Vědci zrentgenovali slavný obraz Vincenta van Gogha. Podívejte, co neuvěřitelného se objevilo

Elena Velímská | 16. 4. 2023

Už samotná díla starých malířských mistrů nepřestávají fascinovat. A co víc, mnohá plátna skrývají tajemství, která odkrývají až moderní technologie. Mezi ně patří Váza s lučními květy a růžemi ze štetce Vincenta van Gogha. Tento obraz, o jehož pravosti se pochybovalo, skrývá malířův příběh…

Odložen v „depozitáři“

Nizozemské Muzeum Kröllerové-Müllerové ve vesničce Otterlo se chlubí druhou největší sbírkou van Goghových obrazů na světě. Její základy položila sběratelka umění Helene Kröllerová-Müllerová. V roce 1920 koupila v aukci dvacet šest mistrových pláten. Obraz Váza s lučními květy a růžemi mezi nimi nebyl. Muzeum ho získalo ze soukromé sbírky za finanční podpory Rembrandtova spolku a Fondu knížete Bernharda v roce 1974. Ač tehdejší kurátorka Ellen Joostenová považovala toto dílo za výjimečné a pozoruhodné, právě kvůli tomu od počátku vzbuzovalo pochybnosti o pravosti. Šlo především o neobvykle velký rozměr plátna, styl malby a hojnost květin, zejména v popředí, i odlišnost v signatuře.

V roce 1998 pak odborníci díky rentgenovým snímkům zjistili, že toto zátiší s květinami bylo namalováno na obraz těl dvou zápasníků, kteří se chytají za ruce. V roce 2003 pak s narůstajícími pochybnostmi dílo skončilo v „depozitáři“ s označením: autor anonymní.

Podívejte na hýždě titěrné postavy na obraze Hieronyma Boshe. Ukryl do nich obří záhadu
Magazín

Podívejte na hýždě titěrné postavy na obraze Hieronyma Boshe. Ukryl do nich obří záhadu

Zátiší v rukou vědy

Výjimečný obraz van Gogha by byl nejspíš stále považovaný za dílo neznámé umělce, nebýt těch dvou zápasníků. Ti totiž od počátku vzbuzovali nesmírnou pozornost badatelů a jak se říká, nedali jim spát. O necelých deset let později pak dostaly slovo nové technologie. Podrobnější analýzu obou maleb umožnila MA-XRF (makroskenovací rentgenová fluorescenční spektrometrie). Většinu zkoumání pak vědci provedli pomocí synchrotronové zdroje záření DESY´s DORIS.

Nové technologie odhalily v mnohem viditelnějším zobrazení van Goghovy typické tahy štětcem a pigmenty, které odpovídají jeho „paletě“. Zápasníci prozradili charakteristický rys antverpské akademie, kde van Gogh studoval. Ta byla jediná, kde stáli malířům modelem polonazí muži, a kde bylo velké plátno (80 x 100 cm) daným formátem pro figurální malbu.

Video ukazuje obraz s květinami a zápasníky

Zdroj: Youtube

Zápasníci pod záplavou květů

Odborníci předpokládají, že toto květinové zátiší pochází z doby, kdy Vincent žil se svým bratrem Theem v Paříži (1886-1888). Před tím však byl v Antverpách, kde se v lednu 1886 zapsal na malířský kurz na umělecké akademii. Velké plátno, štětce a barvy si musel koupit. Peníze mu dal jeho bratr Theo, kterému pak 22. ledna napsal: „Tento týden jsem namaloval velkou věc se dvěma nahými těly – dvěma zápasníky…“ a že je výsledkem potěšen.

Když pak koncem února za bratrem odjel do Paříže, své zápasníky si vzal s sebou. Tam plátno o pár měsíců později opět použil. Aniž by původní malbu seškrabal, či použil krycí malbu jako mezivrstvu, namaloval své luční květy a růže přímo na zápasící polonahá těla. To vysvětluje van Gogha netypickou záplavu květů jak ve váze, tak v popředí. Jak se badatelé domnívají, potřeboval zaplnit pro něho nezvyklý větší formát a zakrýt těla.

Vědci zrentgenovali Leonardův obraz Dáma s hranostajem. Pod zvířetem našli šokující tajemství
Magazín

Vědci zrentgenovali Leonardův obraz Dáma s hranostajem. Pod zvířetem našli šokující tajemství

Poprvé jako pravý

Nejen tento krátký příběh a dopis bratrovi, ale hlavně nové analýzy týmu vědců z Technické univerzity v Delftu, Antverpské univerzity, Deutsches Elektronen-Synchrotron DESY v Hamburku, Van Goghova muzea a Muzea Kröllerové-Müllerové pak po dlouhých letech bádání potvrdily pravost obrazu. Od roku 2012 zaujímá zátiší Váza s lučními květy a růžemi jako skutečně pravý van Gogh význačné místo ve sbírce Muzea Kröllerové-Müllerové.

Zdroje: www.bbc.com, phys.org, photonscience.desy.de

 

Tagy Hamburk Helene Kröller-Müller květ květiny muzeum Paříž plátno Rembrandt růže Vincent van Gogh zátiší