Základní živiny pro optimální zrak posuzují i někteří odborníci. Například doktor Chris Conrady, americký oftalmolog z Nebrasky, zdůrazňuje význam konkrétních živin pro zdraví očí. „Mrkev obsahuje beta-karoten, prekurzor vitaminu A. Nedostatečná hladina vitaminu A může vést k problémům, jako je suchost očí, šeroslepost, a dokonce ztráta zraku,“ vysvětluje.

Kromě mrkve nabízí tmavě zelená listová zelenina, jako je kapusta a špenát, antioxidanty jako lutein a zeaxantin. Podle doktora Conradyho tyto antioxidanty působí jako ochranný filtr sítnice a chrání ji před škodlivým modrým světlem. Červené papriky, pomeranče, jahody a kiwi, které obsahují vitamín C, vyzdvihuje doktor Conrady zase pro jejich potenciál předcházet vzniku šedého zákalu.

Podívejte se na toto video:

Zdroj: Youtube

Pohledy odborníka na klíčové potraviny

Pokud jde o omega-3 mastné kyseliny, zejména DHA a EPA, doktor Conrady zdůrazňuje roli ryb, zejména lososa. „Losos, bohatý na omega-3, je pro zdraví zraku nezbytný. Prospívá vývoji plodu a u osob s cukrovkou může snížit riziko poškození sítnice, uvádí.

Ústřice, chválené pro svůj obsah zinku, jsou dalším potenciálním ochráncem před věkem podmíněnou makulární degenerací. „Zinek je klíčový minerál, který se nachází v ústřicích, krůtím mase, vejcích, arašídech a celozrnných produktech,“ dodává lékař.

Praktické tipy pro ochranu očí

Kromě potravin je však dobré využívat i různé jiné dietní rady a praktické tipy pro celkovou ochranu očí. „Nejdůležitější je přestat kouřit. Tento zlozvyk zvyšuje riziko makulární degenerace, šedého zákalu a suchých očí,“ varuje doktor Conrady. Pro ochranu očí před škodlivým zářením doporučuje sluneční brýle s ochranou proti UVA a UVB záření.

Při činnostech s možným ohrožením očí, jako jsou například stavební práce, je důležité používání ochranných brýlí.

Klíčové živiny pro optimální zdraví očí

Registrovaná dietoložka Roxana Ehsaniová zdůrazňuje význam konkrétních živin pro zdraví očí. „Lutein a zeaxantin, antioxidanty obsažené především v tmavé listové zelenině, mohou snížit riziko vzniku šedého zákalu a dalších chronických očních onemocnění,“ říká Ehsaniová, čímž potvrzuje slova doktora Conradyho. Vyzdvihuje roli vitaminu C, který se hojně vyskytuje v ovoci, při zpomalování progrese věkem podmíněné makulární degenerace.

Další důležitý vitamin, E, obsažený v ořeších a rostlinných olejích, slouží jako štít proti poškození očí volnými radikály. Zinek, který je obsažen v mořských plodech a ořeších, je nezbytný pro ochranu před zhoršením zraku a šedým zákalem. Omega-3 mastné kyseliny obsažené v tučných rybách, ořeších a semenech podporují zdraví sítnice a zabraňují vysychání očí, opakuje rovněž druhá lékařka.

Nejlepší potraviny kromě mrkve

Odborníci na výživu zdůrazňují význam pestré stravy. Vlašské ořechy, bohaté na ALA (kyselinu alfa–linolenovou) a vitamin E, poskytují ochranu proti zánětům a volným radikálům. Vejce, zejména žloutky, jsou chváleny jako biologicky dostupný zdroj luteinu, který snižuje riziko onemocnění makuly souvisejícího s věkem.

Kapusta, uznávaná Akademií pro výživu a dietetiku, vyniká silnými antioxidanty. „Lutein a zeaxantin obsažené v kapustě pomáhají snižovat riziko očních onemocnění a potenciálně zabraňují nevratné slepotě,“ upozorňuje registrovaná dietoložka Lexi Moriartyová.

Celostní přístup je nejdůležitější

Optimální zdraví očí však zahrnuje holistický přístup. Vyvážený příjem vitamínů A, C a E spolu se zinkem, luteinem, zeaxantinem a omega-3 mastnými kyselinami přispívá k udržení zdravých očí. Důležitá je celková úprava životního stylu, včetně pravidelných očních prohlídek, ochrany před UV zářením a bezpečné používání kontaktních čoček.

Komplexní přístup k výživě a dobré kondici tak zajišťuje, že zdraví očí přesahuje rámec klišé rad o mrkvi.

Zdroje: www.realsimple.com, www.andersoneyecare.co.uk, kraffeye.com, www.nebraskamed.com