Akustické vlny vycházející ze supermasivní černé díry byly poprvé objeveny v roce 2003. Šíří se velkým množstvím plynu ve středu kupy galaxií Perseus. Lidské ucho je však nedokáže zachytit. Experti proto zvuk transportovali o 57 a 58 oktáv. Dokázali tak, že vesmír není tichý.

„Představa, že v kosmu není žádný zvuk, vznikla díky tomu, že ho většinou tvoří vakuum neboli vzduchoprázdno. Tím se akustické vlny nedokáží šířit," vysvětluje NASA. „Skupina několika stovek galaxií má ale tolik plynu, že jsme konečně uslyšeli hluk vycházející přímo z černé díry."

Zvuk černé díry

Zvukové vlny byly ze supermasivního hmotného objektu extrahovány radiálně nebo směrem ven. Tóny jsou 144 kvadrilionkrát a 288 kvadrilionkrát vyšší než jejich původní frekvence. Naše ucho tak zachytí hluboký temný zvuk, který každý jedinec charakterizuje trochu jinak.

Publikovaná nahrávka někomu připomíná prvotní zvuk hinduistického kosmu „Óm“, jiní ji přirovnávají k tónům z hororových filmů. Hudebníci na sociálních sítích naznačují, že černá díra vyluzuje podobné melodie jako kapela Pink Floyd nebo zpěvačka Björk. Nejčastěji ale lidé popisují, že vesmírný objekt zní, jako by mu kručelo v břichu.

Jak zní vesmír

Data, z nichž byl zvuk poskládán, pocházejí z rentgenové observatoře Chandra. „Astronomové zjistili, že díra vysílá tlakové vlny a ty způsobují vlnění horkého plynu. To lze převést na tón," vysvětluje NASA.

Nahrávka dokazuje, že i přesto, že lidské ucho není schopno zachytit hluk vesmíru, neznamená to, že tam žádný není. Naopak, zvukové vlny mají pravděpodobně důležitou funkci.

Jemný plyn a plazma, které se pohybují mezi galaxiemi, jsou hustší a mnohem teplejší než mezigalaktické prostředí. Vzhledem k tomu, že teploty pomáhají regulovat tvorbu hvězd a zvukové vlny dokáží přenášet energii, mohou hrát zásadní roli ve vývoji galaktických kup.

Zdroj:

www.vtm.zive.cz, www.ct24.ceskatelevize.cz, www.sciencealert.com