Prokletý den lodních trajektů: s 26. zářím se pojí řada námořních katastrof

26. září 2018 četba na 14 minut
Zkáza japonské lodi Toya Maru

Zkáza japonské lodi Toya Maru

Foto: ČTK/ZUMA/Keystone Pictures USA

/ VIDEO / V historii námořních neštěstí je mnoho dnů zapsáno černým písmem, ale málokterý tak silně jako 26. září. V tento den došlo ve světových mořích a oceánech hned k několika hrůzným katastrofám, které si počtem obětí nijak nezadají se zkázou Titaniku. A to bohužel i v době nedávné. 

Skutečný počet lidí na trajektu se přitom dlouho zjišťoval. Úřady v Dakaru nejprve tvrdily, že loď převážela nejméně 796 cestujících, později ale tehdejší senegalská premiérka Mame Madior Boyeová oznámila, že na palubě bylo 1034 lidí, a nakonec byl počet přítomných na plavidle odhadnut až na zmíněných 2000 osob. 

Loď plula z přístavu Zinguinchor v jižní provincii Casamance do Dakaru, což je jedna z nejvytíženějších obchodních cest. Většinu cestujících tudíž tvořili obchodníci s rybami, mangem a palmovým olejem, kteří vezli zboží z úrodné provincie na dakarské trhy. Vedle obchodníků se na trajektu vezli bez lístku studenti, kteří se před začátkem školního roku vraceli do dakarských škol. Naprostou většinu pasažérů tvořili Senegalci, kromě nich cestovalo také dvacet občanů Guineje-Bissau a 21 Evropanů: deset Francouzů, pět Španělů, dva Nizozemci, dva Belgičané a dva Švýcaři.

K neštěstí došlo v okamžiku, kdy se plavidlo ocitlo pod náporem silného větru a přívalového deště. "Všechno se seběhlo velice rychle. Příšerně pršelo a najednou se loď nachýlila na bok. Všude panoval zmatek, lidé marně hledali záchranné vesty. Slyšel jsem nářek žen a pláč dětí. Nečekal jsem na nic a skočil do moře," citoval tehdejší tisk jednoho z cestujících jménem Abkoko Sadré, který katastrofu přežil.

Senegalský prezident Abdoulaye Wade později připustil, že Joola nebyla loď určená na moře, ale výhradně pro dopravu na jezerech. Podle senegalských médií byl navíc trajekt v nevyhovujícím technickém stavu. "Byla to zločinná nedbalost. Joola neměla nikdy vyplout," napsal tehdy dakarský list Sud, podle nějž se na tragédii mohly podepsat i opravované motory, jejichž oprava skončila měsíc před katastrofou, přičemž jeden byl v podstatě nově sestaven z použitých dílů.

Katastrofa Express Samina: poblíž byli Češi

Ani evropská moře nezůstala vůči černému 26. září imunní, byť jejich hladina bývá oproti světovým oceánům výrazně pokojnější. V úterý 26. září 2000 večer se potopil poblíž ostrova Paros ve vlnách Egejského moře řecký trajekt Express Samina s 533 lidmi na palubě (473 cestujícími a 61 členem posádky). Tragédii, již zavinil zejména nevyhovující technický stav 34 let starého plavidla a nedodržení bezpečnostních plavidel ze strany posádky, padlo za oběť 82 lidí.

Pozdější vyšetřování ukázalo, že posádka použila pro řízení lodi autopilota, přičemž v rozporu se standardní praxí žádný námořní důstojník nedohlížel na průběh plavby, aby například zabránil kolizi s jiným plavidlem. Loď , která plula z řeckého přístavu Pireu na 160 km vzdálený ostrůvek Paros, se krátce po setmění dostala do vichřice a zvýšených vln. Posádka proto vysunula takzvané stabilizátory - postranní kovové ploutve, jež se vnoří pod čarou ponoru z trupu do vody a zajistí, aby se loď ve vlnách příliš nekolébala. Bohužel se ale nevysunuly oba, nýbrž jen jeden, a to ten na pravoboku. Loď tak neplula rovně, ale neustále se stáčela doprava. Této chyby v navigaci si zprvu nikdo z posádky nevšiml. Když jeden z důstojníků konečně zaznamenal problém a pokusil se loď stočit na správný kurs, bylo už příliš pozdě.

