Jsou to dravci, kteří mají ambice nakreslit nové mapy globálního byznysu. Jsou mezi nimi i unikátní nápady na umělou výrobu diamantů, na posílání dat po zvukových vlnách nebo na pracovní helmy se zabudovaným displejem pro zobrazování užitečných informací. Dotyk přináší profily všech 50 nejinovativnějších firem současnosti.

TOP 50 disruptorů

1. Uber

Mobilní platforma, která je revoluční alternativou klasické taxislužbě, je momentálně nejinovativnějším i nejhodnotnějším startupem na světě. Díky červnové investici vystoupala valuace sedmiletého projektu na 68 miliard dolarů (což je osminásobek aktuální tržní kapitalizace ČEZ). Objednat si přes Uber odvoz jednoduše několika kliknutím na telefonu už je možné ve více než 440 městech světa.

CNBC s odvoláním na analytiky odhadla, že firma za letošní rok vykáže zisk kolem 2,5 miliardy dolarů. Velké peníze nicméně investuje do právních a lobbistických bitev, protože některé regiony její činnost vnímají jako protizákonnou. V budoucnu by se Uber chtěl vedle přepravy lidí zaměřit i na přesun zboží.

2. Airbnb

Podobně jako Uber propojuje pasažéry s dostupnými řidiči, Airbnb funguje jako platforma, jež cestovatelům umožňuje najít alternativní ubytování k předraženým hotelům. Pronajímatelům pak nabízí možnost vydělávat si pronájmem volného bytu, pokoje nebo jen gauče k přespání. Kalifornský startup má v nabídce více než milion nabídek v 34 tisících měst ze 191 zemí světa.

S Uberem ho spojuje ještě jedna věc: odmítá spekulovat, kdy a zda vůbec vstoupí na burzu. Z finančního hlediska k tomu nemá důvod – za loňský rok měla firma z provizí za zprostředkované ubytování zisk asi 900 milionů dolarů. A ještě v třetí věci jsou si s Uberem podobní – obě firmy bojují proti „staré" konkurenci, v případě Airbnb to jsou hotely, a zastaralé legislativě.

3. Ezatap

Jediný indický zástupce v přehledu letošních disruptorů má ambiciózní cíl – chce se stát lídrem revoluce mobilního bankovního světa. Předpoklady pro to má více než dobré. Jen v samotné Indii má mobil miliarda lidí, i v ostatních zemích je telefon rozšířenější než počítač.

Ezatap stejně jako jeho americký konkurent Square vyrábí speciální čtečku, díky které se každý telefonní přístroj rychle změní v platební terminál. Tedy pohodlný způsob jak zaplatit za odvoz rikšovi nebo prodejci zeleniny i v té nejodlehlejší vesnici indického státu.

4. Palantir

Ačkoli Palantir Technologies funguje na trhu již 12 let, stále patří mezi tajemstvím opředené startupy. Funguje totiž na pomezí bezpečnostní a datově analytické firmy. Softwarové nástroje dodává amerických úřadům i firmám z Wall Street, údajně jejich program přispěl i k dopadení Usámy bin Ládina.

Analýzou velkého množství dat dokáže Palantir vytáhnout cenné informace, které mohou ukázat na podezření z terorismu, finanční podvod nebo třeba nelegální obchodování.

5. 23andMe

23andMe je prvním, ale nikoli jediným zástupcem biotechnologických startupů v přehledu, jež se orientují na genetické inženýrství. Ostatně číslice 23 v názvu odkazuje na počet lidských chromozómů. Zároveň je nejvýše postavenou firmou, kterou spoluzakládala žena, konkrétně bývalá manželka Sergeye Brina z Googlu Anne Wojcicki.

Společnost již získala více než milion zákazníků, kteří si za 199 dolarů nechali provést analýzu DNA ze slin. Jako protislužbu dostanou personalizovanou genetickou analýzu s ohledem na zdravotní stav, své předky nebo dominantní rysy.

Firma se nicméně brání dovozovat z dat například pravděpodobnost, s jakou člověk v budoucnu onemocní různými nemocemi. Většina zákazníků navíc dala svá data k dispozici dalšímu lékařskému výzkumu.

