Po zimě má naše tělo stále jistý deficit, který je potřeba doplnit. Řeč je o dostatečném přísunu důležitých vitamínů, které organismus potřebuje, aby fungoval a úspěšně vzdoroval nemocem. Naštěstí už je příroda v těchto dnech plná života, a doslova nám servíruje na stůl svoje skvosty.

Známe několik sezónních potravin, které naše tělo restartují, dodají potřebné vitaminy a minerály a vitalitu. Najdete je na farmářských trzích, ale i běžně v obchodech. Můžete je libovolně kombinovat mezi sebou. Největší účinek mají za syrova.

Dopřát si můžete očistu v podobě zeleninových šťáv. Můžete použít následující potraviny a přidat k nim další svou oblíbenou zeleninu a ovoce. Doporučuje se používat plodiny, které vyrostly v naší krajině a aktuálním období. Protože pro naše těla je dobré a přirozené jíst lokální stravu.

1. Listový salát

Saláty jsou plné antioxidantů, minerálů (zinek, draslík, železo, hořčík a vápník), vitamínů ( C, A, K, E), vitamínů B1, B6 a vlákniny. Díky obsahu vlákniny působí skvěle na trávení, protože urychluje pohyb střev. Mají velice nízký obsah nasycených tuků, cholesterolu a sodíku.

Konzumace listového salátu pomáhá jako prevence anémie, osteoporózy a kardiovaskulárních onemocnění. Snižuje cholesterol, má protizánětlivé účinky a povzbuzuje činnost jater. Dodává výše zmíněné živiny našemu tělu a pomáhá i po psychické stránce.

Díky obsaženým látkám působí proti únavě a vyčerpání. Chrání nervová vlákna, a dokonce pomáhá zlepšovat nepříjemné úzkostné stavy. Údajně pravidelné pojídání listového salátu může zkvalitnit i váš spánek, nebo dokonce vyřešit problém s chronickou nespavostí.

2. Špenát

Špenát je považován za superpotravinu, která umí snížit oxidační stres a chránit naše DNA. Je to díky obsaženým bioaktivním sloučeninám a fytochemikáliím. Má složení nabité vitamíny, minerály a antioxidanty. Látky flavonoidy a kempferol působí jako prevence rakoviny a zpomalují její šíření.

Nedávné výzkumy potvrdily, že tento zelený zázrak pomáhá regulovat krevní tlak. Přirozené dusičnany v něm obsažené totiž dokáží zlepšovat průchodnost cév a jejich navracet jim jejich pružnost. Antioxidant lutein zase snižuje riziko srdečních onemocnění, které se zvyšuje u lidí po padesátce.

Tento zelený poklad je bohatý na hořčík, vápník, draslík, železo, vitamín B a foláty. Dokonce obsahuje bílkoviny a sacharidy. Pomáhá při regulaci váhy, protože kromě živin, zmíněných vitamínů a minerálů má schopnost uvolnit hormony sytosti, díky kterým se cítíme plní.

3. Červená řepa

Málokdo ví, že chutná červená řepa se používala již od starověku k léčbě zácpy, horečky, nebo dokonce jako afrodiziakum. Tato kořenová zelenina má příznivý vliv na problémy s trávením, ledvinami a žlučníkem. Preventivně působí proti šedému zákalu, zlepšuje krevní oběh a rakovinná onemocnění.

V širokém spektru vitamínů, minerálů a živin najdeme vlákninu, flavonoidy a další prospěšné organické sloučeniny. Z vitamínů najdeme zastoupeny A, C, B1, B2, B3, B6, B9, měď, fosfor, draslík, železo a hořčík. Řepa neobsahuje cholesterol a má málo kalorií, naopak obsahuje vyšší podíl cukru.

Pravidelná konzumace pomáhá předcházet kardiovaskulárním chorobám, snižuje cholesterol, stimuluje funkci jater, posiluje imunitní systém, snižuje riziko diabetu 2.typu a detoxikuje tělo. Díky obsaženému minerálnímu boru zvyšuje produkci pohlavních orgánů a působí jako afrodiziakum.

Zdroje: www.jimejinak.cz, www.sustainablebaddie.com