Minulý týden obletěl svět snímek smějícího se Slunce. I americká vesmírná agentura NASA poté vydala zprávu, že se Slunce "usmívá". Snímek byl k vidění na Twitteru a NASA jej okomentovala takto: "Dnes observatoř NASA Solar Dynamics Observatory zachytila Slunce, jak se 'usmívá'. Tyto tmavé skvrny na Slunci, viditelné v ultrafialovém světle, jsou známé jako koronální díry a jsou to oblasti, kde rychlý sluneční vítr tryská do vesmíru."

Na video se podívejte zde:

Co jsou koronální díry

"Oči" a "ústa" na povrchu Slunce jsou ve skutečnosti koronální díry, které vypadají tmavě, protože mají nižší teplotu a hustotu než okolní oblasti.

"Jsou to oblasti na Slunci, kde je magnetické pole otevřené do meziplanetárního prostoru a vysílá sluneční materiál rychlým proudem slunečního větru," vysvětlila již dříve NASA. Koronální díry se mohou objevit kdykoli, ale nelze je spatřit pouhým okem ani domácím dalekohledem, jsou viditelné pouze v ultrafialovém a rentgenovém světle. Při pohledu v ultrafialovém světle jsou tyto tmavé skvrny na Slunci známé jako koronální díry. Vnější vrstva Slunce je známá jako "koróna" a tmavší oblasti viditelné na satelitních snímcích jsou koronální díry.

Úsměv ve skutečnosti znamenal sluneční bouře

Navzdory tomu, jak přátelsky fotografie vypadá, odborníci poté varovali, že sluneční koronální díry mohou znamenat příchod sluneční bouře. Ta měla nastat již v sobotu.

Sluneční bouře jsou různé erupce hmoty a energie ze slunečního povrchu. Jejich následkem dochází k deformaci magnetického pole Země. Tyto bouře pak zvyšují viditelnost polární záře na severní a jižní polokouli.

"Veselé Slunce chrlí směrem k Zemi trojitý proud slunečního větru," uvedl s humorem například web Spaceweather.com.

Nadšené reakce na sociálních médiích

Fotografie vyvolala v médiích řadu reakcí. Mnozí naráželi i na období Halloweenu a přirovnávali „výraz“ Slunce k vyřezávané halloweenské dýni, ke lvu anebo ke Slunci, které se objevilo v dětském pořadu Teletubbies.

Zde jsou některé názory:

"Je to tvář muže z filmu Krotitelé duchů?"

"To je tvář muže z filmu Stay Puf[t] marshmallow man?"

Jiný přirovnal Slunce k čokoládovým sušenkám BN Mini, na kterých se obličeje také usmívají.

Observatoř Nasa Solar Dynamics Observatory je mise agentury zaměřená na zkoumání toho, jak vzniká sluneční aktivita a jak ovlivňuje kosmické počasí. Sonda observatoře, která byla poprvé vypuštěna 11. února 2010, měří sluneční nitro, atmosféru, magnetické pole a energetický výkon.

www.theguardian.com