Móda v rokoku: Pod bílými parukami a zdobnými šaty bylo nemyté tělo a řádily vši

14. září 2020 četba na 2 minuty
Rokoko proslulo až přehnanou zdobností.

Rokoko proslulo až přehnanou zdobností.

Foto: Profimedia.CZ

Připravit se na společenskou akci u dvora Ludvíka XVI. není jen tak. Několik hodin zabere jen účes. Paruka vysoce postavené dámy dosahuje výšky až poloviny jejího těla. Čím ji dnes ozdobíme? Je libo ptačí hnízdo, jablíčka nebo třeba plachetnici?

Rokoková móda proslula zdobností až dětinskou. Do paruk se vplétaly šňůry perel, diadémy a nejrůznější přívěsky, ale také ovocné koše, miniatury lodí nebo figurky ptáčků. Na obličeji napudrovaném silnou vrstvou bílého pudru nesměla chybět koketní muška ve tvaru srdíčka, hvězdičky, karetního symbolu či zvířátka. Dámské krinolíny se zdobily krajkami, stuhami a vyšíváním, muži nosili na botách pentle a paruku si stahovali stuhou.

Paruky a mušky přitom nepřišly do módy jen z nějakého šlechtického rozmaru; neměly jen připoutat pozornost, ale také zakrýt fyzické nedokonalosti svého nositele či nositelky.

V 17. století se postupně rušily veřejné lázně, které ve středověku sloužily k očistě těla všech sociálních skupin. Začalo se věřit, že voda přenáší nemoci typu mor a syfilis, a mytí je tedy smrtelně nebezpečné. Panická hrůza z vody vyvrcholila o století později právě v době rokoka. Tehdy si už šlechta poránu ani neumyla obličej, jen ho otřela plátýnkem. Ve vodě se směly smočit jen konečky prstů - k tomu postačilo půl litru vody v umyvadle. Francouzský král Ludvík XIV. však nehodlal riskovat ani namočení prstů, a tak si ruce otíral raději alkoholem.

Absence hygieny vedla k nežádoucímu fyzickému zápachu a k šíření parazitů. Blechy a vši se množily všude: ve vlasech, v záhybech šatů, v postelích. V dámské výbavě se objevil nový elegantní doplněk: drbátko zvané "grattoir".

Pach měly přebít silné parfémy; za Ludvíka XIV. byla v oblibě vůně pomerančových květů nebo aroma shnilých jablek se skořicí a hřebíčkem. Nemytá kůže na obličeji se překryla neprodyšnou vrstvou bílého pudru vyrobeného z parfémované mouky. Pleť pod takovým nánosem vadla a žloutla, panstvu se na tvářích tvořily nevábné vřídky. Právě tyto nedostatky se pak schovaly pod roztomilé "mušky".

Vysoké paruky na francouzském dvoře zavedla milenka Ludvíka XV. Madame de Pompadour. Teprve za Marie Antoinetty však dosáhly takových rozměrů, že si z nich karikaturisté dělali legraci. Každý účes byl malým uměleckým dílem a dámy musely spát vsedě, aby jim vydržel několik dní. Když si paruku konečně sundaly, milenci jim v rámci milostného tokání láskyplně vybírali z vlasů vešky…

Akční letáky