20. léta 20. století byly v celosvětovém měřítku dobou prosperity a Československo netvořilo výjimku. Bylo to období ekonomického vzestupu, jež symbolizovaly úspěšné firmy jako Baťa, ČKD Praha, Škoda Mladá Boleslav, Tatra Kopřivnice nebo oděvní závody Prostějov.

Uvolněná nálada se promítla také do životního stylu. Mladé ženy se nebály porušovat pravidla chování, jež nastolilo svázané 19. století. Generace vyrůstající na konci viktoriánské doby byla vychovaná v přesvědčení, že vnitřní krása je jediná krása, na které záleží. Ten, kdo věnoval přílišnou pozornost svému vzhledu, byl považován na lehkomyslného. Ve dvacátých letech minulého století se však situace obrátila o 180 stupňů. Bylo neslušné vypadat neupraveně.

Zaujatost vzhledem

Nová role ženy a emancipace měla i svou temnou stránku. Relativně striktně nastolený životní styl minulého století byl zcela pryč a nahradil ho nový a rychle se měnící svět. Společnost začala na ženy vyvíjet nebývalý tlak, aby byly úspěšnější, samostatnější a krásnější. Zaujatost vzhledem ovládla každý aspekt života.

Autorka knihy Venus Envy: A History of Cosmetic Surgery Elizabeth Haiken upozorňuje, že tento trend odstartovaly především nově vznikající módní časopisy. „Čtenářkám bylo připomínáno, že lidé, kteří je míjejí na ulici, neví, jak jsou chytré a okouzlující, pokud jim to nedají najevo svým vzezřením," píše Haiken. „Dobová periodika upozorňovala, že osobní vzhled je jedním z největších přínosů pro osobní kariéru.“

Ideál krásy před 100 lety

Na začátku 20. let se objevují noví návrháři a konfekce. Díky Paulovi Poiretovi ženy odhodily korzety a začaly nosit vzdušné a pohodlné šaty s odhalenými pažemi a sníženým pasem. Po první světové válce se ujal módní styl „Flapper“. Preferována byla chlapecká postava s plochou hrudí.

Mezi lety 1910 a 1938 stál za utvářením ideálu krásy především film a hvězdy stříbrného plátna. Návštěvnice kin velmi záhy začaly napodobovat známé herečky té doby. Přebíraly jejich styl oblékání, líčení i účesy. V této době se začínají objevovat reklamy prodávající přípravky na hubnutí nebo kosmetiku.

Zdroj: Youtube

Nová doba tak stvořila tzv. Novou ženu. Nezávislou, moderní a hlavně atraktivní. Historička Estelle Freedman ji charakterizuje jako „sebevědomou, která nosí kratší sukně, pohodlné spodní prádlo, kouří cigarety, provokativně tančí, jezdí v automobilu a střídá milence i zaměstnání."

Zdroj:

www.wiki.ubc.ca, www.is.muni.cz, www.inquiriesjournal.com