Kaťuše byly na východní frontě všudypřítomné a staly se jednou z nejpopulárnějších zbraní Rudé armády. Říká se, že přispěly k vítězství Spojenců stejně jako tank M4 Sherman, člun Higgins nebo Spitfire. Pouhá čtyři taková nákladní vozidla dokázala za méně než půl minuty vypustit na plochu o rozloze 1,5 km2 palebnou sílu odpovídající 75 polním dělům. V letech 1941-1945 vyrobily sovětské továrny 10 000 těchto legendárních odpalovacích zařízení. Němečtí vojáci měli z kaťuší respekt a strach. Raketomet BM 13-16 Kaťuša získal kvůli kvílivému zvuku přízvisko Stalinovy varhany.

Na dokument se podívejte zde:

Zdroj: Youtube

Proč Kaťuša?

Pro název Kaťuša existuje několik vysvětlení. Nejpravděpodobnější je to, že při jednom z prvních bojových nasazení této zbraně ve městě Rudňja, o němž se ještě zmíníme, baterie pálila z vysoké hory s přímým zaměřením. To ve vojácích vyvolalo asociaci s populární předválečnou písní Kaťuša, v níž dívka jménem Kaťuša také „vyšla na vysoký strmý břeh a zpívala píseň pro svého milého“. Přes spojovací uzly se zpráva o nové zbrani s názvem Kaťuša během několika dní rozšířila do celé země.

Historie Stalinových varhan

Úsměvné je, že později tak rozšířená Kaťuša byla původně navržena jako levná ad hoc alternativa ke konvenčnímu dělostřelectvu. Byla ale velmi výkonná; jediná desetivteřinová dávka dokázala vystřelit až 48 hlavic na vzdálenost více než 9 km. I když přesnost nebyla hlavní předností, díky vysoké koncentraci dokázaly kaťuše zasypat poměrně obsáhlou oblast hustým krupobitím vysoce explozivních látek. Byly snadno manipulovatelné, takže se výpalu okamžitě ujely a nebylo možné je včas zaměřit.

Zajímavosti o kaťuši

Byly malé, ale výkonné. Měřily jen pět stop a 93 kilogramů vážící rakety byly odpalovány ze země prostřednictvím velkých ocelových stojanů. Ty byly sestrojeny z několika vedle sebe umístěných odpalovacích kolejnic, navržených tak, aby bylo možné celou zbraň přišroubovat na zadní část běžných nákladních automobilů.

Kaťuše neměla být původně armádní zbraň, ale byla navržena k odpalování z válečných letadel, nikoliv z pozemních vozidel. Až později byly původní návrhy upraveny a zbraně se staly klíčovými pro druhou světovou válku. Zpočátku se rovněž jednalo o tajnou zbraň a před tím, než „zlidověla“, směly ji obsluhovat pouze speciálně prověřené jednotky státní policie. Původně měla tato technologie zůstat utajena až do konce války. Pak ale jedna bitva rozhodla – ve městě Rudňja bylo nasazeno sedm kaťuší, které Němce natolik vyděsily, že uprchli. To přesvědčilo sovětské vrchní velení o tom, že budou kaťuše využívány masově.

Levná… ale!

Velkou předností kaťuší byla jejich nízká cena, jelikož každá Kaťuša byla nákladově několikanásobně levnější, než jedno polní dělo. A to platilo i o odpalovacím systému.

Kaťuša ale měla i několik velmi důležitých nevýhod, jež odsuzovali zpočátku zejména velitelé v poli. Tou hlavní byla již výše uvedená nepřesnost střel, ale mnohem důležitější bylo zdlouhavé nabíjení prázdných raketnic. Posádce trvalo téměř hodinu, než naplnila novou dávku raket. Další z nevýhod byly zprvu i problémy v terénu, takže byla vyvinuta kaťuša s náhonem na všechna čtyři kola.

Málokdo rovněž ví, že prvotní úspěch kaťuší odstartoval výrobu mnoha jejích variant. Odpalovací zařízení se postupně montovala na nákladní automobily, džípy, tažené přívěsy i na tanky T-40 či železniční vagony a říční lodě. I po válce byla tato zbraň zdokonalována a vylepšená odpalovací zařízení mohla také střílet tříštivé náboje, protitankové hlavice, dýmovnice, kazetovou munici, a dokonce i nášlapné miny v dostřelu až 20 kilometrů.

Zdroje:

www.stoplusjednicka.cz, en.wikipedia.org, zoommagazin.iprima.cz, www.stoplusjednicka.cz