Bušení srdce, pocení, zamlžené vidění, nejistota. Pohovor zpravidla nebývá událostí, na kterou bychom se těšili. I přestože se na něj můžeme připravit, je více než pravděpodobné, že nás zaměstnanci firmy, s nimiž se setkáme, něčím zaskočí.
Ať se jedná o otázky týkající se vašeho studia či zájmů, aktuální práce, komunikace v týmu, jazykových dovedností, manažerských zkušeností nebo nabízené pozice.
Moderní jsou navíc také interaktivní pohovory, jejichž cílem je zjistit něco o osobnosti uchazeče a posoudit jeho emoční a sociální inteligenci. K jejich úspěšnému „složení” pomůže jednoduché pravidlo: Jakmile vyjdete z domu, chovejte se tak, jako kdyby jste již byli testováni.
HR specialisté totiž sledují každý váš pohyb a reakci. Ať už se jedná o stisk ruky nebo ohlášení do telefonu.
Jak projít u pohovoru
„Klíčové je zachovat chladnou hlavu,” radí specialistka na lidské zdroje Marion Sterlinová. A to i v případě, že si myslíte, že se člověk naproti vám nechová zrovna podle etikety. Může se totiž jednat o past.
Mezi ty běžné patří pozvání na snídani nebo oběd. Místo toho, abyste si sedli do chladné zasedačky a s výrazem pokerového hráče náboráře odzbrojili, držíte v ruce plastový tácek a přemýšlíte, na co máte chuť.
„Cílem je zjistit, jak působíte v neformálním prostředí. V žádném případě proto nezapomínejte, že se nejedná o setkání s přáteli. Vždy si zachovejte jistý odstup,” říká odbornice.
Dalším oblíbeným druhem pohovoru je assessment centrum, které využívají střední a velké firmy, a především pro introverty může znamenat výstup z komfortní zóny. Mohou se totiž cítit jako na letním táboře, kde vyplňují skupinové úlohy.
I zde však platí, aby uchazeč omezil stres a nesrovnával se s konkurencí, již vidí tváří v tvář. „Snažte se udržet dobrou náladu. Pokud máte jiný názor než ostatní účastníci, klidně ho řekněte. Nezapomeňte na argumenty,” radí portál Profesia.
Kávový test
Mezi nejkontroverznější druhy pohovoru ale patří „test šálku kávy“, s nímž se svěřil generální ředitel společnosti Xero Australia Trent Innes. „Zaměstnám pouze ty, kteří jím projdou,” řekl.
V čem jeho strategie spočívá? Během rozhovoru vyzve uchazeče, aby s ním šel do firemní kuchyně, kde mu nabídne občerstvení. Ať se jedná o vodu, kávu, čaj nebo limonádu. Pak se společně vrátí do zasedací místnosti.
Po závěrečném podání rukou však test nekončí. „Buď pohár necháte stát na stole, nabídnete se, že ho vezme zpět do kuchyňky a umyjete nebo se zeptáte, kam ho máte dát,” říká ředitel. „Pro mě je důležité, aby člověk vynaložil nějakou snahu. Proto jsou z dalšího kola vyřazeni ti, jež odešli bez akce.”
Uživatelé sociální sítě Linkedin však tento test považují za znepokojující. „Jedná se o manipulaci. Osobně bych nechtěla pracovat pro někoho, kdo posuzuje moje schopnosti na základě čistoty talíře,” napsala ředitelka prodeje ve společnosti Shell Treena Carty. S jejím názorem souhlasí také osobní trenér Thomas Whitehead: „Nebere se zde v potaz nervozita kandidáta nebo fakt, že se nachází v cizím prostředí,” argumentuje.
Zdroje: www.nypost.com, www.businessinsider.com, www.news.com.au, www.welcometothejungle.com