Psal se rok 1896. Florenz Edward Ziegfeld Jr. zamířil do londýnského kabaretu. Poutač na jeho dveřích hlásal, že dnes vystoupí krásná a koketní Anna Held. Jak se o pár hodin později ukázalo, divadelní umělkyně byla ochotná ukázat mnohem víc, než jen své štíhlé nohy. Velmi lehce se nechala přesvědčit, aby chicagského rodáka následovala do New Yorku.
Z milenců se zároveň stali business partneři. Broadwayský impresário se projevil jako schopný marketér. S jeho pomocí se Anne stala hvězdou snad každé hudební komedie. Denně se její jméno objevovalo v novinách a její tvář na plakátech po celém městě. Jednou, když pár společně přemýšlel, jak přitáhnout další publikum, se kráska zmínila o slavné francouzské varietní show z Folies Bergère. Navrhla mu, aby něco podobného zkusil vytvořit i v Americe.
Ziegfeldovy dívky
Výsledkem byla Ziegfeld Follies, kříženec mezi pozdními broadwayskými show, složitějšími vaudevillemi a špičkovými varietními představeními, které probíhaly mezi lety 1907 až 1931. Divadelní revue lákaly nejen na zábavné písně a aktuální komediální scénky, ale především na herecká, pěvecká a taneční čísla tzv. Ziegfeldových dívek.
Tyto showgirls vyrážely dech nejen svým talentem, ale především svým vzhledem. „Flo Ziegfeld dokázal přerušit zavedený mainstreamový ideál ženské krásy. Pomocí kostýmního a scénického osvětlení vytvořil novou iluzi ženskosti,” říká Connie Slater z The Costume Society. „Umělkyně byly pečlivě vybírány a jedním z kritérií bylo, aby dokázaly předvádět drahé kostýmy. Byly jako dnešní modelky.”
Právě okázalé oblečení bylo nepostradatelnou součástí každého představení. Dívky odhodily korzety a zahalovaly se do volných a průsvitných látek. Róby byly zdobené výšivkami, stuhami, šifonem a kožešinami. „Kostýmy se výrazně odchýlily od toho, co by bylo v pařížském Folies Bergère klasifikováno jako vkusné, ale tohle byla Amerika,” vysvětluje Slater. „Ziegfeldovým cílem bylo ukázat to, co definuje ženu.”
Krásky z jeviště
A showgirls se nebránily. Řada z nich se díky své spolupráci na revue stala celebritami. Objevovaly se v dalších představeních a filmech. Jejich jména se skloňovala s novinách. Měly stovky ctitelů a desítky žádostí o ruku. Jejich polonahé fotografie nebo akty visely po celé metropoli.
Během Velké hospodářské krize Ziegfeld ztratil publikum a zkrachoval. Na jeho úspěch se později snažili navázat další producenti. Žádný z nich však nedosáhl takové slávy jako chicagský impresário.
Zdroje: www.costumesociety.org.uk, www.pictolic.com, www.en.wikipedia.org