Ve 22:12 místního času (v 21:12 středoevropského času) loď narazila v rychlosti 18 uzlů na východní stranu jednoho ze dvou rozeklaných útesů, jež vystupují z moře nedaleko přístaviště ostrova Paros v zálivu Parikia a jsou známé jako "brána Parodu". 

"Ze tmy před námi se vynořila skála. Nikdy na ten pohled nezapomenu. Byla temně hnědá, zvrásnělá jako tvář nějaké mořské nestvůry. Svrchu ji však ozařoval maják. Působilo to jako filmová dekorace. Loď o ni drhla bokem. Kdybych chtěla, mohla bych si na tu kamennou zeď sáhnout. Zezdola bylo slyšet hrůzné kovové skřípění," uvedla po katastrofě jedna z cestujících jménem Heidi Hartová, která kolizi přežila.

Skála ohnula při nárazu stabilizační lištu směrem dozadu. Lišta tak prorazila do lodi třímetrový otvor pod čarou ponoru hned vedle strojovny. Voda vnikající do podpalubí vyřadila hlavní generátory, v důsledku čehož loď přestala vyrábět elektrický proud. Posádce se tak nepodařilo dovřít bezpečnostní vodotěsné dveře. Ty sice měly být podle bezpečnostních předpisů uzavřeny po celou dobu plavby, ale posádka tento pokyn nedodržela a z jedenácti dveří předem uzavřela pouze dvoje. Trajekt se tak zaplavil vodou a čtyřicet minut po nárazu se potopil.

Obětí neštěstí, která se objevila i v kanadském seriálu dokumentárních rekonstrukcí námořních a železničních katastrof Mayday, se stal i ředitel rejdařství, jemuž trajekt patřil. Dva měsíce po incidentu spáchal sebevraždu.

Německý list Süddeutsche Zeitung zveřejnil pozoruhodný příběh manželů Eichheimových z Mnichova, kteří na dovolené v roce 1995 přežili ztroskotání lodě Golden Vergina, což nebylo žádné jiné plavidlo než Express Samina pod svým předchozím názvem. Už tehdy Hubert Eichheim upozorňoval na některé závažné nedostatky, například na to, že nouzové východy nebyly označeny a že většina záchranných člunů byla v dezolátním stavu. Poté, co rejdařství v červenci 2002 přejmenovalo Golden Vergina po renovaci na Express Samina a poslalo ji znovu na moře, se na ní Eichheim v srpnu znovu plavil. S renovací nebyl spokojen, loď se mu stále nezdála bezpečná. Eichheimova manželka trávila konec září v Řecku a měla už na loď Express Samina zakoupený lístek. Její muž jí zavolal a přiměl ji, aby ho stornovala. Byl vystaven na úterý 26. září…

Pro Čechy je zajímavé, že v době nehody se v Egejském moři nacházela i populární herečka Yvetta Blanarovičová, kteá se svým tehdejším přítelem Honzou a synem Matyášem plachtila nedaleko místa, kde trajekt ztroskotal. "Bouře trvala pět dní a vlny byly opravdu obrovské. Plachetnice ležela bezmocně na boku a poryvy větru hrozily, že se potopíme. Myslím, že by nám nepomohly ani naše záchranné vesty a pásy. Byla to apokalypsa. Měla jsem strašný strach o syna, ale ten si ještě ve svému věku nebezpečí neuvědomoval. Bral to jako dobrodružství," sdělila po návratu do vlasti Blesku Blanarovičová.

Na pevninu se tehdy podle svých slov dostala jen díky svému příteli, který se plachtění věnoval už deset let. "V přístavu jsme se dozvěděli, že se v úterý večer potopil trajekt a že zahynulo mnoho lidí. Znovu jsem se rozklepala," přiznala tehdy pobledlá zpěvačka.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 2/2
DALŠÍ ČÁST

Akční letáky