Některé nebeské jevy nelze předpovědět. Řada z nich lze však odhadnout. Proto se již nyní můžete těšit na velkou vesmírnou podívanou. Co spatříte i bez speciální techniky?

Vesmírné úkazy 2022–Březen

V týdnu kolem jarní rovnodennosti si naplánujte výlet do přírody, jíž neozařuje světelný smog. Uvidíte zodiakální světlo, tedy slabou zář na noční obloze, rozlévající se v místech, kudy prochází ekliptika. Jev, který má původ v písečných bouřích na Marsu, bude pozorovatelný na západním obzoru, za bezměsíčné noci, zhruba hodinu, dvě po západu Slunce. Pátrejte po jemném kuželu táhnoucím se od souhvězdí Býka k souhvězdí Blíženců.

Duben

Přibližně od druhého dubna můžete krátce po západu Slunce obdivovat úzký měsíční srpek zároveň s neosvětlenou částí zbylého disku. Tento jev astronomové nazývají popelavým svitem. Jedná se o dvakrát odražené sluneční světlo – od Země k Měsíci a od Měsíce zpátky k Zemi. Úkaz můžete pozorovat po novu a ráno před ním, například večer kolem 4. dubna, ráno 26. dubna nebo večer kolem 3. května.

Druhá polovina dubna nabízí další pozoruhodnou podívanou – meteorický roj Lyrid. Nejvíce meteorů by se mělo objevit v noci z 22. na 23. dubna, dvě až tři hodiny před svítáním. Lyridy jsou sice méně vydatné než slavné srpnové Perseidy, i přesto by se vám mělo podařit nějakou zahlédnout.

30. dubna se připravte na černý úplněk. V tomto kalendářním měsíci totiž proběhnou dva novy. O den dříve můžete zahlédnout i Merkur. Bude se nacházet vysoko v souhvězdí Býka, na západo-severozápadním obzoru od 21:10 SELČ.

Květen

V noci z 5. na 6. května a z 6. na 7. května 2022 můžete pozorovat pozůstatky po Halleyově kometě. Ve druhé polovině noci by se na jihovýchodě měly objevit až tři desítky prachových částic za hodinu.

Na nádherný úkaz se připravte o deset dní později. 16. října o půl čtvrté ráno nastane zatmění Měsíce. Večer uvidíte klasický úplněk, poté začne jeho disk z levé strany tmavnout. Úplné zatmění zažijí lidé na americkém kontinentu, i v Česku byste si ho však neměli nechat ujít. Další nastane až v roce 2025.

Červen

Po celý červen můžete obdivovat noční svítící oblaka. Po západu Slunce vypadají jako perleťově namodralé vějíře s nazlátlým okrajem. Astronomové předpokládají, že se jedná o mikroskopické prachové částice pokryté ledem. Ty se do zemské atmosféry dostaly buď po vulkanických explozích nebo z kosmu.

V druhé polovině června se připravte na jednu z nejzajímavějších planetárních přehlídek. Kolem půl 12 v noci se nad obzorem objevím Saturn. Za hodinu a půl se k němu přidá Jupiter a Mars a ve 3:14 Venuše. Za rozbřesku je doplní Merkur. „Chcete-li zahlédnout všech pět planet, najděte si místo s dokonale odkrytým severovýchodním až východním obzorem," radí astronom a fotograf Petr Horálek z Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě.

Červenec

13. července 2022 se před půl desátou večer můžete těšit na superúplněk. Měsíc bude v té době jen 357 tisíc kilometrů od nás. Bude tak vypadat větší, než je běžné.

Srpen

Milovníci padajících hvězd se i letos dočkají. V noci z 12. na 13. srpna bude vrcholit tradiční roj Perseid. Bohužel je v první polovině noci zastíní Měsíc.

Na přelomu srpna a září se nad našimi hlavami objeví nejkrásnější úsek Mléčné dráhy, jež doplní dvě jasné planety – Saturn a Jupiter.

Září

V průběhu měsíce září by se podle astronomů měla několik desítek až stovek kilometrů nad zemí rozzářit polární záře. V našich zeměpisných šířkách bychom ji měli zahlédnout nad severním obzorem kolem dvou hodin okolo půlnoci. Bude připomínat osvětlené nebe s červenými nebo nazelenalými závěsy.

Říjen

25. října si kolem čtvrt na dvanáct nic nedomlouvejte a vyběhněte ven. U levého okraje Slunce se objeví temný kotouč Měsíce. Ve 12:10 by mělo nastat částečné zatmění Slunce. Poté se začne opět odkrývat a o půl druhé bude vypadat jako obvykle. Při tomto úkazu si nezapomeňte chránit oči svářečskou helmou nebo speciálními brýlemi.

Listopad

Kolem 4. listopadu se opět setkáme s meteorickým rojem Taurid a zbytky z drolícího se asteroidu 2004 TG10. Zahlédnout můžete 5-10 meteorů za hodinu.

Prosinec

1. prosince se můžete těšit na blízké sekání s Marsem. K Zemi se přiblíží na 81 450 876 kilometrů. Bude tedy superjasný a i s malým dalekohledem zahlédnete na jeho povrchu výrazné detaily. 7. prosince se pak kolem 17. hodiny nad jihovýchodním obzorem objeví úplněk a vlevo od něj naoranžovělý Mars. Planety se k sobě budou přibližovat a 8. prosince, kolem šesté hodiny se vzájemně překryjí.

Zdroje: www.hvezdarna.cz, www.novinky.cz, www.astro.cz