Loď, kterou vlastnila významná španělská lodní společnost Naviera Pinillos, byla luxusním zaoceánským parníkem, podobně jako její slavný britský protějšek RMS Titanic. Podívejte se na video:
Další nepotopitelná?
Obě plavidla se pyšnila bohatými interiéry, špičkovou technologií a byla považována za nepotopitelná. Príncipe de Asturias však 5. března 1916 potkal tragický osud, když se během bouře střetl se skalami u pobřeží Ponta Pirabura v Brazílii.
Potopení lodi Príncipe de Asturias bylo jednou z největších námořních katastrof v dějinách Španělska a vyžádalo si životy více než 400 lidí.
Loď byla velkolepým plavidlem známým svou honosnou výzdobou a vybavením. Na vodu byla spuštěná v roce 1914 a byla považovaná za chloubu španělského obchodního loďstva. Loď Príncipe de Asturias byla vybavená tak, aby mohla přepravovat cestující v první, druhé a třetí třídě a také velké množství přistěhovalců hledajících nové příležitosti v Americe.
Osudný den
Během své nešťastné plavby vezl Príncipe de Asturias přibližně 201 cestujících a 193 členů posádky, spolu s tisíci tunami nákladu, včetně 20 bronzových soch, které nechal vyrobit španělský sochař Agustín Querol ke stému výročí nezávislosti Argentiny. Kromě toho se proslýchá, že plavidlo převáželo 45 000 liber zlata a drahých šperků pro argentinské úředníky. Po katastrofě byly podniknuty pokusy o záchranu zlata a cenností, ale použití dynamitu způsobilo značné škody na vraku.
Po potopení byla část nákladu včetně zlata a cenností zachráněná, ale většina vraku zůstala po desetiletí nedotčená. V průběhu času se k vraku lodi Príncipe de Asturias odvážily různé expedice, ale je známo, že potápění na tomto místě je kvůli drsným mořským podmínkám a omezené viditelnosti velmi náročné.
Snaha dostat se k pokladu stále troskotá
Dnes zůstává vrak lodi Príncipe de Asturias potopený a z velké části neprozkoumaný. Přestože se k němu vydaly četné potápěčské expedice, přístup k němu je mimořádně náročný. Silné vlny, bouřlivé povětrnostní podmínky a omezená viditelnost vytvářejí pro potápěče nebezpečné podmínky. Loď leží rovnoběžně s pobřežím a hloubka se pohybuje od 15 do 48 metrů. Uvnitř vraku mohou potápěči narazit na lidské kosti, strojní zařízení, kotle a různé předměty patřící cestujícím.
Navzdory obtížím potápěči hlásí, že uvnitř vraku našli lidské kosti, artefakty a některé bronzové sochy. Poloha vraku a pozůstatky, které se v něm nacházejí, mají významnou kulturní a historickou hodnotu a nabízejí pohled do minulosti a na tragédii, k níž došlo před více než sto lety.
Vzhledem k tomu, že technologie a potápěčské možnosti se stále vyvíjejí, je možné, že v budoucnu dojde k dalším expedicím a objevům u vraku lodi Príncipe de Asturias. Vrak však i nadále zůstává náročným a nebezpečným místem pro přístup, které uchovává svá historická tajemství pod mořskými hlubinami.
Tajemství stále zachováno
Navzdory obtížím se někteří potápěči domnívají, že značná část nákladu zůstala uvnitř lodi neporušená. Její skrytá poloha a nebezpečí spojená s přístupem k ní však brání důkladnému průzkumu.
Loď Príncipe de Asturias nese významnou kulturní a historickou hodnotu, která umožňuje nahlédnout do života v této době. Kdyby to umožňovaly lepší podmínky, byl by to nepochybně jeden z nejzajímavějších a nejpřínosnějších vraků k prozkoumání.
Zdroje: fordivers.com, www.su.se, www.theguardian.com