Strava je základ

Některé potraviny a byliny jsou spojované s antiagregačními a antikoagulačními vlastnostmi. Laicky řečeno to znamená, že pomáhají ředit naši krev a slouží jako prevence nejrůznějších onemocnění.

Problém je, že ne vždy o těchto potravinách víme a pokud ano, jen málokdy jich zkonzumujeme potřebné množství. Pokud tento deficit doplníme, neriskujeme trombózu. První potravinou, kterou bychom měli pravidelně zařadit do svého stravovacího režimu, je kurkuma.

Ta je známá pro obsah kurkuminu, látky, která se již dlouho používá ke kulinářským i léčebným účelům. Kurkumin má protizánětlivé a krev ředící účinky, bránící tvorbě krevních sraženin. Stejně účinnou potravinou je zázvor. 

Právě zázvor pomáhá předcházet srážení krve tím, že snižuje množství tromboxanu, hormonu zodpovědného za shlukování krevních destiček. Podobně jako aspirin, i zázvor obsahuje salicyláty, látky schopné ředit krev.

Salicyláty obsahuje také kajenský pepř, potravina, která se získává mletím jedné z mnoha odrůd chilli papriček. Krom toho je toto koření vhodné při léčbě pocení, pocitech chladu v končetinách, apatii, při absenci žízně nebo chuti jen na teplé tekutiny.  

Česnek je další potravinou, která slouží jako prevence vzniku krevních sraženin. Mezi další pozitivní účinky česneku patří boj s patogeny a bakteriemi všeho druhu. Česnek se používá jako přírodní antibiotikum. 

Zdravá krev

Skořice je nejen chutným kořením, které přidáváme do nejrůznějších pokrmů, ale i účinnou látkou bojující proti krevním sraženinám. Důvodem je obsah kumarinu, látky známé pro své antitrombotické účinky. 

Jaké známe léky na ředění krve?

Zdroj: Youtube

Další látkou, která je prospěšná pro lidi se srdečními a krevními potížemi, je výtažek z hroznových jader. Aloe vera, stejně jako zázvor a kajenský pepř, obsahuje salicyláty mající antiagregační účinky.

Pozitivní účinky na ředění krve má i olej z pupalky dvouleté. „Noční svíce“, jak se pupalce lidově přezdívá. Ta vykvete jen jednou, a to během noci, pak její vzácný květ opadá. Pupalka dvouletá obsahuje semínka, ze kterých se lisuje olej. Ten kromě ředění krve tělu dodává omega 6 mastné kyseliny, které si naše tělo neumí samo vyrobit.

Zapomínat bychom ale neměli ani na ovoce a zeleninu. Ty pro svůj obsah flavonoidů podporují zdraví srdce a cévní systém. Flavonoidy najdete také v červeném vině, kakau a zeleném čaji. Ředění krve podporuje i vitamin C, který najdeme v kiwi, jahodách, černém rybízu a pomerančích. 

www.guthrie.org, www.ncbi.nlm.nih.gov, www.everydayhealth.com