Smutný příběh génia Tupoleva: Stalin ho zavřel do speciálního gulagu pro vědce

Sovětský bombardér Tupolev

Sovětský bombardér Tupolev

Foto: Profimedia.CZ

Stalin je dodnes mnohými Rusy vnímán jako významný politik, jemuž se podařilo pozdvihnout zaostalé Rusko na světovou velmoc disponující silným zbrojním průmyslem. Méně se už ale hovoří o tom, v jakých podmínkách jeho špičkoví konstruktéři pracovali.  

Když se v druhé polovině 30. let minulého století schylovalo k válce, Sovětský svaz potřeboval urychlit výrobu stíhaček, bombardérů a obrněných vozidel. Stalin spolu s Lavrentijem Berijou usoudili, že inženýři podají mnohem lepší výkon ve speciálním pracovním táboře, kde je nebude rušit rodina a kde budou zbaveni možnosti sledovat vlastní ekonomické zájmy. Myšlenka to nebyla nová, gulagy pro internaci vědců vznikaly už během 20. let. V roce 1937 však došlo k hromadnému zatýkání konstruktérů, mezi nimiž nechyběly ani špičky svého oboru.

V říjnu toho roku byl zatčen i slavný Andrej Tupolev. Ačkoli původně s bolševiky sympatizoval, a během carského režimu si dokonce kvůli tomu poseděl krátce ve vězení, nyní byl obviněn ze sabotáže, špionáže a napomáhání ruské fašistické straně. Obvinění to byla samozřejmě nesmyslná, nicméně možnost obhajoby neexistovala.

Po roce věznění byl Tupolev převezen do tzv. šarašky, přísně utajovaného vědeckého institutu, kde byli vězni s inženýrskými diplomy nuceni pracovat na vládních projektech. Moskevská šaraška díky němu získala přezdívku "tupolevka".

Andrej Tupolev v r. 1957Andrej Tupolev v r. 1957Zdroj: Profimedia.CZ

Během roku 1940 konstruktér v těchto podmínkách vytvořil vysokorychlostní bombardér Tupolev Tu-2, který se stal jedním z nejvýznamnějších letounů války. "Za odměnu" Andrej Tupolev u soudu vyfasoval desetiletý trest odnětí svobody. Hned po roce byl ale propuštěn. Stalin tak rozhodl poté, co Němci porušili pakt o neútočení a nečekaně napadli Rusko. (Zdroj: en.wikipedia.org)

Můžeme se proto dohadovat, že masové uvěznění konstruktérů na konci 30. let souviselo se Stalinovým plánem spolupracovat s Hitlerem a vojensky obsazovat nová území. Vzdělaní Sověti by s takovou politikou nemuseli souhlasit a vyvstalo by riziko, že by vládní zakázky sabotovali.

Budoucnost dopravního létání

Jak budou vypadat letadla budoucnosti: design tropické ryby a neskutečný luxus

Tisíce jiných konstruktérů však takové štěstí jako Tupolev nemělo. Provoz šarašek se omezil (i když nebyl zcela zrušen) až po Stalinově smrti. Do té doby v nich nuceně pracovali odborníci z nejrůznějších technických oborů, od matematiků a chemiků po architekty a výtvarníky.

Podmínky v těchto "intelektuálních" táborech byly o poznání lepší než v gulazích, kde vězni pracovali manuálně. Spisovatel Solženicyn je popsal jako "malinké Rajské ostrovy v souostroví Gulag". K výhodám patřila lepší strava a povolené dopisy rodině. Podrobností o fungování těchto zařízení se však dochovalo velmi málo, většina dokumentace byla zničena. Podařilo se ale dokázat, že odborníci byli zatýkáni cíleně podle toho, co zrovna vláda potřebovala vytvořit. Nezřídka došlo k zatčení celých kolektivů.
(Zdroj: www.ustrcr.cz, Šárka Koukalová: Otroci s inženýrským diplomem)

Akční letáky