Lidské tělo potřebuje cholesterol ke stavbě buněk, produkci některých hormonů a dokonce k podpoře trávení tuků. V krevním řečišti je cholesterol přenášen pomocí lipoproteinů. Existují dva hlavní typy: Lipoproteiny s nízkou hustotou (LDL), obecně známé jako „špatný“ cholesterol, a lipoproteiny s vysokou hustotou (HDL), známé jako „dobrý“ cholesterol.

Některé potraviny mohou hrát významnou roli při regulaci hladiny cholesterolu a jejich zařazení do jídelníčku může pomoci rozpustit škodlivý cholesterol v tepnách a zlepšit tak krevní oběh.

Dopad vysoké hladiny cholesterolu

Pokud je hladina cholesterolu vyvážená, přispívá pozitivně k integritě buněčných membrán a dalším životně důležitým funkcím. Nadbytek LDL cholesterolu však vede k hromadění tukových usazenin v tepnách, což je stav známý jako ateroskleróza. Toto nahromadění zužuje tepny, omezuje průtok krve a zvyšuje riziko infarktu, mrtvice a onemocnění periferních tepen.

Vysoká hladina cholesterolu je obzvláště zákeřná, protože obvykle nemá žádné příznaky. V důsledku toho si mnoho lidí neuvědomuje, že jejich hladina cholesterolu je příliš vysoká. Proto jsou důležité pravidelné kontroly cholesterolu, zejména pokud máte rizikové faktory, jako je výskyt srdečních onemocnění v rodině, obezita nebo strava s vysokým obsahem nasycených tuků.

Co dělat s vysokou hladinou cholesterolu?

Prvním krokem k tomu, jak snížit vysokou hladinu cholesterolu, je změna životního stylu. Do jídelníčku můžete zařadit stravu prospěšnou pro srdce s nízkým obsahem transmastných kyselin a cholesterolu.

Potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny, jako jsou ryby, a potraviny s vysokým obsahem rozpustné vlákniny, jako je oves a luštěniny, mohou pomoci snížit hladinu cholesterolu. Zásadní je také pravidelná fyzická aktivita, protože cvičení pomáhá zvyšovat hladinu HDL v těle a zároveň snižovat hladinu LDL.

Vraťme se ale k potravinám. Podívejte se na toto video:

Zdroj: Youtube

Co jíst pro snížení hladiny cholesterolu

Oves je skvělým zdrojem rozpustné vlákniny, která pomáhá snižovat hladinu LDL cholesterolu. Účinným způsobem, jak jej do svého jídelníčku zařadit, je začít den ovesnými vločkami nebo ovesnými otrubami. Ke snížení hladiny cholesterolu přispívají i další obiloviny, jako jsou quinoa, ječmen a hnědá rýže.

Luštěniny, včetně fazolí, čočky a cizrny, jsou bohaté na rozpustnou vlákninu. Jsou zdravou náhradou masa, které má často vysoký obsah nasycených tuků.

Také neškrobová zelenina, jako jsou brokolice, špenát a mrkev má nízký obsah kalorií a vysoký obsah vlákniny. Pomáhá nejen snižovat hladinu LDL cholesterolu, ale také udržovat celkové zdraví srdce.

Vynikající jsou obecně ořechy a semínka. Vlašské ořechy, mandle, chia semínka a lněná semínka mají vlastnosti, které mohou snižovat LDL cholesterol a zlepšovat zdraví srdce. Jsou výživnou variantou svačiny a lze je snadno přidávat do různých pokrmů.

Bobulovité ovoce, jablka a hrušky mají vysoký obsah rozpustné vlákniny a příznivě působí na snižování cholesterolu. Vzhledem k obsahu cukru v nich je však klíčová umírněnost.

Fungují i sójové výrobky, tedy sójové boby, tofu a edamame. Kromě snižování cholesterolu jsou také dobrým zdrojem bílkovin a v našem jídelníčku mohou být občasnou alternativou k červenému masu.

Také tučné ryby, jako jsou losos a makrela, bohaté na omega-3 mastné kyseliny, pomáhají snižovat LDL cholesterol a jsou prospěšné pro zdraví srdce. A výčet zakončíme extrapanenskýmolivovým olejem a avokádem, jež jsou vynikající zdroje mononenasycených mastných kyselin, které mohou zlepšit váš cholesterolový profil.

Zařazení těchto potravin do jídelníčku může pomoci účinně regulovat hladinu cholesterolu. Je také důležité dodržovat vyváženou stravu, věnovat se pravidelné fyzické aktivitě a vyhýbat se potravinám s vysokým obsahem nasycených a transmastných kyselin.

Když strava nestačí…

V některých případech tyto změny životního stylu nemusí stačit a může být nutné užívání léků. Statiny jsou nejběžnějšími léky používanými ke snížení hladiny LDL cholesterolu. Působí tak, že blokují látku, kterou vaše tělo potřebuje k tvorbě cholesterolu a mohou také pomoci tělu znovu vstřebat cholesterol, který se nahromadil v placích na stěnách tepen.

Udržování zdravé hladiny cholesterolu je pro zdraví kardiovaskulárního systému zásadní. Pravidelné screeningové vyšetření, zdravá strava, pravidelné cvičení a v případě potřeby i léky jsou klíčovými složkami řízení hladiny cholesterolu. Je důležité úzce spolupracovat se zdravotnickými pracovníky na vytvoření komplexního plánu přizpůsobeného vašim individuálním potřebám a zdravotnímu profilu.

A na závěr ještě jedna inspirace:

Zdroj: Youtube

Zdroje: www.imaware.health, www.healthline.com, manhattancardiology.com, www.medicalnewstoday.com