6. Bloom Energy

Podobně jako dnes stojí klasické PC pod stolem, mohli byste si v budoucnu koupit třeba do sklepa vlastní minielektrárnu velikosti ledničky. Energetické servery Bloom Box využívají běžně dostupné plynné uhlovodíky. Energii ovšem nevyrábějí spalováním, ale zhruba dvakrát účinnějším přímým elektrochemickým procesem. Díky tomu mohou napojením třeba na solární panely spustit i obrácený proces, kdy by mohl energetický server naopak uhlovodíkové palivo vyrábět.

Již patnáct let fungující firma Bloom Energy, založená bývalým pracovníkem NASA K. R. Sridharem, již od investorů vybrala více než miliardu dolarů.

7. Gingko Bioworks

Gingko Bioworks sama sebe prezentuje jako designéra přírody. Podobně jako základem každého počítačového programu je binární kód z jedniček a nul, i každý organismus je rozložitelný na jednotlivé části DNA.

Gingko například pro francouzskou parfumerickou firmu Robertet analyzovalo, která část DNA růže nese vůni, a následně ji dokázalo „uměle vypěstovat", s mnohem nižšími náklady a mnohem efektivněji, než kdyby se lisovaly okvětní plátky z květin. Před několika dny startup ohlásil završení nového kola investic, při kterém získal 100 milionů dolarů.

8. Klarna

Mezi padesátkou nejinovativnějších firem jsou jen čtyři s evropským původem, ale hned dvě se protlačily do TOP 10. Cílem švédské firmy Klarna je co nejvíce zjednodušit proces placení při nakupování on-line. Zákazník tedy při objednávce pouze zadá svůj e-mail a poštovní číslo, namísto vypisování čísla kreditní karty nebo složité registrace.

Firma nejprve pošle provozovateli e-shopu peníze ze svého, až následně je strhne zákazníkovi z účtu, a samozřejmě si malou část nechá jako provizi za zprostředkování. V loňském roce se Klarna vrhla na americký trh, kde chce konkurovat již zaběhnuté službě PayPal.

9. Blippar

Druhý evropský (tentokrát londýnský), pět let fungující startup se pohybuje v oblasti tzv. rozšířené neboli augmentované reality. Uživatel si stáhne do mobilu aplikaci Blippar, která mu zobrazuje dodatečné virtuální informace k objektům z reálného světa. Pokud například kameru telefonu namíří na pomeranč, aplikace mu doplní výživovou hodnotu, kde v okolí pomeranče koupit nebo nabídne recept, co lze z tohoto ovoce udělat.

Velké využití má Blippar v současné době především v marketingové oblasti, kdy k papírovým inzerátům dodává bonusovou virtuální vrstvu.

10. Coursera

Projekt, za kterým stojí dvojice bývalých profesorů ze Stanfordu. Coursera je vlastně virtuální vysoká škola, která boří bariéry kamenných institucí v podobě vstupních nákladů, lokace a času. Edukativní kurzy v podobě předtočených videí a interaktivní učebnice zde můžete studovat zdarma, v místě i čase, kdy se vám to nejvíce hodí. Pouze specializované výukové programy jsou zpoplatněné v řádu několika desítek dolarů.

Do projektu Coursera je zapojeno několik prestižních světových univerzit včetně amerického Yale nebo skotské University of Edinburgh.

11. Houzz

Receptář pro 21. století. Nikoli však pro kutily a zahrádkáře, ale pro všechny, kdo plánují rekonstrukci bytu, domu nebo jen dětského pokoje. Houzz nabízí bezpočet inspirace jak opticky zvětšit koupelnu nebo jakou postel pořídit do ložnice. Více než 40 milionů unikátních návštěvníků jejich webové stránky měsíčně má zároveň možnost si nábytek a doplňky z imageových fotografií rovnou objednat (s přirážkou cca 15 procent oproti klasické nabídce, kterou si účtuje Houzz za zprostředkování).

