Možnost, že u tuzemských pump natankujete naftu bez rostlinné složky, se ovšem letos citelně zmenší. O tom, co motoristé budou lít do nádrží, nerozhodují oni, ale stát. Politici a úředníci v čele s ministry Andrejem Babišem a Marianem Jurečkou přidávají další paradoxy do výbušných biopaliv.

Řepka bude letos zářit z více polí než minulý rok. Zemědělci ji na podzim zaseli na téměř 382 tisících hektarů, což je asi o 15 tisíc hektarů meziročně více (viz Rozkvět řepky olejky). Ani velké širé žluté lány, jaké po celé Evropě nemají obdoby, ovšem Česko ještě nedovedou k biopalivářskému cíli, k němuž se přihlásilo.

Splnění ekologického závazku – snížit do konce příštího roku emise skleníkových plynů v dopravě o 4 procenta a o 6 procent do roku 2020 – se paradoxně kvůli zásahům státu vzdalujeme. To však vůbec nemusí trápit řidiče. Mají-li u čerpacích stanic na vybranou, sáhnou mnozí raději po pistoli s čistou naftou. Nemusí to být jen dražší prémiové palivo, ale i standardní nafta za stejnou cenu jako ta s rostlinnou příměsí. Většina zákazníků má za to, že palivo bez biosložky je lepší. Petrolejáři jim to rozhodně vyvracet nebudou. Naopak, motorovou naftu bez „bio" využívají jako dobrý marketingový tah.

Prémiové bez bio

„U Benziny stoupl loni prodej prémiové nafty bez biosložky meziročně asi o 30 procent," vyčísluje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Síť Benzina, která je součástí holdingu Unipetrol, není jediná, kdo pohonné hmoty bez přimíchaných biopaliv nabízí. Na svých čerpacích stanicích Eurooil je prodává také státní Čepro, největší distributor pohonných hmot a odběratel biopaliv. V jeho síti se dá tankovat prémiová nafta bez bio pod obchodní značkou Optimal Diesel či Optimal Diesel Plus. Nebo také obyčejná nafta, která není obohacená bionaftou čili metylesterem řepkového oleje.

„Poptávka v síti Eurooil roste konzistentně již tři roky za sebou," potvrzuje zájem o čistou naftu mluvčí Čepra Lenka Svobodová. Jak dodává, v posledních třech letech jde nahoru prodej všech produktů. Konkrétnější informace o prodejích ale Čepro nezveřejňuje.

Na zájem řidičů o naftu bez biosložky chtějí reagovat také čerpací stanice maďarské společnosti MOL, která je po loňské expanzi dvojkou na tuzemském trhu s pohonnými hmotami. „Aktuálně MOL prodává prémiovou naftu Diesel EVO Plus bez biosložky. Je to úplně nový typ paliva a z dosavadních prodejů je patrné, že je o ně zájem. Proto chceme jeho nabídku rozšiřovat i na další čerpací stanice MOL v České republice," uvádí mluvčí Anton Molnár.

Kde stát přitvrdil

Stát se přitom prodej pohonných hmot bez biopaliv snaží komplikovat, jak se dá. Od letoška už není možné, aby firmy minimálně 6 procent biosložky u nafty za celý rok zajistily i tím, že si do povinného podílu započítají také stoprocentní bionaftu a takzvanou směsnou naftu s třicetiprocentním podílem rostlinné složky. Tím si zákonnou povinnost doposud rozmělňovaly a vedle motorové nafty obohacené o biosložku mohly nabízet i žádanou čistou naftu.

Zákon skoro všichni svědomitě plnili. Anebo celníci nejsou schopni uhlídat, že někdo povinnosti nedostál. Za poslední dva roky, kdy nad celní správou bdí Andrej Babiš coby ministr financí, totiž ubylo provinilců a celníci vyměřili rekordně nízké pokuty. Zatímco v dřívějších letech stát na těchto sankcích inkasoval stamiliony korun, loni a předloni to bylo jen necelých 104 tisíc, resp. 214 tisíc korun (viz Pokuty za biopaliva). Uvidíme letos, kdy zákonem daných 6 procent biopaliv se musí naplnit už jen jejich plošným přimícháváním do nafty. Maximálně se však může přidat 7 procent. Technická norma víc nedovoluje.

Takže kvůli poptávce po prémiové naftě bez bio, kterou velcí hráči vzhledem k zajímavým maržím rádi uspokojují poptávku, je tu velká pravděpodobnost, že v běžné naftě natankujete víc než 6 procent biopaliva. A bude větší štěstí narazit na čistou naftu, která nemusí být hned dražší prémiová, obohacená o aditiva.

Plánovači pohořeli

„Letos bude podstatně složitější dostat se k čisté naftě. Mohou ji prodávat velcí hráči, například Čepro, Benzina nebo MOL. Nezávislé čerpací stanice, které nemají vlastní daňové sklady, jsou v nevýhodě.

