Já jsem celkově takový jednoduchý manažer, já vím, 1 a 1 je 2, prohlásil na konci června Andrej Babiš v rozhovoru pro Radiožurnál. Ačkoli o sobě lídr politického hnutí ANO 2011 s chutí a často prohlašuje, že médiím vlastně moc nerozumí, opak je pravdou.

Do zápasu za své volební vítězství totiž povolal až ze zámoří hvězdného Jaromíra Jágra, kterého obsadil do reklamy na „své" Vodňanské kuře. Na ukazateli skóre rázem svítí stav 3:0 pro miliardáře z Agrofertu. První gól je za samotné angažmá v Česku velmi populární celebrity; druhá branka skončila v síti ODS, kterou ještě v minulých volbách Jágr veřejně podpořil; hattrick pak Babiš završil střelou sice z ofsajdu, ale na to se v Česku příliš nehledí.

Dva reklamní spoty, ve kterých krom plyšových kuřátek vystupují také Jaromír Jágr a Andrej Babiš, se totiž vysílají a budou vysílat v hlavním vysílacím čase i na komerčních televizích (Nova, Prima a TV Barrandov), ačkoli politická reklama je na nich ze zákona zakázaná. Babiš elegantní kličkou obešel všechny protihráče, protože v reklamě nevystupuje jako lídr politického hnutí, ale kope pouze za svou firmu.

Je pak zřejmě jen věcí neuvěřitelné náhody, že spoty se budou na obrazovkách vysílat zrovna ve finále předvolební kampaně v říjnu, a poté i v listopadu. I to, jak prozradil Dotyku mediální zástupce Vodňanského kuřete, že naposledy byl televizní spot na tuto značku nasazen v roce 2004.

Andrej úspěšně kličkuje

Babišovi zatím propagace sebe sama skrytého za křídlo grilovaného kuřete prochází i na právním kluzišti. Tento týden řešila dvě stížnosti na kampaň Rada pro reklamu (RPR), obě označila za neopodstatněné. „Arbitrážní komise konstatovala, že propagace potravinového výrobku v reklamě na Vodňanské kuře je v souladu s kodexem," píše se ve zprávě.

Podle právníka Aleše Rozehnala je ale reklama v rozporu s etickým kodexem RPR, konkrétně s ustanovením části prvé, kapitolou III bodem 6.2, ve kterém se uvádí: „Reklama nesmí ke svému působení využívat nositele veřejné autority (například politiky...)." Rada pro reklamu nicméně argumentuje, že Babiš zatím není politikem, protože nezastává žádnou veřejnou funkci. S touto logikou by si ale všichni, kdo ještě v srpnu seděli v lavicích poslanecké sněmovny, mohli založit komerční firmu a propagovat ji a tím i sebe na obrazovkách televize, protože mandát poslance zaniká rozpuštěním sněmovny.

Spot na Vodňanské kuře bude na jednom ze svých nejbližších zasedání posuzovat také Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Zde si Babiš evidentně pravidla dobře ohlídal, protože v úvahu připadá pouze porušení paragrafu, který zakazuje provozovatelům do vysílání zařazovat obchodní sdělení politických stran a hnutí a obchodní sdělení nezávislých kandidátů.

Ani po verdiktech Rady pro reklamu a budoucím výroku Rady pro rozhlasové a televizní vysílání však nemusí mít Babiš výsledek svého utkání jistý. Týdeník Dotyk se totiž na právní názor dotazoval i Vojtěcha Šimíčka, vysokoškolského pedagoga a spoluautora publikací o volební kampani, který však odmítl odpovědět, aby jako soudce nezadal dopředu důvod ke své podjatosti: „Předsedám senátu Nejvyššího správního soudu, který rozhoduje o volebních stížnostech, a je velmi pravděpodobné, že podobné problémy dostaneme na stůl po volbách k řešení formou soudního rozhodnutí." Zápas s Babišem a Jágrem se tak zřejmě dostane ještě do prodloužení.