Služba je zatím dostupná pouze v několika zemích světa, pro české zákazníky je nejbližším trhem Německo.

12. Udacity

Udacity založil profesor Stanfordu Sebastian Thrun, když před pěti lety zkusil svou přednášku o umělé inteligenci zavěsit na web. Zaujala na 160 tisíc studentů ze 190 zemí světa. Udacity proto funguje jako on-line univerzita, jejímž posláním je demokratizovat přístup k vysokoškolskému vzdělávání.

Zároveň za poplatek nabízí mentoring a specializované kurzy z IT oblasti, po jejichž absolvování by se zájemcům měly otevřít dveře do velkých společností jako Google nebo Facebook. S touto nabídku se nyní snaží oslovit i zájemce v Indii a Číně.

13. LanzaTech

Českému spotřebiteli evokuje název LanzaTech, že by se tento startup měl zabývat primárně čištěním. Což sice dělá, ale v přeneseném slova smyslu. Vyvíjí technologie, které recyklací odpadních plynů dokážou vyrobit palivo nebo jiné chemické výrobky.

Například ocelárna, která vyrábí díly pro automobilky, může z odpadních plynů z produkce vytvořit palivo nebo plastové součástky do interiéru toho samého auta. Příklad s ocelárnou není použitý náhodně, protože LanzaTech spolupracuje v Evropě se společností ArcelorMittal, v Asii pak s China Steel.

14. Cloudera

Už v roce 2008 si byli zakladatelé startupu Cloudera vědomi, že produkce dat poroste v příštích letech nikoli lineárně, ale exponenciálně. Na významu proto nabývají softwarové nástroje, které umožňují se v obrovském množství čísel, slov a jiných znaků zorientovat a hlavně v nich najít pro byznys cenné informace, ať už jde o neefektivní článek výrobního řetězce, nebo doporučení jak zlepšit uživatelské prostředí.

Cloudera vykázala více než 20 tisíc firemních zákazníků, mezi nimi například MasterCard nebo Cisco Systems.

15. DAQRI

Virtuální nebo rozšířená realita prozatím našla největší uplatnění v zábavním průmyslu – počítačovými hrami začínaje a netradiční horskou dráhou konče. Losangeleský startup DAQRI (název by se měl vyslovovat podobně jako nápoj „dajkiri") se snaží nejnovější technologie přenést i do pracovního prostředí.

Vlajkovou lodí jeho produktové řady je chytrá helma, Smart Helmet. Ta v sobě kombinuje jak klasické bezpečnostní funkce přilby třeba na stavbě, tak zároveň do průhledného displeje může uživatelům promítat dodatečné informace.

16. Snapchat

Pět let starý projekt je podle mnohých esencí velkého předělu mezi nejmladšími uživateli internetu (tzv. generace millennials) a předchozí generací. O Snapchatu se v poslední objevují vesměs jen dva druhy zpráv – jak si s Facebookem vzájemně kopírují funkce, a pak návody, aby zoufalí starší uživatelé mohli začít tuto mobilní aplikaci pro posílání fotek a videí používat nebo jí alespoň porozuměli.

Pro reklamní agenty a markeťáky je to zároveň efektivní nástroj jak oslovit denně 100 milionů potenciálních zákazníků. S valuací 16 miliard dolarů je Snapchat sedmý nejhodnotnější startup na světě.

17. Oscar

Oscar dobře symbolizuje startupovou horečku z technologické branže. Mezi jednorožce, tedy projekty s hodnotou více než miliarda dolarů, se dostal pouhý rok a půl po spuštění své služby. Oscar je zprostředkovatelem zdravotního pojištění, veškeré služby včetně vyúčtování však nabízí uživatelsky maximálně přístupným způsobem. I díky tomu vyrostl počet zákazníků meziročně ze 40 tisíc na aktuálních 145 tisíc.

Zároveň členům svého „klubu" nabízí různé výhody, například konzultace s lékařem po telefonu, návštěvy u vybraných specialistů zdarma nebo fitness tracker opět grátis.

