Toto nejezte

S přibývajícím věkem se stravovací návyky mohou měnit. Na vině může být potravinová alergie nebo onemocnění, které nás odkazuje na speciální dietu. Jedno je ale neměnné: Stále bychom měli vybírat zdravé a výživné potraviny, které podpoří naše zdraví a zajistí nám dlouhotrvající a hodnotný život. 

Existují potraviny, o kterých si často myslíme, že jsou zdravé, přesto bychom je po dosažení 50. roku života měli ze svého jídelníčku vyřadit. Tušíte, o jaké potraviny se jedná? 

Pokud je vám nad 50, rozhodně se vyhněte syrovým nebo nedostatečně tepelně upraveným jídlům, jako jsou vejce, maso a drůbež. Ty mohou být zdrojem alimentární nákazy, která může skončit úpornými průjmy a zvracením.

Vhodnou potravinou není ani grapefruit. Zejména, pokud užíváte některé léky na léčbu vysokého krevního tlaku, úzkosti nebo nespavosti. Důvodem je fakt, že grapefruit a grapefruitová šťáva mohou zesílit účinky těchto léků, což není bezpečné. 

Pokud je na příbalovém letáku vašeho léku napsané, že se máte grapefruitu vyhnout, je důležité toto varování dodržet. Další potravinou, na kterou ve věku nad 50 let musíte zapomenout, jsou potraviny s vysokým obsahem sodíku.

Potraviny, které škodí

Ty mohou znamenat nebezpečí zejména pro lidi, kteří se v minulosti potýkali s problémy s hypertenzí. Pokud vaše jídlo postrádá chuť, namísto soli jej dochuťte bylinkami a vhodným kořením. 

Pokud je vám nad 50, tohle nikdy nejezte:

Zdroj: Youtube

Vyhnout se je třeba také kofeinu. Ten může u lidí nad 50 způsobit nespavost, zhoršit úzkost a způsobovat rychlejší nebo nepravidelný tep srdce. To je nebezpečné zejména pro kardiaky. Pozor si dejte také na další potraviny, které kofein obsahují. 

Kofein je součástí čajů, limonád, čokolády. Najít ho však můžeme také ve volně prodejných lécích na bolest. Pozor si dejte na džusy. Obsahují velké množství cukru. Pokud máte prediabetes, pravidelná konzumace těchto typů nápojů může zvýšit hladinu cukru v krvi až na diagnózu cukrovky. 

Nadměrné množství cukru způsobuje obezitu a další zdravotní komplikace. Pokud je vám nad 50, rozhodně zapomeňte na nápoje bez cukru. Ačkoliv si mnoho z vás může myslet, že jde o "zdravý" nápoj, opak je pravdou. 

Nápoje bez cukru obsahují umělá sladidla, která přispívají k nárůstu hmotnosti a způsobují další zdravotní problémy. I když mohou mít nižší kalorickou hodnotu, můžete být v pokušení vypít jich více, abyste uspokojili svou chuť na sladké.

Pozor je třeba si dát také na potraviny s prázdnými kaloriemi. Kousek koláče jednou týdně vám neublíží, ale konzumovat ho denně, zdravé není. Tyto potraviny vám totiž neposkytnou žádné výživné látky, které by vašemu tělu byly prospěšné.

Zdroje: www.linkedin.com, bucknerwestminster.org, www.webmd.com