Vybírejte chytře

Pečivo, zejména to z bílé mouky, je v souvislosti se zdravotními riziky velmi často skloňováno. Vzhledem k časté konzumaci pečiva je dobré jeho druhy střídat. Pokud si občas dopřejete rohlík z bílé mouky, nic se nestane. Přednost ale dávejte raději pečivu celozrnnému nebo žitnému – má víc vlákniny, která je důležitá pro správnou činnost vylučovací soustavy a dostatek vlákniny ve stravě působí i preventivně před vznikem karcinomu tlustého střeva.

Zároveň si dejte pozor na chutné křupavé kraje, přepečené brambory a takzvané přípečky. Působením vysoké teploty při pečení díky obsahu škrobu v potravinách vzniká hnědá křupavá kůrčička, kterou mají snad všichni rádi, spolu s ní však vzniká i karcinogen akrylamid, kterému je radno se vyhýbat. Až tedy budete vybírat ten nejkřupavější chléb s mírně spálenou kůrkou, nebo si budete chtít pochutnat na řádně opeřených bramborách, raději si toto mlsání odpusťte.

Potraviny, které mohou přispět ke vzniku rakoviny uvidíte i v tomto YouTube videu - kanál Med Today:

Zdroj: Youtube

Smažená a přesolená jídla

Pochutnáváte si rádi na smažených brambůrkách nebo křupavých hranolkách? Bohužel, tyto pochoutky mohou obsahovat karcinogenní látky, které se tvoří při vysokých teplotách při smažení. Navíc nadměrná konzumace soli zvyšuje riziko vzniku některých typů rakoviny, zejména rakoviny žaludku. Omezte nebo zcela vylučte z jídelníčku smažená jídla a dávejte si pozor na přidané soli. 

Uzeniny a konzervované maso

Uzené maso a konzervované masové výrobky, jako jsou například párky, salámy nebo paštiky, obsahují látky známé jako dusitany a nitrosaminy, které jsou spojovány s vyšším rizikem rakoviny, zejména rakoviny tlustého střeva. Jezte tyto potraviny jen zcela výjimečně a ne na denní bázi. 

Sladké nápoje

Nejde jen o to, že příliš mnoho cukru není dobré pro vaše zdraví, ale sladké nápoje mohou také obsahovat karcinogenní látky vznikající při procesu zpracování. Navíc nadměrná konzumace sladkých nápojů může vést k obezitě, která je spojována s vyšším rizikem vzniku některých typů rakoviny, jako je například rakovina prsu nebo tlustého střeva.

Přepečené maso

Grilujete často? Přepečené maso obsahuje látky nazývané heterocyklické aminy a polyaromatické uhlovodíky, které jsou spojovány s vyšším rizikem rakoviny, zejména rakoviny tlustého střeva a žaludku. Jedna či dvě grilovačky během letních prázdnin neuškodí, ale pokud si dopřáváte maso na ohni často, zamyslete se nad tím. Raději upravujte maso šetrněji, jako je třeba vaření nebo dušení.

Margaríny a balené pečivo

Potraviny obsahující transmastné kyseliny, jako jsou například margaríny nebo průmyslově zpracované pečivo, zvyšovat hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi, a tím zvyšovat riziko vzniku srdečních chorob. Také však některých typů rakoviny, jako je rakovina prsu nebo tlustého střeva. Pochutnávejte si na zdravých tucích, které najdete v ořechách, avokádu nebo semínkách. Balené pečivo nebo pečivo rozmrazené, které prodávají v supermarketech si raději odepřete.

Alkoholické nápoje

Sklenka piva či vína neuškodí, ale nadměrná konzumace alkoholu poškozuje buňky v těle a zvyšuje pravděpodobnost vzniku některých typů rakoviny, jako je rakovina jater, prsu, tlustého střeva nebo jícnu. Pro ženy obecně platí nepřekračovat denní příjem jednoho nápoje obsahujícího alkohol, zatímco muži si mohou dopřát sklenky dvě. Tvrdému alkoholu se však raději vyhněte úplně.

Zdroje:  healthline.com, www.kingarthurbaking.com