18. Phononoic

Phononic je příkladem startupu, který je v pravém smyslu slova „cool". Přináší totiž revoluci do chladicích systémů. Prozatím dodává své unikátní polovodičové chladicí systémy do laboratoří nebo nemocnic.

V závěru letošního roku by však chtěl expandovat i na spotřebitelský trh. S lednicí, která je prakticky tichá, spotřebovává o 25 procent méně energie, ale cenově je srovnatelná s konkurencí.

19. MongoDB

Druhý zástupce v přehledu, jehož oblastí je analýza Big Data. Softwarové nástroje tohoto newyorského startupu nicméně zvládnou zpracovat velké objemy informací za zlomek času, jaký potřebují staré databázové systémy. A umí pracovat i s nových typem dat, jako je on-line video nebo informace o poloze uživatelů mobilních aplikací.

Firma se chlubí více než dvěma tisíci zákazníků po celém světě, mezi nimi je třeba i on-line prodejce Amazon. Po posledním kole investic z prosince 2014 vyšplhala hodnota MongoDB na téměř dvě miliardy dolarů.

20. Synack

Další z projektů, který vnímá oblast kyberbezpečnosti jako jeden z hlavních trendů budoucího vývoje. (Agentura Gartner odhaduje velikost tohoto byznysu v roce 2020 na 170 miliard dolarů.) Ostatně jedním ze zakladatelů firmy je bývalý agent Národního bezpečnostního úřadu (NSA).

Vedle klasických softwarových nástrojů disponuje Synack zároveň týmem elitních etických hackerů, kteří na zakázku prověřují informační systémy zákazníků a hledají v nich potenciální slabá místa.

21. Teespring

Chcete-li se rychle stát milionářem, navrhněte hezké triko. Kalifornský startup Teespring dělá na první pohled nesofistikovanou činnost – prodává trička (a dnes i další oblečení). Tento samotný fakt by ale nepřesvědčil investory jako Andreessen Horowitz, aby do projektu vložili desítky milionů dolarů. Teespring totiž funguje jako platforma.

Na jedné straně oslovuje designéry po celém světě, aby navrhli vlastní potisk trika. Pokud o něj bude v e-shopu zájem, firma ho vyrobí a prodá. Z výsledné ceny si strhne několik dolarů jako provizi, zbytek náleží jako honorář designérovi. Ti nejšikovnější si tak podle sotva čtyřleté firmy stihli už vydělat více než milion dolarů.

22. SimpliVity

Americká firma SimpliVity z Massachusetts je podle CNBC lídrem segmentu trhu, který se odborně označuje jako hyperkonvergovaná infrastruktura. Velmi zjednodušeně jde o hardware, který v sobě kombinuje server, datové úložiště a zároveň síťové připojení. Firmy si tak namísto několika produktů mohou koupit jeden ve formě all-in-one.

Jak připomíná CNCB, řešení od SimpliVity není na trhu unikátní, nicméně je levnější a také se instaluje snadněji ve srovnání s konkurencí.

23. Slack

Slack je v jednoduchosti řešením pro všechny, kteří si někdy zoufali nad složitostí e-mailové komunikace s několika adresáty naráz. Nabízí totiž pohodlnější komunikační aplikaci pro interní firemní komunikaci s libovolným počtem uživatelů. Mezi zprávami lze samozřejmě sdílet dokumenty nebo je společně upravovat.

Firma za pět let fungování vybrala na další provoz více než půl miliardy dolarů od investorů, mezi její zákazníky patří velká jména jako NASA, Spotify nebo LinkedIn. Letos na jaře software používaly na denní bázi téměř tři miliony uživatelů. Jedním ze zakladatelů služby je Stewart Butterfield, tvůrce fotografické aplikace Flickr, kterou v minulosti spolklo Yahoo!

24. CloudFlare

Ambiciózní startupy si často dávají nemalé cíle. CloudFlare si jako své podnikatelské motto nevytklo nic menšího než vybudovat lepší internet. Původně školní projekt z Harvardu nabízel ze začátku především bezpečnostní nástroje, dnes slibuje provozovatelům webů rovněž mnohem rychlejší zobrazování stránek. Dosáhnout toho chce podporou nového webového protokolu HTTP/2, který by měl v budoucnu nahradit ten současný.

