Běžná platba platební kartou není nikdy anonymní. Transparentnost transakcí pomáhá identifikovat podezřelé aktivity, chránit proti podvodům a zlepšit služby. Osobní údaje však mohou být také zneužity pro marketingové účely nebo mohou být cílem kybernetických útoků.
Zároveň poskytují zajímavé informace o chování nejen jednotlivců, ale také celé populace. Stačí se kouknout, kdy platby nejčastěji probíhají a kam plynou.
Změna chování
Právě na tato data se zaměřili analytici společnosti Mastercard. Během výzkumu objevili zajímavý fenomén. Od pandemie se mnoho lidí v Evropě stalo ranními ptáčaty. Díky tomu stíhají i nákupy online, které neodsouvají na víkend.
Posunutý režim má vliv především na čas večeře. Například v Maďarsku, Švýcarsku a Dánsku se za jídlo platí v průměru o jedenáct minut dříve než před pěti lety. V České republice se z restaurací v roce 2019 odcházelo kolem 20:17, letos přibližně ve 20:05.
Dřívější večerní aktivity se ale netýkají pouze restaurací. Stejný trend zaznamenaly také bary, hospody, kina a další kulturní zařízení. Čím to je?
Podle odborníků je jedním z důvodů fakt, že lidé nemusí dojíždět do a z práce. Odpadá tak časově náročné cestování a následný přesun do podniků.
Dalším je větší důraz na zdraví, než tomu bylo před pandemií, snaha trávit večer relaxací a pečovat o svou spánkovou hygienu. To potvrzují také statistiky společnosti Samsung Health a Googlu, na němž vzrostl počet vyhledávání slova „sebepéče“.
Nákupy přes týden a volnější víkendy
Změny se objevily také v každodenních výdajích. Ve srovnání s rokem 2019 Evropané nakupují častěji během týdne než o víkendu. Konkrétně v pondělí a úterý. Na začátek týdne se přesunuly i schůzky a aktivity v kategorii zdraví a krása.
Zajímavostí ale je, že v České republice to máme trochu jinak. Zatímco nákup potravin vyřizujeme nejraději v úterý, kosmetické procedury si dopřáváme především o víkendu. Ve srovnání s rokem 2019 se útraty za tyto služby během soboty a neděle zvýšily o 3,3 %.
Ve volných dnech rádi navštěvujeme také fitness centra. Běžná kombinace pondělí-středa-pátek se změnila na úterý, sobota, neděle a někdy i čtvrtek. Analytici předpokládají, že změnu v návycích přinesla především flexibilnější pracovní doba, možnost odejít od počítače kdykoliv během dne a snaha vyhnout se davům.
Zdroje: www.traveltomorrow.com, www.mastercardservices.com, www.biznesinfo.pl