Zmizení vynálezce, celým jménem Rudolfa Christiana Karla Diesela, je stále zajímavé.
Německý vynálezce a strojní inženýr zemřel kontroverzní smrtí za záhadných okolností. Ale podívejme se i na jeho život.
Nadějný vynálezce
Diesel se narodil v Paříži v roce 1858 jako druhé ze tří dětí manželům Elise a Theodorovi Dieselovým. Jeho otec byl v Paříži uznávaným výrobcem koženého zboží, ale i přesto později rodina trpěla finančními problémy. Mladý Rudolf tedy pracoval v otcově dílně a na trakaři rozvážel kožené zboží zákazníkům. Ve škole mu to ale šlo.
Při prusko-francouzské válce musela rodina kvůli svému původu Francii opustit a usadili se v Londýně. Pak byl 12letý Rudolf poslán zpět do Augsburgu a už ve 14 letech napsal rodičům dopis, že se chce stát inženýrem. A to i udělal.
Jeho prvním vynálezem byl návrh a konstrukce moderního chladicího a ledového zařízení, pak se věnoval páře, až navrhl konstrukci parního stroje využívajícího čpavkové páry. Jenže při zkouškách motor explodoval a málem ho zabil, z čehož si nesl celoživotní následky. Možná i proto se věnoval stejnému oboru dál a v roce 1897 rozběhl první úspěšný Dieselův motor, který je vystaven v Německém technickém muzeu v Mnichově.
Na video se podívejte zde:
Smrt za podivných okolností
Rudolf získal na svou konstrukci patenty v Německu i ve Spojených státech, ale jeho motor nebyl zdaleka tak ceněn jako dnes. V roce 1913 totiž nečekaně zemřel přímo v době, kdy se jeho motory začaly prosazovat po celém světě.
Jenže zemřel – on spíše zmizel! Zmizel na konci z parníku Dresden při cestě z belgických Antverp do anglického Harwiche. Na palubě povečeřel a pak se odebral do své kajuty. A pak ho už nikdy nikdo nespatřil. Jeho kajuta byla nalezena ráno prázdná a o deset dní později narazila posádka nizozemské lodi na mrtvolu muže plovoucího v Severním moři nedaleko Norska. Tělo bylo v tak pokročilém stádiu rozkladu, že nebylo k poznání, a tak ho na palubu nevzali. To, co měl v kapsách, později identifikoval jeho syn Eugen Diesel.
O jeho smrti existuje několik teorií.
Více informací získáte i z tohoto videa:
Proč a jak zemřel?
Existují teorie o tom, že spáchal sebevraždu. Pak teorie o tom, že byl naopak zavražděn, protože odmítl udělit německým silám výhradní práva na používání svého vynálezu. Další z konspiračních teorií byla i ta, že Diesela usmrtila německá tajná služba, která nechtěla, aby se o tajemství podělil s Brity. Jiní podezřívali konkurenční vynálezce nebo obchodní konkurenty.
Jeho smrt je však dosud neobjasněna. Další záhadou je, že po jeho smrti nalezla jeho manželka v tašce, kterou jí nechal, 200 000 německých marek v hotovosti. Ve jeho deníku je posledním záznamem křížek.
V době jeho smrti pracovalo na celém světě více než 70 000 dieselových motorů, ale jeho motor způsobil až mnohem později revoluci v železničním průmyslu. Po Dieselově zmizení ale vyšlo najevo, že byl ve skutečnosti kvůli špatným investicím značně zadlužen a že byl nemocen, proto byla i jeho smrt prohlášena za sebevraždu. Je tedy možné, že skutečně dobrovolně ukončil svůj život, částečně motivován vlastními finančními problémy.
I tak se ale později objevily i zprávy, že vynálezce dieselového motoru ještě žije.
Zdroje: mysteriesrunsolved.com, en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Diesel, time.com