Podle Wall Street Journalu už dnes šestiletá firma zprostředkuje přes své servery a datová centra asi pět procent veškerého globálního provozu na internetu. Konkuruje tak dalším hráčům z IT infrastruktury, jako je třeba Cisco.

25. Spotify

Startup s pořadovým číslem 15 v žebříčku podle valuace (8,5 miliardy dolarů) a zároveň druhý zástupce švédské technologické scény ve výběru letošních disruptorů. Jeho zakladatel Daniel Ek má pestrou minulost – v 16 letech se neúspěšně ucházel o práci v Googlu, o osm let později už z něj byl multimilionář, když prodal svou on-linovou reklamní agenturu.

Pak se vrhl na revoluci v hudebním průmyslu. Vymyslel aplikaci Spotify, kde má uživatel zadarmo (ale s reklamami) nebo za poplatek (bez reklam) přístup k bohatému archivu. Hudbu může poslouchat on-line (tzv. streamovat) nebo si ji díky prémiovému účtu stáhnout i do off-line světa. Konkurentem je například Deezer (viz profil č. 36) nebo Apple Music.

26. Medium

Jak je z názvu patrné, Medium je mediální startup. Jeho duchovním otcem je spoluzakladatel Twitteru Evan Williams. Na rozdíl od „pípající" sociální sítě však Medium nabízí svým uživatelům větší prostor než pouhých 140 znaků. Je pokusem o reinkarnaci blogů v podobě takzvaného sociálního žurnalismu.

Zároveň firma provozuje i vlastní médium v podobě technologického zpravodajského portálu Backchannel.

Jako publikační platforma začalo Medium fungovat v roce 2012. Stamiliony dolarů, které již projekt získal od investorů, by měly službě pomoci se rozšířit i mimo oblast Spojených států amerických.

27. Lyft

Jeden z největších konkurentů Uberu na americkém trhu, byť pouze s desetinovou hodnotou firmy. Lyft v základu nabízí stejnou službu jako Uber, tedy propojení cestujících a řidičů. Minimálně v jednom aspektu se ale obě společnosti liší. Automobilka General Motors totiž letos oznámila investici ve výši 500 milionů dolarů do Lyftu a zároveň společnou snahu vybudovat flotilu autonomních vozidel. Ta by v budoucnu mohla nahradit lidské řidiče (a tím výrazně snížit cenu za dopravu).

Než tato futuristická vize nastane, nabízí GM jiným zájemcům, že si u nich mohou auta půjčit a začít s nimi jezdit pro Lyft.

28. Veniam

Startup Veniam usiluje o rozšíření módního termínu „internet věcí" na „internet pohyblivých věcí". Jeho technologie totiž dokáže proměnit kterýkoli dopravní prostředek v mobilní wi-fi hotspot. Tuto službu již poskytuje 400 tisícům lidí v Portu, expanduje do Singapuru a New Yorku.

V budoucnu by chtěl Veniam najít své místo také coby zprostředkovatel komunikace mezi samořídicími automobily. Zároveň může díky monitoringu dat o pasažérech a dopravních prostředcích fungovat jako poradce pro plánování lepších dopravních tras.

29. Stripe

Firma bratrů Collisonových chce být platebním systémem pro internetový věk. Umožňuje jednoduše implementovat jejich nástroje pro placení kreditní kartou na webovou stránku nebo do mobilní aplikace. Vydělává stejně jako ostatní hráči na provizích z každé transakce (Stripe si bere 2,9 procenta z částky plus 30 centů z transakce, pokud si uživatel neusmlouvá lepší podmínky).

Nedávno ohlásil partnerství s karetní společností Visa a chce rozšířit své služby především mimo oblast Spojených států, kde dnes zprostředkovává třeba platby za jízdu přes aplikaci Lyft.

