Běžná platba platební kartou není nikdy anonymní. Transparentnost transakcí pomáhá identifikovat podezřelé aktivity, chránit proti podvodům a zlepšit služby. Osobní údaje však mohou být také zneužity pro marketingové účely nebo mohou být cílem kybernetických útoků. 

Zároveň poskytují zajímavé informace o chování nejen jednotlivců, ale také celé populace. Stačí se kouknout, kdy platby nejčastěji probíhají a kam plynou. 

Změna chování

Právě na tato data se zaměřili analytici společnosti Mastercard. Během výzkumu objevili zajímavý fenomén. Od pandemie se mnoho lidí v Evropě stalo ranními ptáčaty. Díky tomu stíhají i nákupy online, které neodsouvají na víkend.

Posunutý režim má vliv především na čas večeře. Například v Maďarsku, Švýcarsku a Dánsku se za jídlo platí v průměru o jedenáct minut dříve než před pěti lety. V České republice se z restaurací v roce 2019 odcházelo kolem 20:17, letos přibližně ve 20:05.

Dřívější večerní aktivity se ale netýkají pouze restaurací. Stejný trend zaznamenaly také bary, hospody, kina a další kulturní zařízení. Čím to je? 

Podle odborníků je jedním z důvodů fakt, že lidé nemusí dojíždět do a z práce. Odpadá tak časově náročné cestování a následný přesun do podniků. 

Dalším je větší důraz na zdraví, než tomu bylo před pandemií, snaha trávit večer relaxací a pečovat o svou spánkovou hygienu. To potvrzují také statistiky společnosti Samsung Health a Googlu, na němž vzrostl počet vyhledávání slova „sebepéče“.

Nákupy přes týden a volnější víkendy

Změny se objevily také v každodenních výdajích. Ve srovnání s rokem 2019 Evropané nakupují častěji během týdne než o víkendu. Konkrétně v pondělí a úterý. Na začátek týdne se přesunuly i schůzky a aktivity v kategorii zdraví a krása.

Zajímavostí ale je, že v České republice to máme trochu jinak. Zatímco nákup potravin vyřizujeme nejraději v úterý, kosmetické procedury si dopřáváme především o víkendu. Ve srovnání s rokem 2019 se útraty za tyto služby během soboty a neděle zvýšily o 3,3 %.

Ve volných dnech rádi navštěvujeme také fitness centra. Běžná kombinace pondělí-středa-pátek se změnila na úterý, sobota, neděle a někdy i čtvrtek. Analytici předpokládají, že změnu v návycích přinesla především flexibilnější pracovní doba, možnost odejít od počítače kdykoliv během dne a snaha vyhnout se davům.

Zdroje: www.traveltomorrow.com, www.mastercardservices.com, www.biznesinfo.pl

Přihlášení

My si vás zapamatujeme a můžete číst Dotyk.cz bez omezení.
Ještě nemáte účet? Registrujte se
Odemknout anketu
warning_fill
Hlasovat v anketě mohou jen přihlášení uživatelé.

Jak jste spokojeni s tímto článkem? Budeme vděční za vaši upřímnou zpětnou vazbu. Předáme vaše hodnocení redaktorovi, aby se mohl nadále zlepšovat.

Fantastický článek, skvěle napsané, sdílím s přáteli Hlasů: 2
Článek mě sice pobavil, ale má nedostatky, spíše průměr Hlasů: 1
Slabé, nic nového, redaktor by se nad sebou měl zamyslet Hlasů: 2