Objev skryté postavy pod původní malbou dodal tomuto ikonickému uměleckému dílu nový rozměr.

Obraz starého muže byl namalován kolem let 1630-1631. Pod ním je však ještě jeden obličej... Záhadný mladý muž zahalený do pláště.

Objev skryté postavy

Objev skryté postavy byl umožněn díky použití rentgenové technologie. Vědci z Rijksmusea v Amsterdamu použili k prozkoumání obrazu přenosný rentgenový přístroj a zjistili, že pod povrchem se skrývá další postava. Navíc i samotný starý muž by mohl být umělec sám.

Předpokládá se, že jde o Rembrandtův autoportrét, který byl zachycen do pozadí výjevu. Tento objev byl pro svět umění šokem, protože postava zůstávala po staletí nepovšimnuta. Na video se podívejte zde:

Zdroj: Youtube

Kdo je stařec ve vojenském kostýmu a kdo je mladík v plášti?

Identita starce na známém obraze byla předmětem mnoha diskusí mezi historiky umění. Někteří se domnívají, že postava je příslušníkem nizozemské armády, jiní předpokládají, že jde o člena umělcovy rodiny.

Nedávný výzkum vnesl do tohoto tématu nové světlo. Rijksmuseum, které obraz vlastní, odhalilo, že postavou je pravděpodobně nizozemský admirál Maarten Tromp. Admirál byl hrdinou nizozemského námořnictva a hrál klíčovou roli ve vojenské historii země. Portrét byl pravděpodobně namalován na památku admirálova vítězství nad španělskou flotilou v bitvě u Dunkerque v roce 1639. Předpokládá se, že obraz byl dokončen v témže roce.

Odborníci se domnívají, že skrytá postava může být dokonce autoportrétem umělce ze 17. století, když byl ještě mladý. Díky pokročilým technologiím se nyní restaurátorům podařilo po 385 letech nahlédnout pod vrchní vrstvy malby na dřevěné desky. Ukázalo se, že Rembrandt obrátil desku vzhůru nohama a poté původní obraz (možná sebe sama) přemaloval svým slavnějším portrétem, který je nyní umístěn v Muzeu J. Paula Gettyho v Los Angeles. Původní portrét umělec přemaloval, zejména jeho oči, a mírně je snížil.

Rembrandtův autoportrét

Objev skryté postavy v druhém plánu pak upozornil na Rembrandtův vlastní autoportrét, který je vidět v pozadí obrazu. Umělec je zde zachycen v plášti a jako mladík.

I autoportrét je dalším příkladem Rembrandtova mistrovského využití světla a stínu. Umělec používá dramatický kontrast mezi světlem a tmou, aby na obraze vytvořil pocit hloubky a textury. Navíc známý obraz patří k jeho nejslavnějším dílům.

Moderní metody rozkrývají tajemství obrazů

Objev skryté postavy je důležitým momentem v dějinách umění. Umožňuje nahlédnout do technik a metod, které používal jeden z největších malířů všech dob. Podtrhuje také důležitost pokračujícího výzkumu a zkoumání historických artefaktů. Využití moderních technologií umožnilo odhalit skryté detaily a stopy, které mohly zůstat po staletí nepovšimnuté a zdůrazňuje důležitost pokračujícího výzkumu a zkoumání historických artefaktů s využitím moderních technologií k odhalení skrytých detailů a stop.

Objev skryté postavy navíc dodává již tak fascinujícímu uměleckému dílu novou vlnu intrik a zájmu. Obraz, který byl již dříve považován za mistrovské dílo, se ve světle tohoto objevu stal ještě cennějším a významnějším.

Zdroje: www.dailymail.co.uk, commons.wikimedia.org