Vysoký cholesterol

Do nedávna se takřka každý myslel, že za vysoký cholesterol může nezdravý životní styl. Tedy málo pohybu a špatná strava obsahující průmyslově zpracované potraviny. 

Jak se ale nedávno ukázalo, tohle nejspíš nebudou skutečné příčiny tohoto tichého ničitele našeho zdraví. Na vině je celá řada dalších faktorů, o kterých možná ani nevíte. 

Jedním z faktorů, který způsobuje vysoký cholesterol, je bezesporu stres. Pokud se neustále nervujete, málo spíte a nikdy nemáte klid, začne na to vaše tělo reagovat po svém. Do popředí se dostanou stresové hormony. 

Jsou jimi adrenalin a kortizol. Tyto hormony zvyšují hladinu cukru v těle. Jakmile je hladina krevního cukru vysoká, tělo má větší sklon být nemocné a podléhat zánětům. Tím se zvýší aktivita jater. 

Játra začnou na vzniklou situaci reagovat tím, že produkují větší množství cholesterolu a triglyceridů neboli krevních tuků. 

Hlavní příčiny

Vysoký cholesterol není pouhé číslo. Je to několik čísel, které formují náš lipidový profil. Nezdravá hladina cholesterolu je spojená s kornatěním tepen, vznikem srdečních onemocnění, infarktu a mrtvice. 

Co by měl každý vědět o vysokém cholesterolu: 

Zdroj: Youtube

Proto bychom se všichni měli snažit, aby čísla našeho lipidového profilu byla v rovnováze. Dalším faktorem, který může nepříznivě ovlivnit hladinu cholesterolu našeho těla, je štítná žláza. Hormony této žlázy slouží k odstranění nadbytku cholesterolu z našeho těla. 

Jakmile štítná žláza nefunguje jak má, navyšuje se hladina celkového, ale také špatného neboli LDL cholesterolu. Pokud jste milovníkem kávy, pak raději zapomeňte na nefiltrovanou. 

Právě ta může s hladinou vašeho cholesterolu nemile zahýbat. Důvodem jsou diterpeny neboli mastné sloučeniny obsažené v kávových zrnech, které bez filtrace do kávy pronikají. Jejich konzumací se zvyšuje hladina nezdravého LDL cholesterolu. 

Namísto klasického „turka“ raději volte překapávanou kávu. V případě, že vás trápí vysoký cholesterol a vyhýbáte se všemu „mastnému“ a „tučnému“, pak byste měli zbystřet. Na vině může být i cukr, který hladinu LDL cholesterolu může zvýšit. 

Pokud milujete sladkosti a rádi popíjíte sladké nápoje, můžete svému zdraví pěkně uškodit. Zkuste cukr nahradit zdravější variantou a konzumujte ovoce. Pijte vodu, do které nakapete pár kapek citrónové šťávy. 

Zdroje: www.mayoclinic.org, my.clevelandclinic.org, www.bhf.org.uk