30. SpaceX

Předloni byla SpaceX na špici mezi disruptory, loni klesla na druhou příčku, letos přistála až ve druhé polovině. Televize CNBC nicméně nevysvětlila, v čem konkrétně vidí pokles inovací. Jedna z firem vizionáře Elona Muska dál úspěšně vynáší do vesmíru zásoby k Mezinárodní vesmírné stanici nebo vypouští satelity. Navíc je blízko k opětovnému využívání prvního stupně nosné rakety, což by výrazně srazilo náklady.

V horizontu dvou či tří let chce otestovat pilotované lety s modulem Dragon. A poté už má SpaceX jen jeden cíl – dostat lidi na Mars. Prozatím počítá s rokem 2024.

31. InsideSales.com

Firma InsideSales.com umí přesně to, jakým jménem se zaštítila, tedy podívat se dovnitř obchodů. Za pomocí nástrojů prediktivní analýzy velkých dat umí předpovídat zákaznické chování a nabízet obchodním zástupcům doporučení jak se chovat. Příklad? Obchody domluvené ve dnech, kdy je Měsíc v novu, jsou typicky větší než ty úplňkové.

Podle zakladatele má nyní společnost po 12 letech k dispozici anonymizované informace o více než miliardě zákaznických interakcí. Tyto softwarové nástroje používá třeba Microsoft nebo Groupon.

32. SurveyMonkey

Jedna z nejstarších společností v přehledu. SurveyMonkey letos vstoupila již do 17. roku své existence. Ten předchozí byl přitom pro firmu nezvykle těžký – nejprve zemřel ředitel Dave Goldberg (manžel výkonné ředitelky Facebooku Sheryl Sandbergové), jeho nástupce pak oznámil propuštění asi desetiny zaměstnanců.

SurveyMonkey od svého vzniku dodnes funguje především jako on-line platforma pro výzkum veřejného mínění.

33. Diamond Foundry


Kalifornský startup je jedním z nejčerstvějších nováčků na tomto seznamu, firma byla založena teprve v loňském roce. Její hlavní činností je tvořit diamanty. Díky speciální technologii dokáže v laboratoři „vypěstovat" syntetické diamanty, „rostou" rychlostí asi devět karátů za dva týdny.

Jejich prodejní cena je momentálně nepatrně vyšší než hodnota přírodních diamantů, vzhledem k rostoucí poptávce. Zároveň jsou ale umělé diamanty bez stínu pochybností o jejich původu. Při jejich vzniku nebyla porušena žádná práva horníků, ani nezanechaly nevratnou stopu v životním prostředí.

34. WeWork

Březnová investice katapultovala původně newyorský startup WeWork na osmý nejhodnotnější začínající projekt na světě (valuace 16 miliard dolarů). Podnikatelský nápad dvojice zakladatelů je v principu velmi jednoduchý: pronajmou si vhodnou budovu, tu přetvoří v co-workingové prostory a kanceláře pro startupisty nebo malé firmy, od nichž inkasují nájemné v rozsahu od 45 do 450 dolarů měsíčně v závislosti na rozsahu služeb a prostor, jaké využívají.

Letošní investice ve výši 430 milionů dolarů by zároveň měla firmě WeWork pomoci otevřít vedle amerických poboček i zastoupení v Číně, Indii a Jižní Koreji.

35. Kabbage

Většina startupů v začátcích bojuje s nedostatkem financí a zároveň neochotou tradičních bank jejich rádoby revoluční projekt financovat. Řešením takové situace může být platforma Kabbage, která zvládne plně automaticky sjednat úvěr od dvou do sta tisíc dolarů.

Vyplnění žádosti zabere podle firmy v průměru sedm minut, provozovatel si následně žadatele proklepne analýzou nejrůznějších dat ze sociálních sítí, on-line obchodů a mnoha dalších veřejných či soukromých databází.

Dosud Kabbage zprostředkoval půjčky v hodnotě 1,6 miliardy dolarů. Jeho konkurentem je i SoFi na 49. místě mezi letošními disruptory.

36. Deezer

Francouzská variace na streamovací hudební aplikace, jako je Spotify nebo Apple Music. Vedle databáze písní nabízí také bohatý archiv podcastů a audioknih. Podle zveřejněných údajů používá Deezer ve 180 zemích světa 6,3 milionu uživatelů, z toho 1,5 milionu platí měsíční prémiové členství.

