To nejlepší křídlo, jaký jsem kdy měl, pomlaskává si hokejista Jaromír Jágr na pečeném kuřeti v reklamě Vodňanské drůbeže. Servíruje mu ho sám majitel firmy a vycházející politická hvězda Andrej Babiš. Kdo by si nepamatoval povedený spot, který do nás hustily televizní obrazovky v době loňských podzimních voleb do Poslanecké sněmovny.

Rada pro vysílání pak řešila, jestli nasazením reklamy s Babišem, kandidujícím ve volbách, nebyl porušen zákon. Zato potravinářské inspektory reklama zřejmě přesvědčila natolik, že Vodňanskou drůbež od té doby neřeší. Od říjnových voleb, jejichž faktickým vítězem se miliardář se svým hnutím ANO stal, nenašli u Babišových kuřat z Vodňan žádné prohřešky.

Podobné je to se salámy a párky z Kosteleckých uzenin. Rovněž reklama největšího tuzemského masokombinátu zasáhla masu spotřebitelů-voličů v době předvolební kampaně. Že by snad její protagonisti – „kostelečtí dobráci od kosti" – svým falešným zpěvem znechutili potravinářské inspektory natolik, že upustili od dalších kontrol?

Databáze portálu Potraviny na pranýři, který funguje dva roky, tomu nasvědčuje. V archivu je u Kosteleckých uzenin celkem 18 záznamů o různých nedostatcích, což je nejvíc v porovnání s dalšími významnějšími producenty. Šlo zejména o falšování, kdy v salámech bylo méně masa, než předepisuje vyhláška. Nebo uzeniny byly zkažené, přitom ještě nebylo prošlé datum použitelnosti.

V aktuálním přehledu, který zachycuje prohřešky zjištěné v posledních šesti měsících, již firma nefiguruje.

Falešný zpěv, falšované salámy

Státní inspekce tvrdí, že i nadále na zboží od obou firem dohlíží. „Výrobky uvedených společností jsou standardně a průběžně, tedy i v letošním roce, ze strany SZPI kontrolovány v maloobchodní síti," ujišťuje její mluvčí Pavel Kopřiva. Žádné výstupy o případných nedostatcích ovšem inspekce nezveřejnila. Buď se tedy Kostelecké uzeniny a Vodňanská drůbež natolik polepšily, nebo se jim kontroloři vyhýbají či nad případnými nedostatky přimhouří oči, když vidí, jak za současné vládní garnitury padají hlavy i řadových státních úředníků.

Co říkají oficiální fakta? Poslední zmínka o prohřešku Kosteleckých uzenin, konkrétně o nekvalitní vysočině, pochází ze začátku letošního ledna. Jde o vzorek, který Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zkontrolovala loni v listopadu. Prodleva je daná tím, že oznámení o provinilcích zveřejňuje inspekce až poté, co s nimi ukončí správní řízení.

„Flastr" od SZPI mají Kostelecké uzeniny z éry před Babišovou politickou kariérou také za falšování poličanu a jiných trvanlivých salámů. Vždy obsahovaly méně masa, než stanoví vyhláška. U Vodňanské drůbeže, největšího dodavatele drůbežího masa v Česku, je v archivu portálu Potraviny na pranýři zaregistrováno pět provinění. Nic nepomohlo, že kuřecí řízek, stehna či žaludky byly ozdobené značkou Klasa i českou vlaječkou s garancí Potravinářské komory. Zapáchající a oslizlé kuřecí, v jednom případě dokonce s přítomnou salmonelou, prohlásili kontroloři za nebezpečné.

Na baleném zboží přitom nebylo prošlé datum použitelnosti a inspekce u obchodníka neshledala nevyhovující teplotu při skladování. Vina jde v takovém případě za výrobcem, jinak by byl popotahován jenom obchodník. „U potravin, kde je za nevyhovující stav nade všechnu pochybnost zodpovědný prodejce, není jejich výrobce na portálu Potraviny na pranýři zveřejněn," potvrzuje mluvčí inspekce.

Střelba na kontrolní terč

Šizení masných výrobků v tuzemských velkouzenářských firmách není ojedinělé. Když před rokem věnovala SZPI tematickou kontrolu trvanlivým salámům a klobásám, prodávaným ve větších objemech v obchodních řetězcích, nevyhověla z 24 testovaných šarží plná čtvrtina.

