaného cukru a bílého pečiva mohou k tvorbě zánětu dopomáhat mléčné výrobky.  Ty jsou bohaté na nasycené tuky a běžné alergeny, které u některých jedinců vyvolávají zánětlivé reakce.

Co pomáhá

Některé potraviny mají naopak protizánětlivé vlastnosti, čímž pomáhají s možnými záněty bojovat nebo jim rovnou předcházet. Jsou jimi kurkuma, borůvky, listová zelenina, avokádo, meloun, konopná semínka, houby, zázvor, červená řepa a ananas. 

Potraviny, které způsobují zánět: 

Zdroj: Youtube

Kurkuma obsahuje kurkumin, který inhibuje zánětlivé enzymy a cesty. Borůvky: mají vysoký obsah antioxidantů, snižují oxidační stres a zánět. Listová zelenina je bohatá na antioxidanty a obsah protizánětlivých molekul.

Avokádo obsahuje PFA a fytosteroly, které mají protizánětlivé účinky. Vodní meloun má alkalizující vlastnosti, které pomáhají vyrovnávat kyselé pH z vysoce zánětlivé stravy. Konopná semínka jsou díky správnému poměru omega-3 a omega-6 ideální potravinou s protizánětlivými účinky.

Protizánětlivě působí také houby. Ty zlepšují imunitní funkce a bojují proti zánětům. Zázvor je tzv. všelék, který celkově posiluje naši imunitu. Červená řepa má vysoký obsah antioxidantů, pomáhá při obnově buněk a bojuje proti zánětům. Ananas obsahuje bromelain, který reguluje imunitní reakci a snižuje zánět.

Pochopení vlivu stravy na vznik zánětu je zásadním krokem k podpoře dlouhodobého zdraví. Vyhýbáním se prozánětlivým potravinám a zařazováním jejich protizánětlivých alternativ mohou jednotlivci přijmout proaktivní opatření ke zmírnění rizik spojených s chronickým zánětem. Nezapomeňte, že pro celkovou pohodu je zásadní holistický přístup zahrnující snížení stresu, dostatek spánku, pravidelný pohyb a vyhýbání se kouření.

www.hopkinsmedicine.org, www.houstonmethodist.org, www.arthritis.org