Firemní reputaci poškodilo, když loni na podzim společnost odvolala plánovaný primární úpis na burze. Následně však ohlásila 109milionovou dolarovou investici od Access Industries, majitele Warner Music Group, ve spolupráci s francouzským operátorem Orange.

37. Humacyte

Startup z lékařského prostředí, který se zabývá výzkumem a regenerativní medicínou. Jejich nejviditelnějším produktem je umělá céva Humacyl, která se testuje a čeká na schválení na americkém trhu. Její výhodou mají být nižší výrobní náklady a zároveň snížené riziko negativní reakce imunitního systému po vložení do lidského organismu.

Firmu již v roce 2004 spoluzaložila Laura Niklasonová, doktorka přednášející na Yale University a specializující se na regeneraci tkání.

38. Okta

Se vzrůstajícím počtem mobilních zařízení vzrůstá zároveň počet potenciálních rizikových bodů. Okta proto nabízí cloudovou službu, díky které zaměstnanci získají jeden unikátní a hlavně zabezpečený přístupový bod do veřejného internetu. Stejné zabezpečení platí i zpětně, pokud se z domova budou připojovat do pracovních sítí.

Nejnověji přidala Okta také možnost sledovat pohyb jednotlivých firemních telefonních přístrojů. Projekt založený v roce 2009 má dnes hodnotu 1,2 miliardy dolarů.

39. Twilio

Twilio je v základu pomocník pro vývojáře mobilních aplikací. Aby ve svých vlastních programech nemuseli od základu stavět komunikační platformu pro posílání textu, obrázků nebo videa, stačí vložit několik řádků kódu od Twilia.

Samotné užití je bezplatné, pokud však počet uživatelů přesáhne určitou hranici, začne si firma účtovat úměrně vysoké poplatky. Tuto nabídku již využilo na 700 tisíc zaregistrovaných vývojářů. Mezi největší zákazníky patří Uber nebo Box.

40. Cylance

Zapomeňte na antivirové společnosti, ochranu v kybersvětě dnes zajistí umělá inteligence. Taková je alespoň vize Stuarta McClura, jenž v minulosti působil právě ve „starém světě" coby technický ředitel výrobce antivirů McAfee. Právě tam si ale uvědomil, že kybernetická bezpečnost by měla být mnohem víc proaktivní a preventivní.

Nástroje firmy Cylance využívají umělou inteligenci k posouzení, zda například daný soubor může být infikovaný, či nikoli. Firma vznikla v roce 2012, mezi její nejznámější zákazníky patří Panasonic nebo Toyota.

41. Moderna Therapeutics

Další biotechnologická firma z východního pobřeží USA, vyvíjí ovšem unikátní metodu léčení nejrůznějších nemocí. Namísto hledání vhodné protilátky na každou jednu nemoc chce iniciovat v těle distribuci takzvaného poslíčka dědičné informace neboli mRNA.

To je jednovláknová nukleová kyselina (RNA), která slouží jako předpis pro výrobu bílkoviny na základě genetické informace. Lidské tělo by se díky tomu vlastně mohlo začít samo léčit namísto užívání umělých medikamentů. Společnost je nicméně teprve na začátku klinických studií.

42. Dropbox


Drew Houston údajně sepsal základní kód Dropboxu na cestě z Bostonu do New Yorku v roce 2007, když si zapomněl flashdisk s potřebným dokumentem. Vymyslel proto službu, která vám automaticky synchronizuje všechny vybrané dokumenty. Máte je tak k dispozici kdykoli, kdekoli a na jakémkoli zařízení. Po dvou letech chtěl údajně firmu koupit Apple, zakladatelé odmítli.

Dnes má Dropbox valuaci 10 miliard dolarů. Inovativní byl také způsob šíření – za doporučení služby získal uživatel další prostor k ukládání více souborů.