Zákazníky se výrobci snažili šidit takzvanou vyšší aktivitou vody čili salámy a klobásy nedosušili. Kostelecké uzeniny prošly tenkrát kontrolou s čistým štítem. SZPI u nich prověřovala pouze dva typy výrobků. U menšího producenta, Příbramské uzeniny, si naopak posvítila na sedm položek, z toho ve třech zjistila nedostatky. Předlužená příbramská firma podnikatele

Zdeňka Mezery se delší dobu utápí v ekonomických problémech, které letos v lednu vyústily ve vyhlášení insolvence. Podle čeho vlastně inspektoři vybírají potraviny, které zkontrolují? „U provozovatelů a výrobců, u kterých SZPI opakovaně zjišťuje pochybení, uskutečňuje kontroly s vyšší frekvencí než tam, kde nedostatky nalézá sporadicky," vysvětluje mluvčí Kopřiva.

Prosté srovnání u zmíněné Příbramské uzeniny a Kosteleckých uzenin tomu ale neodpovídá: první firma byla dle archivu pranýřovaná celkem 10krát, za což si při mimořádné kontrole vysloužila sedm testů. U Babišovy firmy s 18 chybami z minulosti zkusili inspektoři jen dvě prověrky.

Mluvčí SZPI dále upřesňuje, že klíčem pro kontrolu je systém posouzení rizika. „Ten primárně vychází z poznatků z minulých kontrol, analýzy dat z informačního systému, aktuálních zjištění z terénu či zjištění jiných orgánů státní správy – hygieniků, veterinářů, policie, celní správy, živnostenského úřadu," vyjmenovává Kopřiva.

To znamená, že se berou v potaz i podněty od orgánů, které má Babiš pod sebou jako ministr financí. V takovém systému, kdy se rozhoduje o tom, na co potravinářská inspekce zaměří svou pozornost, se zvenčí dá jen stěží dopátrat logiky a průhlednosti.

Jestli zvláštní kontrolu trvanlivých a fermentovaných masných výrobků, která loni dopadla neslavně, zopakuje SZPI také letos, z její odpovědi nevyčteme. „V letošním roce dosud nebyla uzavřena žádná akce na uvedené kategorie výrobků. K plánovaným aktivitám se z taktických důvodů nevyjadřujeme," uvedl mluvčí. Nicméně připomíná, že běžná kontrola tohoto sortimentu probíhá během celého roku. „V roce 2014 bylo odebráno celkem 56 vzorků trvanlivých masných výrobků a 25 trvanlivých fermentovaných výrobků," vyčíslil.

Fandí i ministr

Webové stránky Potraviny na pranýři, které SZPI ve spolupráci s ministerstvem zemědělství spustila předloni v červenci, si spotřebitelská veřejnost oblíbila hned od počátku. Inspekce k nim postupně přibalila facebookový profil, aplikaci pro smartphony a tablety, nedávno i účet na Twitteru. Jak se při té příležitosti SZPI pochlubila, portál doposud zaznamenal 2,8 milionu návštěvníků, mobilní aplikaci si stáhlo téměř 30 tisíc uživatelů.

Facebook má přes 9,3 tisíce fanoušků. Twitter po necelém měsíci existence sleduje už bezmála 1400 lidí. Projekt Potraviny na pranýři sklízí úspěchy i v různých soutěžích. Dvakrát bodoval u ceny českého internetu Křišťálová lupa. Letos získal cenu jako Mobilní aplikace roku v kategorii Aplikace pro lepší svět.

„Projekt SZPI a ministerstva zemědělství dokázal významně zkvalitnit informování o potravinářském dozoru a výsledcích kontrolní činnosti. Internetové stránky Potraviny na pranýři jsou důležité hlavně proto, že se z nich spotřebitelé dozvědí detailní údaje o zjištěných pochybeních," vychvaloval web nedávno ministr zemědělství Marian Jurečka. Když se portál za tehdejšího ministra Petra Bendla zrodil, jeho úřad veřejnosti tvrdil, že stát tak chce omezit nabídku špatných potravin. K tomu má ale ještě hodně daleko.