K čistému palivu se nedostanou," poukazuje Ivan Indráček, šéf Společenství čerpacích stanic, které hájí zájmy menších nezávislých petrolejářů. „Tím, kdo do loňska prodával čistá a vysokoprocentní biopaliva, byly zejména nezávislé čerpačky. Nabídku počátkem tohoto roku postupně zrušily. Po zavedení, respektive zvýšení spotřební daně, se staly tyto typy biopaliv neprodejnými," dodává Indráček. Má na mysli čistou bionaftu (B100) a směsnou naftu (B30).

Někteří řidiči je dříve kupovali, lákala je nižší cena díky daňovému zvýhodnění. Státní podpora sice nadále pokračuje, ale není už tak lukrativní. Plánovači, kteří se snaží diktovat trh s biopalivy, pohořeli. Nenahrává jim ani propad cen ropy.

Čistá bionafta a směsná nafta zmizí ze stojanů nejspíš minimálně na rok a půl. Do poloviny příštího roku bude totiž Česko pykat za nelegitimní státní podporu, kterou těmto biopalivům poskytovalo i poté, co už na ni nemělo svolení z Bruselu. Schválený pětiletý program skončil loni v červnu, což zřejmě veřejnost ví díky Miroslavu Kalouskovi a jeho kritice, že biopaliva přinesou Babišovu Agrofertu miliardy. Agrofertu nakonec může být jedno, jestli jeho fabriky Preol a Primagra dodají metylester řepkového oleje k přimíchávání do nafty nebo ho zčásti prodají jako B100 a B30. Odbyt budou mít tak jako tak.

Jak z pump vystrnadit bionaftu

Za to, že Česko nadále daňově ulevovalo čistým a vysokoobsažným biopalivům, aniž by mělo souhlas EU, je nyní trestáno. „Překompenzaci", které se tím dopustilo, postupně jakoby vrací. Konkrétně tím, že dočasně zvedlo spotřební daň, aby nedovolenou podporu smázlo. Jenže zmíněná biopaliva jsou po zdanění neprodejná. Bez nich ovšem nesplníme ekologické zakázky, jak vždy tvrdili vládní činitelé.

„Je otázka, co bude po polovině roku 2017, až zase spotřební daň mírně klesne. Pokud fosilní paliva zdraží, pak by biopaliva mohla být cenově zajímavá. Těžko ale říct, jak si na ně řidiči zase zvyknou," dodává Indráček. Když ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) rekapituloval loňský rok, označil dotažení podpory čistých a vysokoprocentních biopaliv za jeden ze svých úspěšných počinů. Že se tato biopaliva letos neprodávají? I to je přece úspěch. Stát se tím nepřipravuje o spotřební daň, kterou by z velké části odpouštěl. Biopaliv přimíchaných do klasických pohonných hmot se daňové zvýhodnění netýká.

Už vloni se v tuzemsku projezdilo celkově méně bionafty. Meziroční pokles byl téměř 8 procent. Přitom celková spotřeba nafty stoupla o 4,7 procenta na 4,5 milionu tun, tj. 5,4 miliardy litrů (viz Nafta jede). „Jsme naftová země. Na dopravě se nafta podílí asi 65 procenty a zájem o ni stoupá. Vrací se kamionová doprava a řada podniků přechází u referentských vozů na naftu. Ekonomika jde nahoru, přitom na růstu HDP se z 80 procent podílí růst spotřeby nafty," konstatuje Václav Loula z ČAPPO.

Rekordní dovoz

Na českém trhu s bionaftou nastala vloni pozoruhodná situace. Dovoz tohoto biopaliva poprvé v historii převýšil tuzemskou výrobu (viz Bionafta přibrzdila). Domácí produkci totiž srazilo uzavření ústecké fabriky Kratolia, konkurenta Babišova Agrofertu, bezprostředně poté, co ho navštívila Daňová Kobra. Celkově o něco méně vyrobil i Agrofert. Za pokles může milínská Primagra, jejíž produkce se snížila z předloňských 30,4 tisíce tun na 27,3 tisíce. Lovosický Preol produkci mírně zvedl z 129,7 na 130,5 tisíce tun.

„Oproti roku 2014 jde o celkový pokles 2,3 tisíce tun. Podstatné ovšem je, že na český trh jsme loni dodali pouze 96,4 tisíce tun, zatímco rok předtím 129,1 tisíce tun. Znamená to meziroční pokles 33 procent," upřesnil mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka. Domácí produkce bionafty tak byla nejnižší od roku 2009. Jestli to tady někdo s likvidací konkurence nepřehání. Nakonec celá biopaliva jsou Pyrrhovo vítězství.