43. Dataminr

Sedmiletý startup Dataminr staví na umělé inteligenci a strojovém čtení zpráv. Dokáže analyzovat nejaktuálnější informace ze sociálních sítí, zpravodajství nebo jiných zdrojů a připravit z nich upozornění pro nejrůznější účely. Média například informovat v předstihu před konkurencí o aktuálním dění, finančním trhům dodat kontext ke stávajícím zprávám pro lepší rozhodování, firmy upozornit na blížící se krizi.

Dataminr zaměstnává 150 lidí a v minulosti získal 180milionovou dolarovou investici.

44. Motif

Motif začal fungovat v roce 2010, když bývalý pracovník Microsoftu Hardeep Walia chtěl investovat do mobilního internetu, ale každý dokázal pouze poradit, ať si koupí akcie Applu.

Motif proto nabízí možnost investovat do tematických balíčků akcií – kupříkladu do firem spojených s domácími mazlíčky nebo on-line počítačovými hrami. Každý z motivů obsahuje do 30 položek, pokud se vám žádný nezamlouvá, můžete si za deset dolarů poskládat vlastní investiční balíček.

45. LISNR

LISNR vyvíjí unikátní komunikační protokol, který umožní posílat data přes vysokofrekvenční a pro lidské ucho neslyšitelné zvukové vlny. Z každého reproduktoru (tedy telefonu, televize nebo počítače) by se mohl stát vysílač dat, jenž zachytí jakýkoli přístroj s mikrofonem.

Přenos dat probíhá kompletně mimo datové sítě, tedy i když je smartphone třeba v off-line módu. Může to být náhrada za wi-fi nebo Bluetooth.

46. Pinterest

Pinterest je jednoduše řečeno obrázková sociální síť. Uživatelé, kterých má služba více než 100 milionů, si na webu mohou vytvářet kolekce oblíbených fotek, například z oblasti interiéru domácností, gastronomie nebo svatebních doplňků.

Společnost má od loňska valuaci 11 miliard dolarů. Zároveň se otevřela firmám a snaží se nastartovat tržby prezentací reklam na svých stránkách.

47. Jaunt

Jaunt znamená v překladu výlet či projížďka a právě to je posláním stejnojmenné společnosti. Uživatele slibuje přenést do zcela nové virtuální reality a v ní nabídnout paletu vysoce kvalitního obsahu srovnatelného s promítáním v kině. Nejnověji firma připravuje sérii krátkých dokumentárních filmů s Paulem McCartneyem.

Do startupu již investovali giganti ze zábavní branže jako třeba Disney.

48. GitHub

GitHub je sdílené cloudové pracoviště pro vývojáře, někdy se mu přezdívá Facebook pro vývojáře. Jednoduše tam lze uložit rozpracované softwarové projekty a vícero uživatelů pak program může upravovat. Zároveň GitHub nabízí i placenou korporátní verzi pro uzavřené sdílení softwarového vývoje.

Firma založená v roce 2008 se může pochlubit již 15 miliony registrovaných uživatelů.

49. SoFi

Druhý zástupce nového trendu on-line půjčování peněz v tomto přehledu. SoFi, což je zkrácená verze Social Finance Inc., se původně zaměřovala na refinancování studentských půjček, nyní nabízí uživatelům i další úvěrové produkty, jako jsou hypotéky, jejich refinancování nebo osobní půjčky. Dosud takto „rozdala" devět miliard dolarů.

Startup původně zamýšlel jít na burzu, loni však získal miliardu dolarů od investorů v čele se skupinou Softbank.

50. Instacart

Čtyřletý projekt Instacart je v jistém smyslu obdobou tuzemských služeb Rohlik.cz nebo Kolonial.cz, tedy nabízí rozvoz potravin a čerstvého zboží. Zákazníkům slibuje dodání do jedné hodiny od vystavení objednávky.

Firma nicméně nevlastní žádné vlastní sklady, ale najímá si poslíčky, kteří zboží nakupují, a poté je kurýr přepraví do cíle. Instacart si k ceně nákupu přičte přirážku za dovoz (obvykle čtyři až šest dolarů) a zároveň nabízí zboží za mírně vyšší ceny ve srovnání s off-line prodejnami.